4 persona's in 4 fasen: Inleiding

Dit is het eerste deel van een serie artikelen over persona's en de verschillende fasen waarin zij zich op een website bevinden. Deze serie is met name bedoeld voor websites die een duidelijk en tastbaar doel hebben, vaak het verkopen van producten of diensten. Echter is dit ook van toepassing op bijvoorbeeld leadgeneratie websites, maar dat komen we later in deze serie nog wel tegen.
In dit eerste artikel wil ik het hele concept eens vanuit helicopter-zicht bekijken, in de volgende artikelen ga ik dieper in op de verschillende onderdelen.

Inleiding

Bezoekers gaan meestal niet zomaar naar een website, er gaat vaak een bepaalde intentie aan vooraf. In de huidige internet marketing wereld is een website nog maar al te vaak ingericht op de uiteindelijke conversie. Bijvoorbeeld een verkoop.
Echter lang niet iedereen komt naar een website om direct te converteren of het door jou bepaalde doel voltooien. Iedere bezoeker zit in een andere fase, en het is belangrijk om de bezoeker fase-specifiek te benaderen. In mijn concept praat ik over 4 verschillende fasen.
Verder kunnen we ook nog een onderscheid maken tussen de verschillende type mensen. Zo kennen we bijvoorbeeld de methodische mensen. Dit soort mensen kickt op statistieken en cijfertjes en willen alles wetenschappelijk onderbouwd hebben. Het spreekt voor zich dat dit soort mensen een speciale benadering nodig hebben. In mijn concept praat ik ook over 4 verschillende type mensen.
Uiteindelijk komen we dus aan 4 type mensen die zich in 4 verschillende fasen kunnen bevinden. Hieronder vind je een diagram die het één en ander wat zal verduidelijken:

Het concept in diagramvorm


Deze diagram is een samentrekking van de Persuasion Architecture, dat een onderscheid maakt tussen 4 verschillende type mensen, en de verschillende fasen waarin een bezoeker zich kan bevinden.

In het volgende artikel"¦

De volgende keer zal ik de verschillende fasen onder de loep nemen en deze per fase behandelen. Het artikel daarna zal de verschillende type mensen (competitief, humaan, methodisch en spontaan) onder de loep nemen. In de laatste artikelen zullen we de 4 fasen en 4 types gaan samenvoegen aan de hand van voorbeelden. Tevens zal ik daarin aangeven hoe je verschillende type mensen het beste aan kunt spreken in een bepaalde fase.
Uiteindelijk zal er een serie artikelen ontstaan die deze, soms wat moeilijke materie, duidelijk uiteen zal zetten. Dit concept kan trouwens bij meerdere aspecten van internet marketing worden ingezet, denk hierbij aan conversie-optimalisatie, zoekmachine optimalisatie, webdesign en zoekmachine adverteren. Maar daarover later meer"¦
[seriesposts title="Meer in de serie 4 persona's in 4 fasen:" order=ASC]
Bronnen bij dit artikel:

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Hi Karel,
    Goed om te lezen dat er steeds meer mensen op een professionele manier kijken naar hoe te verleiden (Persuasion Architecture). Het blijft een genot om met enkele eenvoudig lijkende ingrepen de conversie op een e-mail, landingspagina of bestelfunnel met tientallen procenten omhoog te zien gaan!
    Ben overigens wel benieuwd hoe jij aan de kleurenindeling komt die je gebruikt. Keirsey hanteert andere kleuren, wij hanteren net weer een andere indeling. Zou mooi zijn als daar overeenstemming over zou komen!

  2. Dag Karel,
    Toevallig ben ik zelf ook bezig iets dergelijks op papier te zetten. Ik ben begonnen met het identificeren van de verschillende fases in het (B2B) verkoopproces. Om van daar uit vast te stellen welke marketing technieken en kanalen op welk moment en voor welke personen het best ingezet kunnen worden.
    Dus ik zal de komende tijd je artikelen met nog meer aandacht volgen.

  3. De fase waarin een bezoeker van een website zich schijnt te kunnen worden afgeleid aan de zoekopdracht die gegeven wordt.
    Op bijvoorbeeld een website / webshop voor electronica zou een bezoeker die binnenkomt op bijv.: "laptop" zou zich aan het orienteren zijn.
    Diegene die binnen komt met Acer 18" laptop zou al een paar stappen verder zijn en zich bezighouden met prijsorientatie.
    Diegene die binnenkomt met Acer 18" laptop, prijzen wil kopen.
    E.e.a. wordt al veelvuldig gebruikt bij het creëren van longtail hit`s in de zoekresultaten.
    Gedachte hierbij is dat men liever de bezoeker in de laatste fase heeft dan in de eerste.
    Is dit de richting die je op wil? Ik ben benieuwd of hier al heel veel over bekend is en hoe deze techniek integraal toe gepast kan worden.

  4. Net inleiding gelezen en stukje daarna, heb je het een beetje door en dan staat er alweer "In het volgende artikel". Was een beetje korter dan verwacht, maar verder wel een net artikel.
    Deel 2 is ook al uit zie ik, binnen kort maar eens lezen 🙂

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top