5 praktische doe-het-zelf tips voor een sterke showroom marketingstrategie

20 mei, 2020

Hoe groot jouw showroom ook is, de belangrijkste uitdaging in marketing blijft voor een ieder gelijk. Hoe vermarkt je jouw producten en diensten zo effectief en efficiënt mogelijk?

De realiteit is dat online marketing voor showrooms soms een flinke uitdaging kan zijn. Dit betekent niet dat jij niks kan doen. Integendeel, het online landschap biedt ontzettend veel kansen voor lokale ondernemers. En dus ook voor jouw showroom.

Door deze vijf stappen te implementeren geef jij jouw online marketing al een flinke boost.

1: Leer de basis van SEO

Het hebben van een website biedt jou eindeloze mogelijkheden en volledige controle over jouw content. Je beheert deze content op een geheel andere wijze dan bijvoorbeeld op social media. Maar wat nou als je niet gevonden kan worden door jouw potentiële klanten? Waar doe je het dan eigenlijk voor?

Hier komt SEO bij kijken. SEO staat voor search engine optimization en omvatten alle werkzaamheden die ervoor zorgen dat jouw website hoger rankt in Google. Ofwel dat jij beter vindbaar bent voor jouw potentiële showroom klanten.

Het uitvoeren van echte (technische) SEO kan heel veel tijd kosten. Tijd wat je ook kan spenderen op vloer of andere takken takken binnen jouw showroom. Maar het is relatief simpel om de basis van SEO te begrijpen (en toe te passen), zonder dat dit al teveel tijd kost. Daarnaast is SEO belangrijk voor de customer journey (zie tip 2). 

Is jouw website gebouwd op WordPress? Dan is het eerste wat je moet doen de Yoast SEO plugin installeren. De plugin is een must have voor iedereen die bezig is met de vindbaarheid van hun website. Als je in de WordPress omgeving zit van jouw website ga je naar Plugins en zoek je de plugin op. Installeer en activeer deze vervolgens.

De Yoast SEO plugin is een ondersteuning voor het uitvoeren van basis SEO werkzaamheden. De plugin beoordeelt een pagina op jouw website en laat zien hoe je deze kan verbeteren ten behoefte van jouw vindbaarheid. De tool laat je zien welke onderdelen je wellicht nog moet toevoegen of moet verbeteren.

Verdiep je vervolgens in SEO. Een goede manier is om de artikelen in onze zoekmachine optimalisatie categorie te lezen. Vervang je hiermee een fulltime SEO specialist of bureau? Nee. Er komt namelijk nog veel meer bij kijken. Maar, het is altijd beter dan niks doen.

2: Breng de customer journey in kaart

Het hart van (online) marketing is de klantreis. Welke reis legt jouw bezoeker af om uiteindelijk ook echt klant te worden in jouw showroom? Hiermee bedoelen we niet de autorit, maar de reis in het hoofd (en op het scherm) van de klant.

De reis die iemand aflegt om uiteindelijk klant te worden, noemen we de klantreis of customer journey.

Dit is van essentieel belang voor jouw showroom marketingstrategie. Want om ervoor te zorgen dat jouw showroom meer klanten ontvangt is het van belang om in het hoofd van de klant te kruipen.

Binnen deze customer journey kennen we verschillende fases. Er zijn tientallen verschillende modellen voor dit principe. Bij KGOM hanteren we het zogenaamde SEE, THINK, DO, CARE model. Dit model is ontwikkeld door Google.

In de onderstaande afbeelding wordt visueel weergegeven hoe de customer journey er volgens dit model uitziet.

SEE. In deze fase heeft de klant of prospect een probleem of een latente behoefte. 

Voorbeeld: van deze fase is wanneer iemand bezig is om een bouwkavel te kopen. Men is op dit moment nog niet bezig met een aanschaf van een keuken, maar al wel vatbaar voor naamsbekendheid en tips omtrent de aanschaf van maatwerk keukens.

THINK. In deze fase is het probleem duidelijk en is men op zoek naar gerichte oplossingen. In deze fase is het van belang om vertrouwen op te bouwen en de unique selling points van jouw showroom kenbaar te maken aan de potentiële klant.

DO. In deze fase wordt het definitieve product gekozen. Tevens wordt de keuze gemaakt waar de aanschaf gaat plaatsvinden. Aangezien de beslissingen reeds is gemaakt, is het nu zaak te zorgen dat het product in jouw showroom wordt gekocht. 

CARE. In deze fase is het product reeds aangeschaft en is prospect inmiddels klant van jouw organisatie. De focus ligt hier op goede aftersales, proberen de klant  ambassadeur van jouw merk of product te maken, en zorgen voor herhaal aankoop.

Aan hand van dit model kan jij de reis van jouw klant invullen. Hierdoor weet je waar de klant allemaal doorheen gaat voordat ‘ie kan genieten van zijn gloednieuwe keuken die hij natuurlijk jou heeft gekocht. Naast dat je erachter komt met welke vragen de klant zit en waar die eventueel over twijfelt helpt dit model er ook voor om te achterhalen hoe jij jouw USP’s kan inzetten in de klantreis.

Wij hebben een gratis e-book geschreven speciaal voor showroom eigenaren waarin we dieper ingaan op dit model. Per fase geven we uitgebreide tips die jij gelijk kan inzetten! 

Klik hier om het e-book te downloaden!

3: Begin met het schrijven van een blog

Het kan zijn dat je al een blog gedeelte hebt op jouw website. De kans is dan ook aanwezig dat deze niet (goed) wordt bijgehouden. Toch is het belangrijk om content als blogs in te zetten. Deze spelen namelijk goed in op de klantreis.

Het verzinnen van content is lastig, zeker als je hier geen ervaring mee hebt. Maar draai het eens om: jij als showroom eigenaar hebt als geen ander verstand van het product wat jij verkoopt. Als het goed is barst je dus van kennis binnen jouw vakgebied!

De vraag is nu alleen: waar moet je over schrijven? Ook hier is er weer een koppeling te vinden met de klantreis. Want in elke fase van de reis zit jouw potentiële klant met vragen. 

Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een nieuwe keuken? Welke materialen passen het best bij mijn smaak? Hoe combineer ik functionaliteit met design? Wat zijn de designtrends van 2020? Dit zijn enkele voorbeelden waar mensen mee kunnen zitten in de THINK-fase. Het schrijven van blogs hierover is dus een ideale inhaker.

Werk de customer journey uit en zorg dat je weet met welke vragen jouw klanten zitten. Ondervraag ook jouw verkoopadviseurs. Zij krijgen namelijk alle vragen van de klant te horen.

Vertaal deze vragen naar blogposts en plaatst deze regelmatig op jouw website en social media. 

In dit artikel gaan we dieper in op de vraag hoe je goede content maakt.

4: Werk aan jouw mailinglijst

Wat als je een hele lijst hebt met prospects die aangeven dat ze geïnteresseerd zijn in wat jij hebt te zeggen, zodanig dat ze dit op regelmatige basis willen lezen? Dit is wat een mailinglijst (nieuwsbrief) doet. 

Maak het makkelijk voor mensen om zich op te geven voor jouw nieuwsbrief. Plaats dit als call-to-action bijvoorbeeld onderaan jouw blogberichten. 

Je zou de lezer ook kunnen belonen zodra ze zich opgeven voor de nieuwsbrief. Denk aan het versturen van een whitepaper, e-book, of brochure.  

5: Begin met Facebook Ads

Wat Facebook Ads zeer effectief maken is dat je op hele specifieke doelgroepen kan richten.

Dat komt omdat Facebook ontzettend veel informatie heeft over demografie, interesses en geografie.

Waar begin je dan? Een goede tip zou zijn om jouw bestaande maillinglijst te uploaden naar Facebook. Facebook maakt op basis hiervan een vergelijkbare doelgroep.

Facebook gaat de adressen analyseren en probeert te achterhalen welke profielen hierbij horen. Op basis van al deze data creëert het een doelgroep van duizenden mensen die overeenkomsten tonen met de mensen uit jouw mailinglijst. 

Hoe nu verder?

Bij het implementeren van deze tips zou je al resultaten kunnen zien. Je zal zien dat elk onderdeel een leercurve met zich meebrengt, maar ook hoe makkelijk het soms kan zijn.

Als je niet op alle vijf kan focussen, kies er dan één uit en verdiep je hierin. Probeer het uit, wat heb je te verliezen? Laat vooral weten hoe het gaat!

Heb je een vraag over dit artikel? Stel deze dan hieronder. Wil je graag met me met sparren over dit onderwerp dan kan je altijd contact opnemen!

Ben jij een showroom- of winkeleigenaar?

Speciaal voor jou heb ik een e-book geschreven met online marketing tips om meer klanten naar jouw showroom of winkel te krijgen. Deze bied ik je gratis als download aan!

Karel Geenen is de medeoprichter van KGOM. Sinds 2001 is Karel actief binnen de online marketing. In de eerste jaren als webwinkeleigenaar. Daarna is Karel zijn kennis gaan inzetten om andere bedrijven verder te helpen op online marketing gebied.

Inmiddels bestaat er naast KGOM, een online marketing agency en academy, ook A Digital You waarmee de werving en selectie van online marketeers wordt verzorgd.

Contact: LinkedIn | Twitter | Tel. 085 208 21 00 | E-mail

  1. Geweldig artikel om te lezen! Dank je voor al die tips. Ik kan ze zeker goed gebruiken. Ik kijk uit naar meer van zulke artikelen. Ga zo door.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *