Zo profiteer je maximaal van je Google+ bedrijfspagina!

Google experimenteert graag. Maar dit kan soms ook flinke nadelen hebben. Bijvoorbeeld bij het Google+ verhaal. Of beter: Google Maps, Google Places, Google+ verhaal... In dit artikel leer ik je hoe je als bedrijf ervoor kunt zorgen dat je (lokale) Google+ bedrijfspagina optimaal werkt.

Achtergrond

Eerst was daar Google Maps, waar je een vermelding op kon aanmaken. Daarna was er Google Places, waarbij de vermeldingen wat gestroomlijnder konden worden bewerkt als eigenaar. Tenslotte was er Google+. Hierbij werden alle Google Places pagina's omgezet naar een lokale Google+ pagina.
Maar ondertussen waren er ook heel wat ondernemers die op Google+ een bedrijfspagina hadden aangemaakt. Het resultaat was dat je als ondernemer met 2 Google+ bedrijfspagina's zat opgescheept. Ik zeg zat, want vanaf deze maand (3 juni 2014) is het mogelijk om die pagina's samen te voegen.

Stap 1: Controleer of je inderdaad 2 Google+ bedrijfspagina's hebt

Dit doe je heel eenvoudig. Klik op de onderstaande link wanneer je bent ingelogd met het Google account waar je de huidige Google+ bedrijfspagina mee beheert:
Dashboard voor beheerde pagina's
Staan er daar twee dezelfde pagina's zoals in de afbeelding hieronder? Ga dan verder met stap 2. Indien dit niet het geval is hoef je niet perse verder te lezen, mag wel uiteraard.
Googleplus-samenvoegen

Let ook goed op het verificatieschildje (zie groene pijl bij de linkerpagina). Dit betekent dat het om een geverifieerd adres gaat. De merkenpagina aan de rechterkant heeft dat schildje niet.

Stap 2: Pagina's samenvoegen

Ik raad je aan om dergelijke pagina's samen te voegen. Op die manier krijg je namelijk een geverifieerde "merken" pagina. Dit betekent dus enerzijds dat die pagina ook in Google Maps zal komen. Anderzijds worden alle zaken gemerged, waaronder recensies enz. Op deze manier profiteer je dus maximaal van je Google+ bedrijfspagina.
Het mergen van de twee is erg eenvoudig.
Ga naar de lokale bedrijfspagina en klik rechtsboven op het tandwiel en kies instellingen. Scroll dan helemaal naar onderen en klik naast 'Deze pagina is gekoppeld aan Google Maps' op Aan een andere pagina koppelen. Hier kies je dan de merkenpagina.
(Voor exacte uitleg van Google zelf, klik hier)

Stap 3: Controleer!

Wanneer alles goed is gegaan heb je een pagina zoals hieronder:
geverifeerd lokaal bedrijf
Het was je misschien al opgevallen dat ik dit artikel ben begonnen met het voorbeeld van de Yargon-pagina's en eindig met de Karelgeenen.nl pagina (die we dus een paar dagen geleden al gemerged hebben). Dit komt omdat we met verschillende accounts eigenaar zijn van de Yargon pagina's. Voorwaarde is dat je wel eigenaar bent van beide pagina's om deze te kunnen mergen.

En verder?

Verder kun je nu ook gaan profiteren van het onlangs gelanceerde Google Mijn Bedrijf:

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Hi Karel,
    Ik heb 14 'vestigingen' en nu heel veel google+ pagina's.
    Ik moet nu kiezen voor mijn bedrijf of mijn bedrijflocaties,
    Weet jij de voor- of nadelen?
    ik kreeg bij Google daarvoor onderstaande tekst:
    Google Mijn Bedrijfslocaties gebruiken?
    De tool 'Locaties' is voor het beheer van 10 of meer locaties. Als u minder locaties beheert, gebruikt u Google Mijn Bedrijf.
    Als u al locaties heeft toegevoegd in 'Mijn bedrijf', verwijdert u ze eerst. Anders kunt u geen locatie-extensies voor AdWords toepassen op locaties die u toevoegt met de tool 'Locaties'.

    1. Ik heb het nog niet gecontroleerd maar ik vermoed door het antwoord van Google dat je maximaal 10 locaties via mijn bedrijf kunt toevoegen, dat zou voor jou betekenen dat je niet eens een keuze hebt. De eventuele verschillen ben ik nog niet ingedoken.

  2. Dat werd tijd ook, heb zoveel gekloot met al die Google+ pagina's en verschillende Google accounts.. Ik weet niet of het aan de wijziging ligt, maar het lukt me nou niet meer om de omslagfoto te wijzigen van de bedrijfspagina...

  3. Ik vraag me af of het wel verstandig is om een bedrijfspagina aan te maken. Ik run als flirtcoach een populair blog plus een aantal kleine blogs/sites op liefdesvlak). Ik ben actief op Google+ en dat bevalt prima, ondanks dat er nog weinig mensen iets met hun Google+ account doen.
    Maar het wordt al gauw 'duplicate content' als ik ook nog een Google+ pagina voor mijn site/bedrijf aanmaak. Of zie ik dit verkeerd?
    Wat vinden anderen van dit dilemma?

    1. Het is een bedrijfspagina waar je dus allerlei zakelijke gegevens op kwijt kunt als openingstijden en reviews van klanten.
      Wanneer je daar geen behoefte aan hebt als blogger heeft zo'n pagina inderdaad geen meerwaarde.

  4. Voor onze winkel heb ik nu ook 2 pagina's. Daar ga ik mee aan het werk.
    Daarnaast heb ik nog 6 pagina's welke niet winkel maar productgerelateerd zijn. Dus de merknaam.
    Verschil is dat wat ik op de winkelpagina's post een licht tot redelijk commerciële insteek heeft. Op de produktpagina's puur informatieve postings. Als hoe iets werkt; nieuwigheden; nieuwe artikelen; enz enz.
    De integratie van Youtube verloopt ook via die kant; hoewel het soms wel bijzonder is dat je vanuit zoveel invalshoeken een melding krijgt van een reactie.

  5. Hoi Karel,
    Weer fantastisch uitgelegd. Het was even zoeken in Google+, maar met behulp van jouw artikel is het me gelukt en ben ik dankbaar!:)

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top