Hoe belangrijk zijn reviews voor jouw showroom?

19 februari, 2021

Het grootste gedeelte van de Nederlanders leest reviews en ongeveer een kwart van de aankopen worden bepaald naar aanleiding van reviews. Klanten geven de voorkeur aan een showroom, waar reviews over te vinden zijn. Wat zijn reviews precies en hoe belangrijk zijn zij voor jouw showroom? Dat lees je in dit artikel!

Inhoudsopgave

  1. Wat zijn reviews?

2. Voordelen van reviews

3. Nadelen reviews

4. Hoe verzamel je reviews?

5. Aan welke voorwaarden met een review voldoen

6. Wat doen met een negatieve review

7. Conclusie

1. Wat zijn reviews?

Een review is een beoordeling van een klant over jouw showroom. Reviews kunnen natuurlijk ook over websites, winkels ect. geschreven worden. De klant beoordeelt jouw showroom. Hij laat online een review achter. Reviews kun je samen met uitgebreide feedback op je website tonen. Door reviews kan het imago van jouw showroom verbeterd worden. 

Potentiële klanten kunnen op basis van de reviews een product aanschaffen of juist niet. Reviews zijn dus erg belangrijk.

2. Voordelen van reviews

Reviews hebben een aantal voordelen:

  • Reviews helpen om de omzet te verhogen.
  • Reviews geven feedback over de producten en dienstverlening.
  • Reviews zorgen er voor dat de consument vertrouwen krijgt.
  • Reviews geven een inzicht over wat klanten echt belangrijk vinden.

3. Nadelen van reviews

  • Reviews zijn vaak subjectief.
  • Reviews zijn vaak negatief of juist erg positief. Er zit bijna geen middenweg in.
  • Klanten vergeten bij de reviews vaak de prijs en kwaliteitsverhouding.
  • Bij het schrijven van reviews neemt de klant zijn verwachtingen mee, maar tijdens het lezen van de reviews wordt er niet aan die verwachtingen gedacht.

4. Hoe verzamel je reviews? 

Reviews zijn dus erg belangrijk voor showrooms. Hoe zorg je er nu voor dat klanten hun ervaringen gaan delen? Het is belangrijk om klanten een reden te geven om een review achter te laten. De groep klanten die redelijk tevreden is over het product zou minder snel een review achter laten, dan mensen die heel erg tevreden of ontevreden zijn. Het is dus erg belangrijk om je klanten te overtuigen om een review te geven. De volgende dingen kan je doen om er voor te zorgen dat klanten een review achterlaten:

  • Stuur een e-mail: Als een klant een aankoop heeft gedaan, stuur hem dan een mail met een simpele vraag.
  • Gebruik een klanttevredenheidsonderzoek: Je kan een klanttevredenheidsonderzoek inzetten om betere inzichten te krijgen.
  • Voeg reviews toe aan je website: Een belangrijk middel op reviews te genereren is om deze te tonen op je website. 
  • Zorg dat je vindbaar bent op review platforms.
  • Reageer op feedback: Als je reageert op reviews laat je zien dat je de klant serieus neemt. Klanten willen graag serieus genomen worden. Als je een negatieve ervaring oplost is dit positief voor de klant. 
  • Voor wat hoort wat: Een aantal klanten komen pas in actie als er iets tegenover staat. Daarom kan bijvoorbeeld een winactie er voor zorgen dat meerdere klanten een review achter laten. 

5. Aan welke voorwaarden moet een review voldoen?

Klanten schrijven reviews, maar schrijven niet altijd wat jij als showroom eigenaar wilt lezen. Een review of een goed product bevalt is een review die niet heel specifiek is. Goede reviews hebben een aantal kenmerken:

  • Welke producten heeft de klant geprobeerd.
  • Wat was doorslaggevend voor de aankoop.
  • Zou de klant de aankoop opnieuw bestellen.
  • Heeft de klant het product snel ontvangen.
  • Wat vindt de klant sterke producteigenschappen.

6. Wat te doen met een negatieve review?

Je kan naast positieve beoordelingen, een negatieve beoordeling vervangen. Je kan reageren op negatieve reviews. Op deze manier kun je een klant te woord staan en helpen het probleem op te lossen of een positieve draai geven aan de review.

Tips negatieve reviews:

1. Informatie op internet blijft zichtbaar: Reacties op het internet blijven zichtbaar en worden opgepikt door zoekmachines. Bedenk goed dat andere personen deze reviews ook kunnen lezen. Blijf dus altijd correct en vriendelijk als je reageert op een review.

2. Reageer snel en houdt de discussie kort: Als je meteen zegt dat de persoon per e-mail contact op kan nemen en dat je hem dan persoonlijk verder helpt met zijn probleem, dan stopt daar de discussie. Zo verminder je ook de kans dat potentiële klanten negatieve berichten vinden op het internet.

3. Handel klachten snel af: Als u een klacht tegenkomt op het internet, handel deze dan snel en soepel af. Wees hier coulant in zodat u geen eindeloze discussie krijgt over een klacht. Een snelle afhandeling kan ook helpen bij goede mond-tot-mond reclame.

4. Jij bent de expert van jouw product: Heeft iemand een probleem dat makkelijk is op te lossen? Gebruik uw kennis en plaats een constructief commentaar waarin je kort uitlegt hoe het betreffende probleem op te lossen is of hoe de klant het product nog beter kan gebruiken. Zo buig je iets negatiefs om in iets positiefs, wat ook weer te zien is voor potentiële klanten!

5. Negatieve kritiek is een leermoment: Een van de meest lastige punten is omgaan met negatieve kritiek. Probeer bij kritiek zoveel mogelijk te zeggen dat je het jammer vindt dat de klant zo over het product denkt. Vraag of de klant een e-mail wilt sturen waarin precies staat wat het probleem is. Vraag ook eens aan de klant wat hij/zij vindt dat je zou moeten veranderen om aan hun wensen te voldoen. Hoewel vervelend, is negatieve kritiek een van de beste vormen van feedback die je kunt krijgen. Je hebt nu de kans het product nog beter te laten aansluiten bij de wensen van klanten. Daarnaast kan je door deze feedback jouw product of dienst onderscheiden van dat van concurrenten.

7. Conclusie

Een review is een beoordeling van een klant over jouw winkel. 

Reviews hebben een aantal voordelen:

  • Reviews helpen om de omzet te verhogen
  • Reviews geven feedback over de producten en dienstverlening
  • Reviews zorgen er voor dat de consument vertrouwen krijgt
  • Reviews geven een inzicht over wat klanten echt belangrijk vinden

De volgende dingen kan je doen om te zorgen dat klanten een review achterlaten:

  • Stuur een e-mail: Als een klant een aankoop heeft gedaan, stuur hem dan een mail met een simpele vraag.
  • Gebruik een klanttevredenheidsonderzoek: Je kan een klanttevredenheidsonderzoek inzetten om betere inzichten te krijgen.
  • Voeg reviews toe aan je website: Een belangrijk middel op reviews te genereren is om deze te tonen op je website. 
  • Zorg dat je vindbaar bent op review platforms.
  • Reageer op feedback: Als je reageert op reviews laat je zien dat je de klant serieus neemt. Klanten willen graag serieus genomen worden. Als je een negatieve ervaring oplost is dit positief voor de klant. 
  • Voor wat hoort wat: Een aantal klanten komen pas in actie als er iets tegenover staat. Daarom kan bijvoorbeeld een winactie er voor zorgen dat meerdere klanten een review achter laten. 

Tips om met negatieve reviews om te gaan:

  • Informatie op internet blijft zichtbaar.
  • Reageer snel en houd de discussie kort.
  • Handel klachten snel af.
  • Jij bent de expert van jouw product.
  • Negatieve kritiek is een leermoment.

Ben jij een showroom- of winkeleigenaar?

Speciaal voor jou heb ik een e-book geschreven met online marketing tips om meer klanten naar jouw showroom of winkel te krijgen. Deze bied ik je gratis als download aan!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *