Kleur bekennen.. in het belang van je identiteit!

door | 17 augustus 2012 | Website Promotie

Kleur is onmiskenbaar belangrijk bij branding, hoe je het ook wendt of keert, het doet iets met mensen. Door middel van kleur kan je je merk een duwtje in de juiste richting geven. Kleur kan er maar net voor zorgen dat jouw merk opvalt en eruit springt!

Betekenis van kleur

Maar wát kan kleur nou precies voor je merk betekenen? Dat vind je in dit mooie overzicht gemaakt door Column Five. (Klik op de afbeelding voor de vergroting)

Lijkt me duidelijk waarom wij voor blauwtinten gaan, toch? 😉

Kleine beslissing, grote gevolgen

Wat mij verbaasde is dat de relatief kleine (en goedkope..) beslissing, over de kleuren die je gaat gebruiken, erg grote gevolgen heeft; kleur is namelijk het meest opvallende aspect van je merk(logo).
Om het maximale uit je kleuren te halen verwerk je ze niet alleen in je logo, maar ook in de huisstijl van je website, promotiemateriaal (bv. folders) en je productverpakking, zo creëer je consistentie en eenheid.

Kleur en identiteit

Een mooi voorbeeldje van de link tussen kleur en identiteit is de verandering in het logo van McDonalds, zij gingen (geleidelijk vanaf 2009) van rood naar groen:

Hiermee willen ze letterlijk hun groene kant naar voren laten komen, om zo duurzamer en milieuvriendelijker over te komen bij het publiek. Dit nieuwe (gewenste) imago meten ze zichzelf niet alleen aan het logo en de restaurants letterlijk groen te kleuren, ook met uitgebreide rapporten over de wereldwijde duurzame activiteiten en het bouwen van “groene” restaurants willen ze het goede voorbeeld geven.
Toch een goede zet om af te stappen van het rode logo (niet alleen vanwege het imago) erg origineel was het rood niet meer. Kijk maar eens naar de logo’s van de concurrentie:

bron: KFC, Wendy’s & Arby’s
Ik ben benieuwd hoe dit groene verhaal gaat aflopen..
 
Hebben jullie bewust nagedacht over het gebruik van kleur voor je imago en identiteit?
Laat het ons weten in de reacties!

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.