Lees deze tips vóór het publiceren van nieuwe content!

17 juli, 2013

Het is wel eens voorgekomen dat er al op de verzend- of publiceer- knop is geklikt, nog voordat het artikel een laatste keer gecheckt is.. Drukkende deadlines kunnen hier een reden voor zijn, maar het is natuurlijk helemaal niet nodig!
Die ene keer dat een bericht, social media update of nieuwsbrief niet nog eens goed wordt nagekeken, kan het zomaar zijn dat er juist wél een fout in staat. Of het voorop gestelde doel compleet voorbij schiet.

Om er zeker van te zijn dat jou dit niet overkomt, hebben we een aantal tips die je kunt (lees: moet) checken voordat je nieuwe content plaatst. Dan kun je er zeker van zijn dat de content die jij plaatst niet alleen van waarde is voor je doelgroep, maar ook voor jou ;-).

#1 - Houd het juiste doel voor ogen

Natuurlijk draait het bij het creëren van content om waardevolle informatie voor de doelgroep, maar alles waar jij tijd in steekt moet ten goede komen van je product of dienst.
Grijp dus altijd terug op jouw doelen, is dat het verhogen van het aantal verkopen? Denk dan bijvoorbeeld aan content die laat zien welke kleding ideaal is voor een festival deze zomer. Je kunt dan gebruik maken van een blogpost, maar ook Pinterest of Tumblr zijn originele manieren om bepaalde items extra aandacht te geven.
Een goed voorbeeld is de Tumblr pagina van Target, zij geven suggesties met een directe link naar de afgebeelde artikelen.
Target Tumblr

Staan er elders op de website waardevolle artikelen of productinformatie waar je naartoe zou kunnen verwijzen? Doen!
Dit geldt ook voor informatie op andere websites. Vergeet niet om de juiste woorden of delen van de zin te linken. Het is het beste om het onderwerp waar je naartoe linkt, terug te laten komen in de gelinkte tekst.
Bijvoorbeeld:
Niet: “Bekijk de handleiding Social media strategie hier!"
Wel: “Bekijk de handleiding Social media strategie hier!"
Tot slot: controleer of alle links werken voordat je een artikel online zet of nieuwsbrief verstuurt!

#3 - Richt je op een specifieke doelgroep

Met één stuk content kun je niet een complete doelgroep bedienen, richt je daarom op een specifiek gedeelte van jouw doelgroep voor het grootste effect. Er zijn verschillende type klanten, die ieder een eigen aanpak verdienen.
Daarnaast is het ook belangrijk om niet te vergeten dat verschillende social media kanalen, verschillende type fans bevatten. Bekijk welke soort content het beste bij het kanaal past. En vergeet niet dat 90% van de mensen alleen observeert (reageren, liken of delen nooit), 9% reageert, liked of deelt af en toe en 1% van je bezoekers liked, reageert, deelt en post op je pagina.


Bron: Dr. Jakob Nielsen

#4 - Zorg voor een call-to-action

Ieder stuk content wat je maakt moet bezoekers aansporen tot een handeling. Denk aan het bezoeken van de website, inschrijven voor de nieuwsbrief, downloaden van een handleiding, etc.
Bekijk voor publicatie van een artikel of er een goede call-to-action in zit!

#5 - Check altijd nog één keer de spelling en grammatica

Ja ik weet het, open deur... Meer hoef ik er ook niet over te zeggen, maar deze tip mocht echt niet ontbreken ;-).

#6 - Heb jij nog andere tips? Laat een reactie achter!

De laatste tip gebruik ik meteen, want het betrekken van je lezers (bv. met reacties) is ontzettend belangrijk.
Daarnaast zijn de social media buttons het startpunt voor verspreiding van de content, gelieve deze ook te gebruiken ;-).

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Bedankt voor de tips!
    Een andere tip (alleen is deze pas bruikbaar NA het publiceren van de content): controleer of de content de juiste opmaak heeft nadat er op de Verzend-knop is gedrukt. Vaak is de opmaak in een CMS niet gelijk aan de uiteindelijke opmaak is mijn ervaring...

    1. Jij bedankt voor de aanvulling Jan!
      Had expres nog geen tips verwerkt voor NA publicatie, maar zal deze tip ook meenemen in een volgend artikel ;-).

    1. Dank voor je reactie Catriona. Waren inderdaad een paar kleine stijl foutjes.. Had zelf blijkbaar ook iets meer tijd moeten nemen voor publicatie ;-).

  2. Naamsbekendheid en branding kan ook een doel zijn, het hoeft niet altijd plat verkopen te zijn.
    Dat vind ik ook interessant aan bloggen: het is verkopen zonder verkopen. Je laat zien dat je expert bent en omdat mensen graag zaken doen met experts kloppen ze vaak bij jou aan. Ze vertrouwen je.

  3. Goede reactie Rutger, waardevolle content zorgt voor autoriteit, naamsbekendheid en vertrouwen.
    Let er wel op dat je niet blijft wachten met het plaatsen van je artikel, maar ook gewoon op 'publiceren' drukt. Je blijft anders finetunen tot je het 'perfecte artikel' hebt, maar wanneer is het perfect?

  4. Ik ben zelf ook mijn eerste stapjes aan het zetten in het plaatsen van relevante content op mijn website. Ook zou ik graag wat gastblogs willen schrijven, maar vind het lastig om geschikte blogs te vinden. De meesten zijn van concurrenten die natuurlijk niet mijn bedrijf willen promoten.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *