Drie veelvoorkomende problemen bij webshops, en hoe je ze oplost!

blog over fouten bij webshop header
Tijdens het maken van website reviews kom ik vaak nog ‘onnodige’ fouten tegen, die veel impact kunnen hebben op de ranking in de zoekmachines. Vooral webshops met allerlei verschillende categorie- en productpagina’s kunnen diverse problemen opleveren. Wil je goed online vindbaar zijn met jouw webshop? Dan is het van essentieel belang om deze problemen op te lossen. Om welke issues dit precies gaat, en hoe je dit kunt oplossen vertel ik in dit artikel!

Je kent het vast wel: links die niet werken, en die een foutmelding in de vorm van een 404-error geven. Wanneer je bezoekers naar een pagina worden gestuurd die niet werkt, dan is dat uiteraard niet bevorderend voor eventuele conversies. Ze kunnen namelijk niet verder met het proces waar ze mee bezig waren. Het kan zelfs maar zo zijn dat ze afhaken en naar de webshop van een concurrent gaan. Dit wil je natuurlijk voorkomen! Naast het feit dat het erg vervelend is voor de bezoekers van je webshop, heeft het ook een negatieve invloed op jouw waardering in de zoekmachines. Vooral bij webshops met honderden pagina’s is de kans groot dat je weleens zogeheten ‘broken links’ hebt. Dit kunnen enkele redenen zijn:

  • Je hebt de categorie van een product gewijzigd
  • Je hebt een product uit het aanbod gehaald
  • Je hebt de URL van een pagina aangepast

De oplossing voor deze broken links is erg simpel: stel 301-redirects in wanneer je een URL verandert. Twijfel je of je misschien nog ergens broken links op je website hebt staan? Dan is het tijd om deze te gaan vinden. In plaats van alle pagina’s handmatig te checken, kun je beter gebruikmaken van een ‘broken link checker’ die elke link op je website automatisch naloopt. Gebruik bijvoorbeeld de W3C Link Checker, waarbij je alleen maar de URL van je website hoeft in te voeren.
monitor met 404 melding

Tip: maak een goede 404-pagina

Mocht je toch ergens een broken link op je website hebben, zorg er dan in ieder geval voor dat je 404-pagina er goed uitziet. Overweeg bijvoorbeeld om je topcategorieën op de pagina op te nemen, zodat bezoekers daar direct naar door kunnen klikken. Daarnaast is het handig om een extra zoekfunctie toe te voegen. Hiermee bied je de bezoekers de mogelijkheid om verder te zoeken naar het product of de dienst waar ze naar op zoek zijn. Tot slot is het belangrijk om de bezoeker nooit de schuld te geven dat hij of zij op de 404-pagina terecht is gekomen.

2. Duplicate content

We hebben het al vaak genoeg over duplicate content gehad op ons blog, dus je weet vast wel dat Google dit niet waardeert. Nog even kort: er is sprake van duplicate content wanneer verschillende pagina’s dezelfde inhoud hebben. Duplicate content is niet goed voor je ranking in de zoekmachines, omdat je pagina’s hier minder waarde door krijgen. Toch begrijpen wij dat het soms moeilijk is te voorkomen bij webshops met honderden producten. Een belangrijke eerste tip: probeer je niet te laten verleiden door het automatiseren van webteksten. Er zijn bijvoorbeeld contentmanagementsystemen waarbij je automatische title tags en meta descriptions kunt laten maken. Het lijkt misschien een makkelijke en vooral snelle oplossing, maar uiteindelijk gaat je webshop er niet beter van scoren. Integendeel: Google kan je ‘straffen’ voor deze dubbele content.
Maar moet je nu voor ál die producten unieke metagegevens schrijven, en dan ook nog eens een stuk unieke content? Ja, het liefst wel! Het kost een hoop tijd, maar dan heb je in ieder geval niet de kans dat er waarde verloren gaat. Bovendien zijn jouw bezoekers op zoek naar informatie die echt waardevol is. Schrijf de content dus om vragen van je bezoekers te beantwoorden, zodat zij echt iets aan jouw content hebben.

Tip: maak gebruik van de canonical tag

Heb je een aantal pagina’s in je webshop die bij verschillende categorieën horen? Maak dan gebruik van de canonical tag om aan te geven wat de originele versie van de pagina is, of de voorkeurs-URL. Deze code kun je op elke dubbele pagina plaatsen:
<link rel="canonical’ href="https://www.jouwwebsite.nl" />

3. Lage webshopsnelheid

Een belangrijk onderdeel van je webshop: de snelheid. Je bezoekers blijven nu eenmaal langer op een webshop als de pagina snel wordt geladen. Duurt het wel erg lang voordat de pagina met die mooie schoenen wordt geladen? Dan is er een grote kans dat de bezoeker besluit om de pagina te verlaten, en ergens anders op zoek te gaan. De trage snelheid van een website kan allerlei verschillende oorzaken hebben, maar bij webshops is het in ieder geval zaak om je afbeeldingen eens te checken. Dit kan een oplossing zijn die al snel een groot verschil maakt.
loading voorbeeld
Het ligt er natuurlijk aan hoeveel producten je in jouw webshop verkoopt, maar je hebt sowieso te maken met productafbeeldingen. Hoe meer producten je verkoopt, hoe meer afbeeldingen er op je website staan. Dit betekent dat je pagna langer moet laden om deze afbeeldingen in de browser weer te geven. Ook kan het zijn dat een afbeelding qua bestandsgrootte heel groot is, waardoor de pagina langzaam laadt. Stel, je hebt vijf afbeeldingen van 1 MB, dan moet er in totaal 5 MB aan afbeeldingen worden binnengehaald door de browser. De oplossing hiervoor is om deze afbeeldingen te comprimeren, uiteraard zonder verlies van kwaliteit. Er zijn diverse tools die je daarbij kunnen helpen, zoals TinyPNG of TinyJPG.

Tip: bekijk de verbeterpunten voor jouw webshop

Ben je benieuwd naar de specifieke verbeterpunten voor jouw website of webshop? GTmetrix.com is een handige website om daarvoor te gebruiken.
En, zijn deze drie problemen herkenbaar voor jou? Ik hoor graag tegen welke problemen jij aanloopt met je webshop!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Met mijn 2 meest passende zoekwoorden (EAN nummer kopen en EANnummer) sta ik organisch op plaats 2 of 3 bij de zoekresultaten en toch komt daar 0,0 verkoop uit.
    Bij Adwords zie ik dat er 10 tot 20 vertoningen zijn maar vaak geen klikken.
    Ik concludeer daaruit dat de positie nauwelijks uitmaakt als de markt er geen behoefte aan heeft.

  2. Zeker een interessant artikel Anke! Het optimaliseren van webshops voor SEO is en blijft een pijnpunt. Problemen met duplicate content/thin content zijn steeds aanwezig, en een goede indeling van de content in categoriën met een daarbij horende menu / broodkruimel / URL structuur is meestal ver te zoeken.

  3. Ik was 13 en toen kreeg ik een Nokia 3310. Ik vind het zonde om te zien dat veel kinderen van basisscholen al rond lopen met smartphones.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top