10 onmisbare Google Chrome Extensies voor elke marketeer

18 april, 2019

Toegegeven: ik ben gek op gadgets en tools. Alles wat mijn leven makkelijker kan maken grijp ik aan. Ook in mijn werk als online marketeer. Daarom ben ik zo gek op de verschillende extensies die Google Chrome te bieden heeft. Deze browser wordt inmiddels door ruim 60% van de Nederlanders gebruikt, dus grote kans dat jij er ook mee werkt. Dan heb je hopelijk iets aan dit artikel, want hierin deel ik 10 (in mijn ogen) onmisbare extensies voor Google Chrome die je werk als online marketeer een stuk aangenamer, eenvoudiger en leuker maken!

Google Chrome Extensies

Allereerst, voor het geval je nog niet bekend bent met het fenomeen extensies: dit zijn browser plugins die extra functionaliteit toevoegen. Ze zijn eenvoudig te installeren en werken meestal via een icoontje naast de adresbalk, of in het contextmenu met de rechtermuisklik. Alle extensies zijn te vinden en te installeren via de Chrome Web Store. Hier kun je door alle extensies bladeren: van tools die je productiviteit verhogen tot spelletjes, zelfs extensies die alle afbeeldingen op alle websites vervangen door fotos van Nicholas Cage (aanrader om een collega die vergeten is z’n PC te vergrendelen in de maling te nemen!).

Je geïnstalleerde extensies beheer je via het menu Meer hulpprogramma’s > Extensies.

Dit zijn 10 Chrome extensies die ik absoluut aanbeveel voor elke online marketeer:

1. Google Tag Assistant

Google Tag Assistant

De kans is groot dat je als online marketeer veel werkt met Google Tag Manager, Google Analytics en/of Google Ads. Dan kun je bijna niet zonder deze extensie van Google zelf. Google Tag Assistant checkt welke Google tags, scripts en pixels aanwezig zijn op een website, en of ze goed werken. Je kan een recording aanmaken terwijl je door je website klikt waarbij alle tags worden bijgehouden, inclusief ID’s. In een rapport kun je zien welke gegevens bijvoorbeeld naar Analytics worden gestuurd, en of er fouten worden geconstateerd.

2. Page Analytics

Nog een extensie van Google zelf: Page Analytics. Snel een overzicht van je websitestatistieken bekijken, zonder helemaal in Google Analytics te hoeven duiken? Sling Page Analytics aan en krijg in één oogopslag de belangrijkste statistieken van de pagina die je op dat moment aan het bekijken bent – mits je toegang hebt tot de Analytics van die site uiteraard. Ook handig: je ziet per link op de pagina hoe vaak er op geklikt is.

Page Analytics

3. MozBar

De MozBar van MOZ geeft je een handige toolbar die inzicht geeft in SEO scores als Domain authority en Page authority, en andere voor SEO relevante zaken zoals H1 en H2 tags, meta descriptions, titles en meer. Ook kun je links op een pagina uitlichten om inzicht te krijgen in interne, externe en no-follow links.  De extensie is gratis en de basisfunctionaliteiten werken ook met een gratis MOZ-account.

MozBar

4. SEOquake

Nog een extensie speciaal voor SEO, en een wel hele uitgebreide: SEOquake. Deze gratis plugin biedt je een schat aan informatie die onmisbaar is voor elke SEO-specialist. Je krijgt in een popup of in een statusbalk inzicht in rankings van meerdere zoekmachines, social media likes en backlinks. Een druk op de knop geeft je een uitgebreider rapport over zoekwoorden, interne en externe links, en zelfs een complete SEO audit. Ook kun je de scores van meerdere URL’s met elkaar vergelijken.

SEOquake

In de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google kan SEOquake scores van SEMrush en rankings van andere zoekmachines laten zien, en jouw website markeren zodat je deze snel kunt terugvinden.

Al met al is dit een krachtpatser van een SEO plugin!

SEOquake

5. Da Vinci Tools

Over krachtpatsers gesproken: de multifunctionele plugin Da Vinci Tools voegt heel veel extra functionaliteit toe aan Google Analytics, Tag Manager en Data Studio.

Een greep uit de mogelijkheden:

Google Analytics:

  • Heatmaps in tabellen;
  • Hoogste en laagste waarden in grafieken markeren;
  • Uitgebreidere datumselectie;
  • Sticky header;
  • Foutieve of teruggestorte E-commerce transacties terugdraaien;
  • Versimpelde weergave van tabellen bij datumvergelijking;
  • A/B-test calculator
  • Naam van de weergave in het tabblad tonen;
  • Onthoud het laatste rapport dat je hebt bekeken als je terugkomt;
  • En nog veel meer!

In Tag Manager:

  • Verbeterde leesbaarheid van aangepaste HTML en JavaScript;
  • Onthoud de laatste container dat je hebt bekeken als je terugkomt;
  • Onthoud de sortering van tags, triggers en variabelen;
  • Alle ingebouwde variabelen in één keer aan- en uitzetten;
  • Naam van de container in het tabblad tonen;
  • Interface verbeteringen en sneltoetsen;
  • En nog veel meer!

In Data Studio zijn vooralsnog de enige verbeteringen een auto-refresh en het gebruik van FontAwesome iconen.

Een aantal functies zijn betaald, maar de gratis versie biedt meer dan genoeg verbeteringen en toevoegingen aan met name Analytics en Tag Manager. Da Vinci Tools is dus een meer dan waardevolle toevoeging aan je arsenaal.

Da Vinci Tools

6. Wappalyzer

Met Wappalyzer krijg je met een druk op de knop een overzicht van alle technieken die een website gebruikt. De extensie herkent veel CMS’en, web servers, gebruikte programmeertalen en databases, geïnstalleerde plugins, widgets en Analytics systemen en nog veel meer. Gebruik je Wappalyzer op onze website, dan kom je erachter dat we WordPress gebruiken met WooCommerce als e-commerceplatform, dat Google Analytics en Tag Manager geïnstalleerd is en nog veel meer handige informatie.

Wappalyzer

7. Google Analytics URL Builder

Als je vaak campagnes opzet en verkeer per campagnebron wilt meten, dan ken je ongetwijfeld de Campaign URL Builder van Google. Hiermee kun je de gewenste UTM tags voor bijvoorbeeld campagne, bron en medium toevoegen aan een URL om te gebruiken in je campagne of mailing.

De extensie Google Analytics URL Builder maakt dit proces een stuk eenvoudiger. Vanuit elke link die je bezoekt kun je snel UTM tags toevoegen. Met presets kun je deze velden nog sneller vullen. Ook kun je direct een verkorte Bit.ly link aanmaken.

Google Analytics URL Builder

8. Facebook Pixel Helper

Waar de eerder genoemde Google Tag Assistant checkt of alle Google Tags goed zijn ingesteld, doet de Facebook Pixel Helper dat met – de naam zegt het al – de Facebook Pixel. De plugin laat je de details zien van geïnstalleerde pixels, en of de Facebook pixel goed geïnstalleerd is op je site.

Facebook Pixel Helper

9. UET Tag Helper

Deze plugin doet hetzelfde als de Facebook Pixel Helper, maar dan voor Bing Ads. Zet je Bing Ads in, dan kun je een zogenaamde UET Tag op je site plaatsen om conversies te meten. De UET Tag Helper controleert of er UET Tags aanwezig zijn, of deze goed geïmplementeerd zijn en wat de details zijn van de tag. Zo kun je controleren of conversies goed naar Bing Ads worden gestuurd.

10. Nimbus Screenshot

Nimbus Screenshot

Ik moet geregeld screenshots maken van webpagina’s. Om naar klanten of webbouwers te sturen, of om te gebruiken in artikelen zoals deze blog. Dat kan met de PrintScreen knop (of Command+Shift+4 op MacOs), maar dat is toch omslachtig.

Gelukkig zijn er heel veel extensies om screenshots in de browser te maken. Zelf gebruik ik Nimbus Screenshot vanwege de vele mogelijkheden van deze plugin. Je kunt kiezen om een screenshot te maken van alleen het zichtbare gedeelte van een webpagina, of alleen een selectie, of de volledige webpagina, ook onder de vouw. Je kunt een timer instellen om met vertraging de screenshot te maken, en je kunt er zelfs video’s mee opnemen voor screencasts. Na het vastleggen heb je de mogelijkheid om de afbeelding aan te passen, bij te snijden, gedeelten te blurren of omcirkelen, en te voorzien van markeringen, pijlen en teksten. Daarna kun je je creatie opslaan als afbeelding of PDF, of direct naar Dropbox of Google Drive sturen. Al met al vind ik Nimbus Screenshot de fijnste en meest krachtige screenshot tool voor Chrome.

Welke onmisbare Chrome extensies gebruik je zelf en mogen volgens jou absoluut niet in dit rijtje ontbreken? Laat het ons weten in de comments!

Wil jij een gratis tip ontvangen voor jouw website?

Graag wil ik jou voorzien van een gratis gepersonaliseerde tip voor jouw website. Interesse? Klik dan op de onderstaande link.

Ja, ik wil graag een gratis tip.

Luuk Bruggeman is binnen KGOM als online marketing consultant verantwoordelijk voor de verschillende klanten. Hij bedenkt de strategie, en zorgt dat de verschillende specialisten alle tools in handen hebben om de campagnes succesvol te kunnen draaien. Op regelmatige basis schrijft Luuk over de verschillende online marketing interesses.

Contact: LinkedIn | E-mail

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *