Maak gebruik van hashtags op Facebook! #FacebookTips

De aankondiging op Facebook Newsroom meldt dat er de komende tijd nieuwe features  worden uitgerold die het makkelijker maken om conversaties op Facebook te volgen. Het kunnen gebruiken van hashtags in updates is de eerste stap, maar wat kunnen we eigenlijk met deze nieuwe functie op Facebook?

Een heleboel! Het kunnen zoeken op specifieke hashtags, het kunnen klikken op hashtags van andere services zoals Instagram en het gebruiken van hashtags in updates, zorgt ervoor dat je meer context aan je posts mee kunt geven. Je kunt dan bijvoorbeeld aansluiten bij een grotere discussie die gaande is op FB rondom een bepaald onderwerp.

Hoe gebruik je hashtags?

Het is heel makkelijk om een hashtags te gebruiken op Facebook, net zoals op Twitter zet je een # -teken voor het onderwerp of zin (zonder spaties) in de statusupdate.
Bijvoorbeeld voor onze cursus Google Analytics:
“Start vandaag nog met onze online #cursus #GoogleAnalytics en leer hoe succesvolle bedrijven #Analytics effectief inzetten!
Kijk op: http://www.karelgeenen.nl/cursussen/cursus-training-google-analytics/
Wanneer ik deze update op Facebook in vul ziet dit er als volgt uit:
FB update met hashtag
Wanneer je gebruik maak van een # wordt het betreffende woord of deel van een zin automatisch blauw en weet je dat het klikbaar zal zijn.

Tips voor het gebruiken van hashtags

Wees origineel

Check altijd,voordat je een hashtag gaat gebruiken voor bv. een evenement, of de hashtag nog niet in gebruik is. Dit kan heel simpel door in het zoekveld op Facebook een hashtag met het #-teken ervoor in te typen.

Het vergroten van je online bereik (publiek) op Facebook

Door slim gebruik te maken van hashtags kun je inspelen op online discussies rondom een populair programma op tv of evenement. Op deze manier kun je d.m.v. het strategisch inzetten van hashtags jouw doelgroep vergroten!

Online marketingcampagnes met elkaar verbinden

Maak je al gebruikt van “vaste" hashtags op andere social media kanalen? Dan kun je deze nu ook op Facebook gebruiken en zorg je voor eenheid in je campagnes.

Meedoen aan conversaties over jouw producten, merk of markt

Monitor regelmatig of men op Facebook over jouw product of merk praat pak je de kans om vragen te beantwoorden of ontevreden klanten te woord te staan. Zonder dat zij daar zelf om moeten vragen, je reageert dan pro-actief en dit kan een streepje voor betekenen op de concurrentie ;-).
Daarnaast is het slim om van te voren even te bekijken wat voor hashtags jouw doelgroep, concurrentie en grote spelers in de markt gebruiken, zodat je met jouw updates hierop aansluit.

Promoot jouw hashtag

Heb je een originele hashtag gevonden die je graag wilt gebruiken in meerdere online campagnes? Zorg er dan voor dat dit duidelijk wordt gecommuniceerd. Gebruik hem in je e-mailhandtekening, nieuwsbrieven, landingspagina's en andere social media kanalen.
Maak bijvoorbeeld ook gebruik van hashtags in Facebook advertenties!

Hou het kort

Op Facebook hoef je geen rekening te houden met het aantal karakters van je updates, maar wil je de hashtag ook gebruiken op Twitter? Dan is het toch slim om de hashtag direct zo kort mogelijk te houden.
Maak jij al optimaal gebruik van Facebook hashtags? Laat een reactie achter en deel dit artikel op Facebook met de hashtag: #FacebookTips

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

    1. Hallo Jelle, dank voor je reactie!
      Om succes te bekijken is het bv. mogelijk om in de zoekbalk op Facebook jouw campagne hashtag te zoeken om te zien hoe vaak hij wordt gebruikt. Maar hou er rekening mee dat daar alleen posts worden weergegeven waar de gebruiker "openbaar" deelt.
      Dit betekent dat gebruikers die hun instellingen op "privé" hebben staan niet naar voren komen in de zoekresultaten.
      Echte tools heb ik zo niet voor handen. Zodra ik ze tegen kom zal ik die zeker delen ;-).

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top