5 tips zodat online shoppers ook echt kopen

19 september, 2007

Online shoppers nemen tegenwoordig steeds meer de tijd om ook daadwerkelijk te kopen volgens het ScanAlert onderzoek van afgelopen juli. De studie toont aan dat de gemiddelde tijd tussen het eerste bezoek aan een webwinkel en een daadwerkelijke koop maar liefst 80% is gestegen in verhouding met een aantal jaar geleden. In 2005 was dit nog maar 19 uur, tegenwoordig is dit al opgelopen naar 34 uur.

Eigenlijk best vreemd als je weet dat de gemiddelde shopper vaak echt op zoek is naar een bepaald product en dus erg doelgericht aan het surfen is.

Voor webmasters is het dus een uitdaging om ervoor te zorgen dat de shoppers in hun aankoopproces gestimuleerd worden. Hier zijn 5 tips zodat shoppers ook daadwerkelijk kopers worden:

Maak gerelateerde producten makkelijk vindbaar. Zorg dus dat de volgende zaken zeker aanwezig zijn:

  • Zoekvak zodat bezoekers eenvoudig andere producten kunnen zoeken
  • Duidelijke productnavigatie
  • Gerelateerde producten voor cross-selling. Je hebt vast de tekst “Kopers die dit product kochten bestelden ook product X."
  • Lijst van bestsellers

Beantwoord vragen. Elke shopper heeft wel een aantal vragen voordat hij of zij ook daadwerkelijk koopt. Probeer uit te zoeken met welke vragen een koper kampt en geef hier een duidelijk antwoord op. Enkele manieren om vragen te beantwoorden zijn:

  • Gebruik maken van een FAQ
  • (Gratis) telefoonnummer wat ze kunnen bellen
  • Emailadres (belangrijk is dat er snel gereageerd wordt)
  • Live Chat
  • Fysiek postadres/bezoekadres

Verleng cookies tot 30 dagen. Shoppers die al eerder op je website waren en iets in de winkelwagen hebben gestopt krijgen dit weer te zien. Veel mensen gebruiken een winkelwagen ook om producten in te plaatsen die ze op een later tijdstip willen bestellen. Zorg dus dat die producten dan ook nog aanwezig zijn!

Verhoog de shop ervaring. Denk hierbij aan zaken als:

  • Een “Koop Nu!" knop zodat ze direct iets kunnen bestellen
  • De mogelijkheid om een verlanglijstje aan te maken
  • Het aanbieden van een nieuwsbrief
  • Plaats webwinkel keurmerken als Thuiswinkel.org en MKBoK

Zorg dat shoppers hun ervaringen kunnen delen. Ervaringen van anderen wegen vaak zwaar door in het aankoopproces. Maak gebruik van:

  • Email een vriend functie
  • Print deze pagina knop
  • Social bookmarking opties
  • De mogelijkheid om producten te beoordelen

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat wanneer er potentiële kopers op je webwinkel aanwezig zijn dat ze ook daadwerkelijk kopen. Wanneer ze de website verlaten zonder iets te bestellen bestaat de kans dat ze of nooit meer terugkeren of dat ze bij een concurrent bestellen. Maak dus gebruik van de bovenstaande tips en zorg ervoor dat die klant NU bij JOU bestelt!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Wat ik mis in je overzicht is het toegankelijk maken van de bestelprocedure op zich. Mensen haken vaak op ergens tussen de "1 van 5" en "5 van 5" pagina en dat gaat nog om best idiote percentages.

  2. Erik-Jan, waar zie jij tegenwoordig nog bestelprocedures waar je 5 pagina's moet doorlopen? Ik koop niet vaak zaken op internet, maar als ik iets koop, ben ik met 2 pagina's wel klaar.

    Product kiezen, gegevens invoeren en op bevestigen klikken.

    Kan je anders een paar voorbeelden geven van dergelijke bestelpagina's. Ik ben wel benieuwd 🙂

  3. Ik heb trouwens nog een toevoeging, die je eigenlijk niet had mogen missen.

    - Irrelevante zaken verwijderen van de bestelpagina.

    Zorg dat bezoekers niet de mogelijkheid hebben om andere producten/pagina's te bezoeken, ze komen immers voor dit product, toch?

    Als ik een bezoeker binnenkrijg op het zoekwoord: "Apple iPod 4 gigabyte kopen", dan ga ik hem toch ook geen (bv) Creative Zen aanbieden. De bezoeker heeft de intentie om het product te kopen, ga hem dan geen ander product aanbieden!

    Misschien ligt het aan mij, maar je wilt toch dat bezoekers actie ondernemen?

  4. De "related products" tonen zijn niet altijd een goede optie omdat je ervoor gaat zorgen dat mensen beginnen te klikken..waardoor je ze natuurlijk van je pagina gaat weghalen. Het kan goed zijn maar niet altijd en als ze random worden gekozen door je software is het zeker af te raden.

    Ik heb zo ook mijn bedenking bij een onderzoek dat een bedrijf als scan alert voert...Ik heb er dit weekend mee staan praten en het enige wat zij willen is natuurlijk verkopen 🙂 En dan komen ze natuurlijk op de proppen met dergelijke testen van onderzoeken etc..

    De "koop nu knop" zorgt soms ook voor angst..dan denken de onervaren surfers dat ze gelijk "moeten" kopen.

  5. Het afhaken tijdens de bestelprocedure is een groot probleem en ligt in sommige gevallen soms rond de 60-70%. Testen is hier de boodschap want stel dat je het kan terugbrengen tot 45% ?

    Je moet er natuurlijk rekening mee houden dat het altijd een vrij hoog percentage zal blijven want velen zijn gewoon 'nieuwsgierig' of willen weten wat de shipping zal zijn etc...

  6. Als je een goed voorbeeld wilt zien van een uitstekende inrichting van de webshop hoef je maar naar Amazon te kijken. Daar heb je geen semi-onafhankelijke rapportage voor nodig. Hoewel de genoemde voorstellen de beginner wel op weg zullen helpen.

    Naar mijn mening zijn de drie belangrijkste objectieve zaken:
    - wees (vooraf) duidelijk over de verzendkosten
    - wees (vooraf) duidelijk over de voorraad / levertijd
    - wees (vooraf) duidelijk over de betaalmethoden

    ... dus geen onverwachte verrassingen wanneer men iets in de winkelwagen stopt.

    Andere zaken, zoals de responsetijd van vragen per e-mail en helderheid van het antwoord vind ik meer van subjectieve aard. Immers, als tussen het moment van eerste bezoek en de daadwerkelijke koop 34 uur zit heeft de webwinkel tijd genoeg om te antwoorden. Wanneer de vraag van de klant binnen 1 uur beantwoord wordt, zal dan de klant sneller bestellen ?

    Verder lijkt het me verstandig onderscheid te maken tussen doelgerichte surfers die doelgericht zoeken naar een product (ipod classic) en doelgerichte surefers op zoek naar een productgroep (bijvoorbeeld 'mp3 spelers') en toevallige passanten. Bestaan 'toevallige passanten' wel in een webshop ?

    Cross sellen heeft alleen maar zin wanneer de klant al een daadwerkelijke keuze heeft gemaakt voor een product, bijvoorbeeld de ipod model x, dan kan je een extra set batterijen, hoesje etc proberen te verkopen. Wanneer de klant nog in het keuzeproces zit, bijvoorbeeld beslissen over de keuze ipod model x of y, dan kan je beter focussen op upsellen (dus proberen de duurste te verkopen).

    @Dave: in je laatste zin signaleer je een 'probleem' dat je eenvoudig kan oplossen 😉

    - Affiliatemeester

  7. Naar de 'grote' spelers kijken kan goed zijn maar dat zal niet altijd werken bij een kleine e-commerce. Al zijn de basis zaken die je opnoemde idd een voorwaarde voor elke shop..

  8. Met deze webwinkel hebben we toch al aardig wat succes. We hebben gekozen voor een eigen opzet en niet een programma waar er al duizend en 1 van worden gebruikt. De meeste van de genoemde 5 punten zijn verwerkt. Echter, omdat we van veel producten maar één of hooguit enkele aantallen hebben is een top 5 van meest verkochte producten niet echt interessant. Waar ik wel over nadenk is een overzicht met bijv. de vijf laatst verkochte producten.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *