Hyperlinks: Alleen de eerste ankertekst telt. Of toch niet?

Let op: dit is een vrij ingewikkeld artikel over zoekmachine optimalisatie. Het zal dus niet voor iedereen even waardevol zijn.

Wanneer we naar een andere pagina linken doen we dat met een bepaalde tekst, de ankertekst. Dat is dus meestal die blauwe en onderstreepte tekst. De woorden die in deze ankertekst worden gebruikt zijn voor Google belangrijk, want ze geven een hint waar de pagina die gelinkt wordt over zal gaan.
Om hoog te scoren is het dus belangrijk dat we voldoende kwaliteitslinks ontvangen, naar die pagina, en deze links als ankertekst het zoekwoord bevatten (waar we mee willen scoren).
Op de externe inkomende links hebben we niet altijd invloed, maar op de interne links wel. En daar gaan we in dit artikel eens dieper op in.

We weten dat gelinkt worden met een goede ankertekst belangrijk is om hoog te scoren. Qua interne linkbuilding kunnen we hier dus van profiteren.

Voorbeeld 1:

In het onderstaande voorbeeld zien we wat hiermee wordt bedoeld. Door van de homepage te linken naar de categoriepagina over Appels, en als ankertekst ook "appels" te gebruiken, maken we deze categoriepagina interessanter voor Google voor deze zoekterm.

Voorbeeld 2: Twee ankerteksten naar dezelfde pagina

Maar wat als we die categoriepagina nu ook richten op het zoekwoord "rode appels"? Logischerwijs zouden we dan het volgende kunnen doen:

Helaas gaat deze vlieger niet op. Want Google telt alleen de eerste ankertekst naar een pagina. Link je dus vanuit één pagina (in het voorbeeld de homepage) twee of meer keer naar een andere pagina (in dit geval de categoriepagina over appels) dan wordt alleen de eerste ankertekst meegenomen. "Appels" in dit geval dus.
Conclusie, we maken deze pagina niet sterker voor de zoekterm "rode appels" op deze manier.
Dit is overigens geen aanname, maar uitvoerig getest door SEOmoz.

Waarom is dit een probleem?

In het bovenstaande voorbeeld is het al duidelijk dat dit een probleem kan zijn, maar ik kan het aan de hand van een ander voorbeeld nog iets duidelijker maken, kijk maar eens naar de onderstaande afbeelding:

In dit voorbeeld hebben we het even omgedraaid. Stel nu dat we met onze homepage willen scoren op het woord "fruit". Theoretisch zouden we dan vanuit elke pagina moeten linken naar onze homepage met als ankertekst "fruit".
Maar!
Op 99% van de websites staat er al een link naar de homepage met een ankertekst als "home" of "homepage". Elke link en bijbehorende ankertekst die we daarna nog gebruiken heeft dus geen zin meer. We hebben immers geleerd dat alleen de eerste ankertekst wordt "gebruikt" door Google.

3 oplossingen?

Toch zijn er blijkbaar creatieve oplossingen om toch meerdere ankerteksten vanuit één pagina naar één andere pagina door te geven.
Op SEOmoz is onlangs een artikel verschenen waarbij iemand een interessante test heeft opgezet, en daarbij 3 manieren heeft gevonden om dit probleem te omzeilen.
Het artikel en de test kun je hier bekijken: 3 ways to avoid the first link counts rule. Wanneer dit onderwerp je interesseert raad ik je aan om dit artikel zeker te lezen!
De drie manieren die volgens de test wel werken zijn:

  • Linken door # in de URL te gebruiken;
  • Linken naar een variabele van de pagina, en dan gebruik te maken van het canonical attribuut;
  • Linken naar een andere pagina, en deze pagina via 301 te redirecten naar de hoofdpagina.

Conclusie

Hoewel het nog maar een eerste experiment is zijn de resultaten wel erg interessant. Nogmaals, lees het artikel maar eens, dan begrijp je ook beter wat ik bedoel.
Zelf zullen we hier in ieder geval eens mee gaan testen, ben benieuwd!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Mooi artikel. Wist dit nog niet. Dit heeft best veel effect omdat, zoals je zelf ook al aangeeft, op iedere pagina een menu aanwezig is.
    Ben de reacties op seomoz al even aan het uitpluizen (zijn er 115 :))

  2. Interessant leesvoer weer! Ik ga er zeker zelf ook mee experimenteren.
    Een link naar de homepage wil je vanuit usability oogpunt natuurlijk altijd met een term als home aanduiden.
    De laatst aangehaalde optie lijkt me wat omslachtig, en iets wat je denk ik ook niet zou moeten willen. De 2de is ook wat ingewikkeld voor de gemiddelde gebruiker denk ik (vandaar natuurlijk ook je waarschuwing bij het artikel), de eerste lijkt me prima bruikbaar.
    Vraag me alleen af hoe krachtig die enkele links zijn in verhouding tot de bulk waar nog steeds home als anchortekst bij staat.

  3. Dit is het meest interessante artikel wat ik hier heb gelezen Karel!
    Maar, aangezien mij Engels niet zo goed is en ik dus het Engelse artikel niet lees, de volgende vragen:
    Wat is de eerste link (link die het dichtste bij de Homepage staat?)
    Hoe moet je dan linken met een # ? (voorbeeld)
    Als deze vragen zijn beantwoord is het verhaaltje voor mij ook weer duidelijk;)

  4. Ik wist niet dat Google dat deed (alleen de eerste ankertekst punten geven). En het eerste wat ik mij afvraag, waarom doet Google dit?
    Omdat het voor de bezoeker irritant is als ie met verschillende woorden naar dezelfde pagina wordt geleid! Dat is een zoekwoorden-trucje. En trucjes straft Google af.
    Ik zou dan ook zeker geen energie steken om Google om de tuin te leiden met weer allerlei andere trucjes om dit te omzeilen. Zonde van de energie. Bovendien, hoe meer linkjes op een pagina, hoe minder waarde er toegekend wordt. Hoe kleiner de kans wordt dat er daadwerkelijk op zo'n link geklikt wordt. Beperk je gewoon tot 1x linken naar een pagina. Veel prettiger voor de bezoeker!
    Je moet niet schrijven voor zoekmachines, je moet schrijven voor de bezoeker.

    1. Dag Martine,
      In essentie heb je 100% gelijk. Toch zou je dan ook de discussie op SEOmoz eens moeten lezen, daar zat gaf iemand namelijk exact dezelfde reactie ;-).
      Lees dan ook de reactie van Rand eens, ik ben het daarin met hem eens.

    2. Hoi Karel,
      Ik heb een poging ondernomen, met de vertaalknop, om te achterhalen waar je het mee eens bent. Om het toe te passen bij slechte ankerteksten als home, start?
      Was niet exact dezelfde reactie, er wordt wat meer gescholden en gemopperd :-), maar hij bedoelt wel hetzelfde. Het is verbergen, vervuilen, toepassen van een SEO-trucje.
      Ik ben ervan overtuigd dat Google de gebruiker voorop stelt. Sancties die Google bedenkt zijn logisch. Als iets wijzigt zou je niet moeten denken, o hoe kan ik dat omzeilen, maar o wat doe ik verkeerd.
      Tegenwoordig niets zoveel misbruikt als het canonical attribuut. En double content (ik lees linken naar een variabele van de pagina) moet je toch zoveel voorkomen? Beter voorkomen dan een canonical te moeten gebruiken.

      1. Dank voor je reactie Martine!
        Ik ben van mening dat wanneer bijvoorbeeld een pagina met veelgestelde vragen over zowel onderwerp A als onderwerp B toch ook best twee verschillende ankerteksten mogen krijgen. Lijkt mij gebruiksvriendelijker.

    3. Google kijkt ook naar de tekst die in de buurt staat van een link. De juiste ankertekst voor een FAQ pagina over veel verschillende onderwerpen is en blijft iets van "veelgestelde vragen". Het specifieke onderwerp kun je uiteraard wel noemen in de tekst als je gaat verwijzen, maar voor de bezoeker is het prettig als ie weet (door de ankertekst) dat ie naar een algemene FAQ pagina wordt verwezen. Anders geef je hem de indruk dat ie naar een gespecificeerde FAQ pagina wordt gestuurd.
      Nu jij weer. Grinnik en groet!

  5. is het niet voor de mensen die op je pagina komen erg verwarrend ...
    wanneer je door de teksten heen aantal links ziet en je klik er op vervolgende webpagina ververst wordt...

  6. Dit was nieuw voor me, bedankt voor het artikel, erg interessant! Voor de interne linkbuilding link ik regelmatig op een en dezelfde pagina naar andere pagina's, met verschillende woorden. Weer wat werk te verrichten dus 🙂
    Ik ga het zeker proberen, want ook wij linken met home naar de home...

  7. Ik heb dit artikel er weer even bijgepakt, want ik vraag me de laatste tijd af of Google sowieso van een pagina slechts 1 link telt naar een bepaalde website (en niet pagina).
    Kan dit waar zijn? Dat als ik op dit artikel twee keer reageer - 1 keer met de home als "website" EN 1 keer een andere webpagina binnen dezelfde site - Google maar eentje telt?
    Of laten the backlinkcheckers voor het gemak maar 1 zien, terwijl Google wel meer telt.
    Wat zijn jullie gedachten hierover?

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top