Krijg mond-tot-mondreclame met de WhatsApp deelknop

WhatsApp logo

WhatsApp is ongekend populair bij de Nederlandse smartphonebezitters, in totaal zijn er 8,7 miljoen Nederlanders die de berichtendienst gebruiken, maar de e-commerce heeft er nog geen gebruik van kunnen maken. Adverteren in WhatsApp kan niet en in tegenstelling tot bijvoorbeeld Facebook Messenger is er geen desktopversie. Toch is er dankzij handige downloads nu een deelknop te tonen op jouw mobiele site.

Maak een WhatsApp deelknop op je website


Waarschijnlijk heb je op je product- en bedankpagina's al zogenoemde deelknoppen geïnstalleerd. Delen kan via Twitter, Facebook, Google+ en via de e-mail. Met het bereik van WhatsApp is een deelknop voor die berichtendienst ook sterk aan te raden, zeker na de uitkomsten van een paar kleine tests in de Verenigde Staten. Daar bleek op websites vaker op de WhatsApp-deelknop gedrukt te worden dan bijvoorbeeld op de Twitter-deelknop. Onderstaande diagram komt van de mobiele website van ftw.usatoday.com, daar werd de WhatsApp"“shareknop al door 18% van de delers gebruikt.
diagram FTW 18% deelt via WhatsApp

Cijfers over WhatsApp

  • 500 miljoen actieve gebruikers wereldwijd
  • 8,7 miljoen Nederlanders gebruiken de berichtendienst (een groei van één miljoen gebruikers in één jaar)
  • 90% van de vrouwen met een smartphone heeft WhatsApp geïnstalleerd
  • 80% van de mannen met een smartphone heeft WhatsApp geïnstalleerd

(bron: Telecompaper)

Vooralsnog alleen voor iPhones

Hoewel WhatsApp ook te gebruiken is op telefoons met Android besturing en Windows Phones, kunnen (op dit moment) alleen iPhone gebruikers bereikt worden met de deelknop. Dat komt doordat WhatsApp alleen voor iPhones de techniek om te delen mogelijk heeft gemaakt.
Op een Amerikaanse sportsite ziet de deelknop er als volgt uit:
WhatsApp deelknopvoor iphone

(Bron: FTW-mobile)

Zo voeg je de knop toe

Op je site plaats je de groene deelknop, met een html-code. Deze code zorgt er ook voor dat de knop alleen zichtbaar is op ondersteunde platformen en apparaten.
Let op! als je de code al toegevoegd hebt voor 16-09-2014, dan zul je deze moeten updaten!
De html-code kun je krijgen via onderstaande websites:
www.delen-via-whatsapp.nl
whatsapp-sharing.com

Een miljoenenbereik

Mond-tot-mondreclame is nog steeds één van de meest waardevolle marketinginstrumenten. Met het bereik van WhatsApp maak je mond-tot-mondreclame in één klap mogelijk voor een miljoenenpubliek.
Ga jij de knop toevoegen?
 

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Ik verwacht ook een goede conversie uit WhatsApp, want het wordt natuurlijk direct aanbevolen door iemand die je kent en vaak onderdeel is van jouw DMU.
    Daarnaast is de kans groter dat de content ook echt gezien wordt. Deze is kleiner als een gedeeld bericht onderdeel is van een nieuwsoverzicht.
    Overigens is de deelknop natuurlijk goed toe te passen voor het delen van alle content en niet alleen voor e-commerce, zoals in dit artikel als voorbeeld wordt aangehaald.

  2. Had gehoopt dat ik in je artikel zou kunnen lezen dat het ook voor android geschikt zou zijn.
    Wellicht handig om toe te voegen dat als je de code reeds geplaatst hebt voor 16-09-2014 dat je dan moet updaten.
    Heb je wellicht ook gekeken of er reeds wordpress plugins zijn die deze functie ondersteunen?
    Het mooiste vond ik je omschrijving in je bio. Compleet en meteen even de juiste linkjes naar je event 😉

  3. Hallo Auke, ik heb 3 nieuwe sites online (deuren, kasten en laminaatvloeren) waar ik de naam niet van zal noemen omdat het misschien wordt gezien als SPAM, maar ik ben verleden jaar maart begonnen met te whatappen met mijn klanten. Duidelijk op alle pagina's aangegeven dat het mogelijk is. Na een langzame start, is het nu fulltime werk en levert het een waanzinnige conversie op. Het is wat anders als een button, maar laat het je toch even weten.

  4. Werkt niet op oudere Iphone (3GS). OP niet ondersteunde platforms wordt de button weliswaar niet getoond, maar levert de code wel een lelijke witregel op.

  5. Goedemorgen,
    Bedankt voor de reacties.
    @Peter: dat is de afweging die je moet maken. In Google Analytics kan je zien met welke apparaten je bezoekers jouw site bezoeken. Aan de hand daarvan kan je een afweging maken of het een eventuele witregel waard is.
    @Brend: het is inderdaad een eenvoudigere manier voor het knippen - plakken van links. Tot nu toe heb ik alleen titels en links langs zien komen, nog geen afbeeldingen.
    @Pim: bedoel je appen als klantenservice? En wie zet dan de eerste stap in het contact? Ik ben benieuwd.

  6. Hallo Auke,
    Ik kan niet anders, maar ik ben het eerst begonnen met whatsappen op http://www.voordeelschuifdeurkast.nl De reden is dat ik maatwerk kasten wil verkopen en de kennis heb om de kast goed samen te stellen in tegenstelling tot bestaande kanalen (bouwmarkten) Het probleem met een maatwerkkast is dat er veel halen en ogen aan zitten zoals plintjes die in de weg zitten, maar ook grotere problemen zoals leidingen en bijvoorbeeld op zolder onder een schuin dak.
    Het idee is hoe beter je klant ervan overtuigd is dat het foutloos wordt besteld, hoe groter de conversie. Mijn voorstel is op de site, App me, bij twijfel en vraag het maar. Dat werkt perfect.
    Jij vraagt wie maakt het eerste contact. Uiteindelijk eerst de klant door een offerte aan te vragen. Ik maak een offerte en mail deze EN ik stuur een whatsapp dat ik de offerte heb verzonden en als ze vragen hebben ze dan het snelst reactie krijgen en makkelijk vragen kunnen stellen eventueel met foto's. dat werkt goed!
    De sites die volgden heb ik het gewoon laten staan, maar krijg ik reacties van de klant voordat we contact hebben gehad. vaak over de levertijd of andere simpele vragen over een draairichting of welke ondervloer. Het is vaak alleen om een bevestiging te krijgen van wat ze al weten.
    Vaak is dat buiten sluitingstijd, maar een conversie van 100%. En daar geef ik met plezier antwoord op. waar ik dan ook ben.
    Groetjes,
    Pim

  7. Uiteraard kon ik het niet laten om te zien of @pim daadwerkelijk ook reageert op een whatsapp bericht en heb hem toegevoegd aan mijn contacten.
    En ja hij reageert meteen op zijn berichten.
    Het voordeel van de functie zoals in de post omschreven is dat je het makkelijk doorstuurt naar vrienden om te delen. Vandaar dat ik wel voordeel in deze functie zie en niet snap waarom android nog niet wordt ondersteund. Wellicht heeft dit te maken met het feit dat facebook eigenaar is.
    Nadeel van hoe @pim whatsapp gebruikt op zijn site vindt ik persoonlijk het feit dat je telefoonnummer bekend wordt bij de eigenaar van de webshop. Ik kan mij voorstellen dat een shopeigenaar soms geneigd kan zijn om weer contact met je op te nemen, terwijl je hier zelf wellicht niet op staat te wachten. Stel dat ik op de site de keuze zou hebben tussen whatsapp en chatfunctie, dan zou ik eerst contact zoeken chat. Voordat ik via whatsapp zou reageren zou ik 100% zeker willen weten met wie ik te maken heb.

  8. @Pim,
    Mooi voorbeeld, leuk om die eigen innovaties te zien! En ook goed vormgegeven op je website. Wel is dit bij uitstek geschikt voor direct contact met de klant. Maar wil je nu ook nog eens dat klanten via WhatsApp jouw product of blog met hun vrienden delen, dan is een deelknop juist geschikt.
    @Marian,
    Dank je voor het delen!

  9. @Marian
    Bedankt! Ga hem ook downloaden.
    @jeroen
    Ben het helemaal met je eens dat ik ook niet zomaar bij een webshop via de WhatsApp zou reageren. Echter zou ik dit wel wat eerder doen bij bedrijven die een bepaalde dienst leveren. Uiteraard is en blijft vertrouwen een belangrijke.
    Maar dat hou je met iedere "respons-formulier".

  10. Dank voor de leuke tip!
    Is er ook een WhatsApp contact button beschikbaar? Een knop waarop je kunt klikken waarna direct WhatsApp opent met het juiste telefoonnummer?
    Dit lijkt me een hele toegankelijke manier voor klanten om contact op te nemen.
    Ik kom hiervan alleen (nog) geen voorbeelden tegen.

  11. Goedemorgen allemaal,
    Ik zie dat de pagina's om de button te downloaden niet meer werken. Iemand een idee hoe dit anders kan aangezien ik het erg graag op mijn website wil hebben.
    Groetjes Nicole

  12. Hey Auke, ik zie dat de website delen-via-whatsapp.nl niet meer bestaat. Heb je alternatieven of weet je wat hier aan de hand kan zijn? Het zou wel leuk zijn om weer een update te krijgen van de ontwikkelingen. Ik overweeg zelf ook om whatsapp breder te gaan inzetten maar het zou wellicht voor meer mensen interessant zijn.

  13. Hi, Ik zou ook graag meer info hieromtrent willen. Ik zie inderdaad ook dat alle websites met whatsapp deelknoppen het niet meer doen, maar zie hier verder geen info dat het gestopt is oid. Weten jullie meer?
    Alvast dank!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top