De impact van voice search op jouw SEO-strategie

header voice search blog
Voice search is een belangrijke ontwikkeling om rekening mee te houden in 2018. Waarom? Van alle wereldwijde mobiele zoekopdrachten in Google vorig jaar, werd al 20 procent ingesproken in plaats van getypt. Naar schatting wordt dit volgend jaar alleen maar meer, dus dit gaat een heleboel veranderen. De komst van voice search verandert niet alleen de manier waarop we zoeken, maar het zorgt er ook voor dat de ‘regels’ van zoekmachineoptimalisatie veranderen. In dit artikel vertel ik je alles over voice search, wat de verschillen zijn met text search, en welke invloed deze ontwikkeling heeft op jouw SEO-strategie.

Wanneer je gebruikmaakt van voice search, kun je met je stem zoeken op internet, in plaats van dat je een toetsenbord of touchscreen gebruikt. Je geeft dus een gesproken zoekopdracht, rechtstreeks in een zoekmachine. Dit kan zowel op een mobiele telefoon als op een computer of laptop. In de meeste gevallen wordt voice search gebruikt op een smartphone, zoals bij Siri van Apple. Daarnaast zijn er ook andere zogeheten persoonlijke assistenten die gebaseerd zijn op voice search, zoals Google Assistant en Alexa van Amazon.
In onderstaande video zie je hoe mijn collega Lianne voice search gebruikt:
 

Bij een zoekopdracht die je in Google intypt, krijg je een pagina met ongeveer acht zoekresultaten te zien. Het exacte aantal is afhankelijk van het aantal advertenties dat wordt getoond. Je wil natuurlijk hoog scoren in Google, en ieder geval op de eerste pagina naar voren komen. Wanneer je van voice search gebruikmaakt, krijg je direct één antwoord te horen. Het is dus niet zo dat je een overzicht krijgt te horen met allerlei verschillende resultaten, waaruit je zelf kunt bepalen welke je wil horen. Kortom: wanneer je in de zoekresultaten met voice search naar voren wil komen, dan moet je op de eerste plek staan. Daarnaast zijn er nog een aantal verschillen tussen gesproken en getypte zoekopdrachten:

  1. De intentie van een zoekopdracht

De platformen achter voice search herkennen niet alleen de vraag, maar ook de intentie en context hierachter. Gesproken zoekopdrachten hebben dus automatisch een sterkere intentie. Bij een zoekopdracht naar ‘premier Nederland’, weet je niet wat de zoekintentie is. Ben je op zoek naar een lijst van alle premiers van Nederland? Wil je weten wie de huidige premier is van Nederland? Of wil je weten hoe oud de premier van Nederland is? Bij het gebruik van voice search gebruik je meer natuurlijk taalgebruik, waardoor de intentie van een zoekopdracht ook makkelijker te achterhalen is.

  1. Meer vraagwoorden

Bij gesproken zoekopdrachten stellen gebruikers meer vragen die beginnen met wie, wanneer, wat, hoe, waarom, welke, hoeveel, etc. Dit resulteert in een complete vraag, die je ook aan een persoon zou kunnen stellen. Bijvoorbeeld: ‘Waar vind ik een timmerman in Deventer?’ Deze praktische vraag ziet er bij een gesproken zoekopdracht heel anders uit dan wanneer je dit intypt. Een soortgelijke getypte zoekopdracht zou er waarschijnlijk als volgt uitzien: ‘timmerman Deventer’. Bij zoekopdrachten via tekst worden er dus vooral een aantal keywords gebruikt, terwijl er bij voice search hele zinnen worden gebruikt.
voice control voorbeeld

  1. Longtail i.p.v. shorttail zoekwoorden

Door het gebruik van meer vraagwoorden wordt er bij voice search meer gezocht op longtail zoekwoorden in plaats van op shorttail zoekwoorden. De zoekopdrachten worden dus langer, waardoor het gebruik van longtail zoekwoorden belangrijker wordt.

  1. Lokale zoekresultaten

Gesproken zoekopdrachten worden veel gebruikt op mobiel, bijvoorbeeld wanneer je onderweg bent. De kans dat voice search lokaal wordt gebruikt is groter dan bij getypte zoekopdrachten.

ComScore voorspelt dat in 2020 maar liefst 50 procent van alle zoekopdrachten ingesproken zullen worden. Als bedrijf wil je natuurlijk wel vindbaar blijven in de organische zoekresultaten, dus het is belangrijk dat je jouw marketingaanpak mee laat groeien. Met de volgende tips laat je je SEO-strategie goed aansluiten op voice search:

  1. Pas je zoekwoordonderzoek aan

Doordat er bij voice search meer longtail zoekwoorden en vraagwoorden worden gebruikt, is het van belang om je zoekwoordonderzoek hierop aan te passen. Bedenk welke vragen jouw (potentiële) klanten kunnen hebben over je merk, bedrijf, producten of diensten. AnswerThePublic is een ideale tool om vragen mee te achterhalen.

  1. Voeg een FAQ-pagina op je website toe

Een FAQ-pagina (een pagina met veelgestelde vragen) is een simpele methode om ervoor te zorgen dat je direct antwoord kunt geven op de vragen die worden gesteld via voice search. Hierdoor zullen voice search platforms deze informatie sneller gebruiken.

  1. Optimaliseer je teksten voor featured snippets

Een featured snippet is content die in Google boven de resultatenpagina wordt getoond. In zo’n featured snippet staat het antwoord op een zoekopdracht. Aangezien een gesproken zoekopdracht vaak een vraag is, is de kans groot dat het antwoord dat jij geeft naar voren komt. Een featured snippet geeft maar één resultaat, dus je moet ervoor zorgen dat dit resultaat van jouw website komt! Hoe doe je dit? Door de vraag van je bezoekers in je tekst te verwerken, een gedetailleerd antwoord te geven en ervoor te zorgen dat de structuur in orde is. Wil je meer tips over het optimaliseren van je content voor featured snippets? Lees dan dit artikel van mijn collega Lianne.
voice search featured snippet voorbeeld

  1. Besteed aandacht aan reviews en locatie

Vragen die gesteld worden via voice search, gaan vaak over een waardeoordeel of de locatie van een bedrijf. Bijvoorbeeld: ‘Wat is de beste pizzeria in Arnhem?’ Goede reviews zijn dus erg belangrijk om je vindbaarheid in de zoekmachines te vergroten. Door voice search zijn de lokale zoekresultaten nog belangrijker geworden, waardoor je de focus meer moet leggen op ‘local SEO’. Dit betekent dat je jouw website optimaliseert met informatie over de locatie van jouw bedrijf. Zoeken mensen op jouw locatie? Dan zal je website hoger in de zoekresultaten verschijnen. In dit artikel geeft Karel drie tips over hoe je hoger kunt scoren in de lokale zoekresultaten.

  1. Voeg structured data toe

Structured data is extra code die je aan je pagina’s toevoegt, waardoor je informatie over je merk of bedrijf doorgeeft aan de zoekmachine. Hiermee help je Google om beter te bepalen waar jouw pagina’s over gaan. Je bent hierdoor heel relevant, wat resulteert in een hogere click-through-rate. Je kunt deze vorm van metadata bijvoorbeeld inzetten voor je adresgegevens, openingstijden, reviews (in de vorm van sterren), productprijzen en productreviews. Wanneer je structured data op de juiste manier inzet, kan dit resulteren in een rich snippet. Hieronder zie je een voorbeeld van een rich snippet van een recept.
voice search rich snippet
Voor meer informatie over structured data kun je dit artikel van mijn collega Anita lezen, waarin ze onder andere vertelt hoe je dit kan implementeren.
Voice search is de perfecte tool om op een efficiënte manier informatie te verkrijgen, maar zie jij jezelf al tegen je telefoon praten in het openbaar? Voor jongeren wordt het in ieder geval steeds normaler. Probeer het eens zou ik zeggen, en je zult zien dat het op sommige momenten erg handig kan zijn!
Heb je hulp nodig om je SEO-strategie goed aan te laten sluiten op voice search? Neem dan contact op met onze online adviseur.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top