Waar ligt de toekomst van (kleine) webwinkels? Denk mee!
Vanmorgen zat ik in de auto en hoorde ik voor de zoveelste keer een commercial van Bol.com. Dat deed mij even aan "vroeger" denken, zo'n 15 jaar geleden. Toen waren zij al vrij revolutionair.Op het gebied van online hebben ze eigenlijk altijd voorgelopen. Mede door hun slimme overstap naar een breder assortiment en het toelaten van wederverkopers, zijn zij op dit moment de grootste in Nederland.Maar wat betekent dit voor de kleine webwinkeliers?Laat me beginnen met te stellen dat er zeker nog plaats is voor kleine en gespecialiseerde webwinkels. Ben je zo'n webwinkelier? Lees dan zeker "Online overleven voor de kleine ondernemer".Maar het is niet meer zo eenvoudig als dat het vroeger was. Bol.com, maar ook bijvoorbeeld Coolblue met alle satellietshops, doen het heel erg aardig. Samen haalden ze ongeveer 1,5 miljard euro omzet in 2015. Dat is een substantieel aandeel van de totale online omzet.Het zijn echte merken geworden en die positie is veel geld waard op internet. Want (offline) kun je in de winkelstraat nog opvallen als kleine kledingwinkel (men gaat echt shoppen en komt jouw winkel tegen) online is dit een heel ander verhaal. Om bovenaan in Google te komen moet je een echt merk zijn. Iets interessants betekenen. En hier hoort ook een bijpassend budget bij.Vandaar mijn mening dat kleine webwinkels gelijk aan het assortiment van een Bol.com of Coolblue alleen kans van slagen hebben als ze iets unieks doen/zijn.
Hoe denk jij hierover?
Ik ben heel erg benieuwd hoe jij over de toekomst van (kleine) webwinkels denkt. Ik zou daarom graag de discussie met jou aangaan over dit onderwerp, laten we samen eens nadenken over waar de eventuele toekomst ligt.Ik zie je reactie/stelling/bijdrage graag hieronder in de reacties!