Win het vertrouwen: schrijf een manifest

Karel
19/2/2015
Internet marketing
X
min leestijd
Karel
19/2/2015
Internet marketing
X
min leestijd

Of als je hip wilt zijn, een manifesto.Een manifest of handvest is een beknopte, meestal puntsgewijze, weergave van de stand- en/of uitgangspunten van een mens of een groep.Het bekendste Manifest is het Communistisch Manifest van Karl Marx en Friedrich Engels uit 1848.De grootste barrière die mensen tegenhoudt om online van je te kopen, is een gebrek aan vertrouwen en face-to-face contact. Hoe je het draait of keert: mensen kopen van mensen, ook online. En ze zeggen het liefst ‘ja' tegen mensen die ze kennen en sympathiek vinden.Via jouw manifest met jouw stand- en uitgangspunten, leren mensen je kennen. Sterker nog: als jouw standpunten en uitgangspunten aansluiting vinden bij die van hen, vergroot je de kans dat ze je sympathiek vinden.

Wat is jouw verhaal?

Je websitebezoekers kennen je niet:

  • Wie ben je?
  • Waarom doe je wat je doet?
  • Wat zijn je drijfveren, standpunten en/of uitgangspunten?

Kortom: Wat is jouw verhaal?Op die vragen kun je een antwoord geven met een manifest. Op je Over ons-pagina bijvoorbeeld. Al die facts & figures die er nu staan zijn, nietszeggend. Nietszeggend, omdat ze niet bijdragen aan meer vertrouwen.

Geloof bindt mensen

Schrijf een manifest en vertel waar je voor staat, waar je in gelooft.Geloven raakt het onderbewuste brein (neuromarketing, weet je nog). En van geloven gaat een enorme kracht uit. Begrijp me niet verkeerd, geloven heeft hier niets met religie te maken.Cialdini's beïnvloedingsprincipe Consistentie stelt dat je gedrag wordt bepaald door wat je eerder hebt gezegd en gedaan. Als ik in mijn manifest schrijf waar ik in geloof en jij gelooft dat ook, dan ga je achteraf niet meer zeggen dat je daar toch niet in gelooft.Het social medium Ello speelt geloven sterk uit in het Ello Manifesto.

ello manifesto

Geloven in het Ello Manifesto

"Jouw sociale netwerk is eigendom van adverteerders.Elk bericht dat je deelt, elke vriendschap die je sluit en elke link waar je op klikt, wordt gevolgd, opgenomen en omgezet in data. Adverteerders kopen die data, jouw data, zodat ze je meer advertenties kunnen laten zien. Jij bent het product dat gekocht en verkocht wordt.Wij geloven dat er een betere weg is. Wij geloven in stoutmoedigheid, Wij geloven in schoonheid, eenvoud en transparantie. Wij geloven in partnerschap tussen de mensen die dingen creëren and de mensen die die creaties gebruiken.Wij geloven dat een sociaal netwerk een tool is om je leven in eigen hand te nemen. Geen instrument om te misleiden, dwingen en manipuleren, maar een plek om te verbinden, creëren en het leven te vieren. Jij bent niet het product."Wedden dat je als je in één of meerdere van hun geloofsbelijdenissen gelooft voor de bijl gaat. Op de koop toe maakt Ello deelnemen nog exclusief ook (Cialdini's principe Schaarste) door met een invite-only te werken.

Laat een menselijk gezicht zien

Wil je onmisbaar worden, laat dan een menselijk gezicht zien, reageer snel en sta in direct contact met je klanten, schrijft Seth Godin in zijn boek Onmisbaar.Je menselijk gezicht laten zien, kun je letterlijk nemen met een foto van jou op je homepage, maar figuurlijk je gezicht tonen, is wat je met een manifest doet.Wil je doorsnee en goedkoop zijn of opvallend en een gezicht hebben. Voor wie denk jij dat jouw klanten kiezen?

Manifest vorbeelden

Yvonne Sprangers-Oomen heeft dat goed gedaan (vind ik) op haar pagina Over Yvonne.

Over Yvonne

Haar verhaal is herkenbaar voor introverte mensen. Door dat te vertellen, stelt ze zich kwetsbaar op en laat ze een menselijk gezicht zien.En dan zegt Yvonne, waar introverte mensen van dromen: “Dit alles heeft mij uiteindelijk toch gebracht tot waar ik nu ben en dat maakt de jarenlange zoektocht zeker de moeite waard. Tevreden met mezelf, ik weet wat ik wil en ga daarvoor. Op mijn eigen manier."

Apple's manifesto

Een ander voorbeeld in een puntenlijst, is het manifesto van Apple.

manifesto apple

Denk ook in andere vormen

Je kunt je manifest ook visueel vormgeven of je manifest in een video steken.Essentieel voor je manifest is dat de mensen voor wie je verhaal bedoeld is je geloven.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier