Call-to-Action kleurenschema

Elke website heeft bepaalde call-to-actions. Een webwinkel wil dat mensen artikelen in het mandje plaatsen (en afrekenen), andere websites willen bijvoorbeeld dat mensen zich inschrijven op een nieuwsbrief.

Bij de call-to-actions zijn er een paar dingen waar je rekening mee moet houden: waar plaats je ze, welke tekst gebruik je en welke kleuren moet je gebruiken.

Hieronder vind je een kleurenschema voor call-to-actions:

Call-to-Action kleurenschema

Bron: Which Color is the Right Color en SEOSmarty Call-to-action

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Ik heb tijdens mijn master thesis ook gekeken naar de eventuele invloed van kleuren. Veel wetenschappers hebben bewezen dat de kleur (hue genoemd) op zich niets doet, maar de tone en saturation veel belangrijker zijn. Echter in het licht van call to action weet ik uiteraard niet wat er beter is, maar wel dat je moet oppassen bij het implementeren van theorieen over kleur.

  2. @Mark
    Ben ik helemaal met je eens. Ik zeg ook niet dat dit de kleuren zijn die je MOET gebruiken. Het is gewoon een samenvatting van informatie die ik heb gevonden en eigen bevindingen.

    De juiste kleur voor jouw doelgroep zul je moeten achterhalen door veelvuldig te testen...

  3. Leuk overzichtje! Mocht u het willen gaan toepassen dan is de combinatie van kleuren natuurlijk erg belangrijk. Als er te veel rood is dan werkt rood niet meer. Juist één of twee kleine rode spots zorgen voor goed resultaat. En geloof me, rood werkt echt. Bloed is niet voor niet evolutionair rood geworden (of is het juist andersom), een klein besje in een groene struik zie je meteen, een rood verkeerslicht mis je niet.

    Als je in je ooghoek een vliegje op tafel landt, heeft deze meteen je aandacht, hoe klein het beesje ook is. Voeg daarom bij deze rode 'spots' ook nog een subtiele beweging toe, dan heb je gegarandeerd aandacht waar je het hebben wil.

  4. Bedankt voor het overzicht. Kleuren zijn inderdaad enorm belangrijk, maar: alles met mate, zoals Van Hurk ook zegt. Anderzijds is ook een kleur voor ieder anders te interpreteren.

  5. Dit is natuurlijk wel erg afhankelijk van de kleuren van je website. Bij onze website (groen, blauw, wit) springt rood er echt uit en zou een ideale kleur zijn.
    Echter wanneer de website al veel rood bevat, zal een rode call-to-action er veel minder uitspringen en kan beter gezocht worden naar een andere kleur.

    Daarom is het altijd verstandig een A/B test op te zetten (bijv. mbv google website optimizer) om erachter te komen wat voor jou website het beste resultaat geeft.

    Verder vind ik dat J van den Hurk een goed punt geeft met een subtiele beweging.

  6. Waar is deze theorie op gebasseerd?

    Met welke kleuren het belangrijkst zijn voor de perfecte call to action.

    Als je doel is om mensen offertes te laten aanvragen, welke kleur zou het beste zijn hiervoor?

  7. Vriendelijk bedankt voor dit artikel.

    Ben met een spaanse website bezig en probeer een beetje uit te vinden wat nou een geschikte achtergrond kleur voor mijn site is en dit help zeker mee.

    Bedankt

  8. Bedank voor dit artikel...

    Ik net zoals veel mensen vinden het heel moeilijk om de goede kleuren te kiezen voor hun site.

    Dit artikel gaat me zeker helpen met mijn websites en het kiezen van kleuren daarvoor.

  9. Ik vind het altijd erg moeilijk om de kleuren te kiezen. Ben altijd dagen aan het zoeken naar de juiste combinaties en dan nog kom ik geen steek verder. Dank je wel voor een uitstekend artikel. Dit zal me nu en in de toekomst zeker helpen.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top