Kleur bekennen.. in het belang van je identiteit!

Karel
17/8/2012
Website promotie
X
min leestijd
Karel
17/8/2012
Website promotie
X
min leestijd

Kleur is onmiskenbaar belangrijk bij branding, hoe je het ook wendt of keert, het doet iets met mensen. Door middel van kleur kan je je merk een duwtje in de juiste richting geven. Kleur kan er maar net voor zorgen dat jouw merk opvalt en eruit springt!

Betekenis van kleur

Maar wát kan kleur nou precies voor je merk betekenen? Dat vind je in dit mooie overzicht gemaakt door Column Five. (Klik op de afbeelding voor de vergroting)

Lijkt me duidelijk waarom wij voor blauwtinten gaan, toch? ;-)

Kleine beslissing, grote gevolgen

Wat mij verbaasde is dat de relatief kleine (en goedkope..) beslissing, over de kleuren die je gaat gebruiken, erg grote gevolgen heeft; kleur is namelijk het meest opvallende aspect van je merk(logo).Om het maximale uit je kleuren te halen verwerk je ze niet alleen in je logo, maar ook in de huisstijl van je website, promotiemateriaal (bv. folders) en je productverpakking, zo creëer je consistentie en eenheid.

Kleur en identiteit

Een mooi voorbeeldje van de link tussen kleur en identiteit is de verandering in het logo van McDonalds, zij gingen (geleidelijk vanaf 2009) van rood naar groen:

Hiermee willen ze letterlijk hun groene kant naar voren laten komen, om zo duurzamer en milieuvriendelijker over te komen bij het publiek. Dit nieuwe (gewenste) imago meten ze zichzelf niet alleen aan het logo en de restaurants letterlijk groen te kleuren, ook met uitgebreide rapporten over de wereldwijde duurzame activiteiten en het bouwen van "groene" restaurants willen ze het goede voorbeeld geven.Toch een goede zet om af te stappen van het rode logo (niet alleen vanwege het imago) erg origineel was het rood niet meer. Kijk maar eens naar de logo's van de concurrentie:

bron: KFC, Wendy's & Arby'sIk ben benieuwd hoe dit groene verhaal gaat aflopen.. Hebben jullie bewust nagedacht over het gebruik van kleur voor je imago en identiteit?Laat het ons weten in de reacties!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier