Waarom & hoe je moet blijven werken aan je organisch verkeer

Karel
16/12/2014
Content marketing
X
min leestijd
Karel
16/12/2014
Content marketing
X
min leestijd

Ik vergelijk SEO graag met 'boeren'.. hoe meer grond je hebt, hoe meer je kan oogsten en hoe groter de kans dat je aan het einde van de rit meer €€€ binnen haalt.Dat is te zeggen, als je tenminste weet hoe je (slim) moet boeren en als externe factoren, zoals het weer, ziektes & plagen een beetje meezitten.Als jij dus meer organisch verkeer wilt aantrekken en je huidige "patrimonium" heeft min of meer de maximum limiet bereikt (aan verkeer), dan ga je.. meer pagina's moeten aanmaken.Je zal dus extra content moeten gaan aanmaken en ow wat wordt het dan meestal stil aan de andere kant van de tafel als die woorden uit mijn mond komen :).

"Ja maar daar hebben wij de tijd niet voor..."

of

"Wij zijn geen krant hé!"

of

"Waarover moeten we nu nog gaan schrijven?"

Voor we verder gaan en ik je zal tonen hoe je achter die 'waarover' komt, wil ik toch nog even onderstrepen dat deze vorm van content marketing veel verder moet gaan dan enkel meer organisch verkeer aantrekken.Ik zou het zelfs eerder durven stellen dat je het als een vorm van vertrouwen opwekken naar toekomstige klanten toe moet zien en niet puur als het aantrekken van meer verkeer.Meer verkeer gaat zich niet noodzakelijk vertalen in meer €€€ als die 'meer' bezoekers geen vertrouwen in je hebben en of niet klaar zijn om te kopen.Dit gezegd hebbende.. let's go!

Waarom? De cijfers spreken voor zich

Of het aanmaken van content op regelmatige & continue basis om het organisch verkeer op te fokken echt iets opbrengt is een overbodige vraag voor mij.Zelf gebruik ik het al een jaar of 8 en geloof me, ik doe geen zaken waarvan ik weet of ondervind dat het geen aarde aan de dijk brengt :).Hier even een screenshot van een eigen projectje om gelijk maar even de cijfers op tafel te gooien en mijn punt wat kracht bij te zetten:

01b

Halfweg Mei (na panda update) zagen we een forse toename (25-30%)...Of hier nog even een grafiek van het verkeer dat die pagina's binnen brachten vs. aantal transacties

01a

En mocht je nog problemen hebben om me te geloven, hieronder enkele resultaten van een studie die Hubspot in 2012 uitvoerde bij +7000 bedrijven:

Hoe meer grond, hoe groter je oogst (als je het goed doet):

01

Impact van content publiceren op verkeer:

02

Impact van content publiceren op leads (en in mijn geval waren dat leads & sales):

03

Je kan het volledige rapport hier downloaden .Nu we het saaie stats gedeelte achter de rug hebben kunnen we erin vliegen :).

Kies voor informatieve content

Het is natuurlijk compleet verkeerd om te denken dat door het toevoegen van 5000 nieuwe producten (en pagina's) aan je shop, deze een geweldige boost gaat krijgen.Ah ..maar .. aan het begin van dit verhaal heb ik toch gezegd "hoe meer land, hoe groter de oogst.." ?Niet echt... 10 hectares verdorde of verarmde grond aankopen, gaat je waarschijnlijk weinig extra oogst opleveren.Het grootste probleem met webshops (maar ook vergelijkingssites of sites waar vraag & aanbod wordt samengebracht, etc.) ligt hem erin dat het overgrote deel van die pagina's weinig tot geen zinvolle content bevatten en of het een 10e generatie copy/paste werk is geworden van de concurrentie of van wat de leverancier heeft aangeleverd.Extra categorie en productpagina's aanmaken, zijn dus meestal niet de oplossing om te voorzien in een continue groei van organisch verkeer.Wat je nodig hebt is informatieve content, je hebt al genoeg commerciële content in je shop staan.Het aantal informatieve zoekopdrachten is maandelijks een pak groter dan de commerciële en toch richten de meeste bedrijven zich enkel op die, omdat daar het €€€ zit.. Althans dat is hun mening, niet de mijne.

Hoe bepaal je, waarover je gaat schrijven?

Er zijn tal van mogelijkheden om dat te doen en als ik ze allemaal aanhaal, wordt dit een veel te lang verhaal. Laten we vandaag enkel bekijken hoe je pagina's in je webshop kan gebruiken om nieuwe topics te vinden en een deel van je content strategie daarop op af te stemmen.

Categorie & Productpagina's

Het is niet omdat je productpagina's (soms) weinig verkeer aantrekken dat je er geen interessante topics rond kan bouwen.Je duikt in Google Analytics, zorgt ervoor dat je enkel organisch verkeer bekijkt en pagina's uit je shop (gebruik segmenten), en kan dan naar 2 plaatsen gaan:

  1. Alle pagina's: checken waar mensen het meeste interesse in hebben
  2. Bestemmingspagina's: checken welke pagina's het meeste organisch verkeer binnen brengen.

Bij wijze van voorbeeld gaan wij hier "alle pagina's" bekijken:

04

Als je inhoudsgroepen hebt ingesteld kan je bovenstaand rapport daarop gaan filteren.

06

Heb je dat nog niet gedaan, dan kan je dat doen door op de 'beheerder' tab te klikken bovenaan en vervolgens naar 'Inhoudsgroep' (onder dataweergave kolom) te gaan.Daar kan je max 5 Inhoudsgroepen aanmaken en in elke groep kan je vervolgens nog eens subgroepen aanmaken.

05

Tip: Als je een grote shop / site hebt, is het altijd beter om pagina's of bepaalde delen van je site te gaan groeperen om op die manier makkelijker patronen & opportuniteiten te vinden ipv dat op individueel pagina niveau te gaan doen.Vervolgens beginnen we bovenaan het lijstje en nemen er eentje uit:

07

Onze homepagina staat bovenaan, maar daar kunnen we niet echt veel mee, omdat die vooral branded verkeer opvangt.De 2e pagina is die van onze Powerplus Accuboormachine (fictief voorbeeld..)

08

We weten nu wat een populaire pagina is en uitbreiding rond die pagina kan naar alle waarschijnlijkheid voor een boost zorgen, maar hoe vinden we nu welke content we daar rond kunnen schrijven? Dat kan met:

  1. Google
  2. Ons boerenverstand
  3. Reviews

1. Google

Laten we eens zien of Google ons aanknopingspunten kan geven voor dit specifiek model?

09

Owke... mensen zoeken dus blijkbaar op testen en reviews van dit specifiek model. Check!Maar laten we ook eens op groepsniveau (powerplus accuboormachines) kijken en zien wat we kunnen vinden voor Powerplus Accuboormachine:

10

Check 2!Zonder nog verder te gaan graven zijn dat in ieder geval al een paar aanknopingspunten waar we extra content rond kunnen bouwen.

2. Boerenverstand

Ja die grijze celletjes kunnen in combinatie met Google mooie resultaten opleveren.Waarvoor en of wanneer heb je een accu boormachine nodig?

  • Gaatjes te boren in.... hout, metaal, steen, etc.
  • Schroeven vast te draaien
  • Als je ergens moet boren /schroeven waar er geen elektriciteit voor handen is (werven, hoogtes, etc.)
  • ...

Eenmaal ik beslist heb dat het een boormachine met accu moet worden:

  • Waar op letten?
  • Welke merken zijn er?
  • ...

En als je dat dan gaat combineren met Google krijg je plotseling nog meer topics:

12

Wat hier vooral leuk is, is dat je invalshoeken krijgt te zien waar je waarschijnlijk nooit had aan gedacht.Wat had je gedacht om je specifiek te richten tot de niche / mensen die creatief knutselen en een soort van gids (met video?) te maken over het maken van kralen kettingen of kettingen met schelpen? In het stuk waar het boren aan bod komt, toon jij jouw expertise.En als het even kan, zoek contact met personen die bezig zijn met creatief knutselen om hen bij je artikel te betrekken. Zo zorg je ervoor dat je meer input & bereik kan halen eenmaal je content live gaat.En als je dan toch een paar contacten hebt gelegd, vergeet het SEO gedoe en luister wat zij belangrijk vinden als ze gaatjes moeten gaan boren:

  • Verkiezen ze bepaalde types van boormachines en waarom?
  • Welke accessoires gebruiken ze (verkoop jij die?)
  • Zijn er zaken die zij nu doen, waarvan jij denkt of weet dat het beter of anders kan?
  • Zijn er specifieke zaken die ze willen, maar (hier) niet op de markt te krijgen zijn?
  • ...

Niet dat ik zeg dat deze knutselaars de ideale doelgroep zijn, maar het is ook maar een voorbeeld... ;)Verder heb je natuurlijk ook de meer algemene topics die je kunt aankaarten.

11

3. Check Reviews

Daar hoor je mensen aan het woord die hun verhaal doen over hoe, wat, waarom, etc.

13

Met deze woorden hebben we weer extra aanknopingspunten om te gaan graven:

14
15

Reviews kunnen echt bronnen van (biz) inspiratie zijn en je vooral een zeer goed beeld geven van wat mensen (niet) willen... opnieuw het 'vergeet het SEO verhaal'...Doet me gelijk denken aan Chaim Pikarski, de man die Amazon Reviews in de gaten houdt om te zien waar er biz opportuniteiten liggen.

Resultaat: genoeg inspiratie voor klantgerichte content

Als je dan alles bij elkaar gooit, kan je toch een mooie structuur rond bepaalde producten en of categorieën op gaan bouwen:

16

Tip: Deze manier van werken kan je ook toepassen op de tab "bestemmingspagina's" in je Google Analytics dashboard.Het grote voordeel van met die bestemmingspagina's werken, is dat je pagina's gaat 'uitbouwen' die het al goed doen in de zoekresultaten. En bouwen op iets dat het al goed doet, geeft meestal een sneller en beter resultaat dan wanneer je ergens van op de 2e rij moet beginnen.

Tot slot:

In een volgend artikel ga ik jullie proberen te tonen welke manieren er allemaal zijn om dat nieuwe & extra verkeer op de één of andere manier te laten converteren, want zoals ik eerder aan aanhaalde: het is niet omdat je er in slaagt om meer organisch verkeer aan te trekken dat dit zich automatisch ook gaat vertalen naar meer verkopen.Sounds interesting :) ?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier