Nieuw: Google+ Communities, zo start je er een!

16 januari, 2013

Google+ heeft aan het eind van 2012 een nieuwe service gelanceerd: Google+ Communities. Een directe concurrent voor Facebook groepen? Want bij beide diensten draait het om het delen van meningen, informatie en ervaringen met mensen die geïnteresseerd zijn in hetzelfde onderwerp...


Helemaal nieuw is het dus niet, maar Google beloofd met deze nieuwe service gebruikers een vaste plek te geven om samen al hun geliefde content te kunnen delen. Dit geldt dus niet alleen voor personen, ook als bedrijf is het mogelijk een Google+ community te maken en in contact te komen met je doelgroep. Ja, zelfs naast je Google+ bedrijfspagina, want in een Google+ community kunnen alle gebruikers content delen en toevoegen!

Community maken op Google+

Stap 1. Uiteraard is een Google+ account nodig, daarna kun je pas van start met het maken van de community. De nieuwe service vind je aan de linkerkant op je Google+ pagina:
Google+ communities
Klik op “Een community maken" om te starten.
Stap 2. Vervolgens wordt er gevraagd te kiezen voor een openbare of privé community, kies één van de twee om verder te gaan.
2 prive of openbaar
 
Stap 3. Kies een naam en klik op “Community maken" om hem op te slaan. Hier hoef je nog niet te lang over na te denken, je kunt deze namelijk later nog aanpassen!
3 naam invoegen
Stap 4. Nu is het zaak een pakkende beschrijving toe te voegen, een sprekende foto te uploaden en daarna kun je direct starten met discussies.
4 profiel invullen
Let op! Gebruik geen foto met het eigen / merk logo, het draait hier niet om branding. Dat is iets voor je Google+ bedrijfspagina.
Stap 5. Maak bij het starten van discussies verschillende categorieën aan en plaats in ieder geval alvast 1 post waarin wordt uitgelegd waar de betreffende categorie voor dient. Kies bij het maken van de categorieën uiteraard topics die populair zijn onder de doelgroep.
Stap 6. Tenslotte is het zaak mensen uit te nodigen voor de community. Dit kan door middel van de knop rechts op de community pagina:6 uitnodigen Je kunt dan makkelijk mensen uit je eigen kringen toevoegen, of door middel van het e-mailadres uitnodigen.
5 mensen uitnodigen
Na het uitnodigen van mensen waarmee je al in contact was is het zaak de pagina onder de aandacht te brengen via de andere sociale media kanalen die je tot je beschikking hebt. Vergeet ook een aankondiging op je website, blog en of in je nieuwsbrief niet.
Doe het snel voordat de concurrentie je voor is ;-). Succes!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Hoi Lianne,
    Community gaat over de nieuwe Disney film Planes, Community heet: Planes-the-Movie
    Heb je nog meer tips voor opbouwen publiek? (buiten Facebook en Twitter)
    Gr. Jeroen

  2. Heb eerst een bedrijfspagina gemaakt ipv een community pagina.
    Nu dus de community pagina aanpakken, deze gaat ook over de nieuwe film van Disney : Planes.
    Mijn Google+ pagina : +disneyplanes

  3. Hoi, ik ga het ook proberen. Een community over houtbewerking. Minpuntje lijkt me dat mijn lezers ook een google account nodig hebben om het te kunnen lezen. Dat lijkt me een blokkade terwijl ik juist een grote groep wil bereiken. Is daar iets voor?
    Grt paul
    Moet nog uitvogelen hoe ik ipv mijn eigen naam mijn bedrijfsnaam als username kan krijgen.

    1. Hallo Paul, je kunt een eigen naam geven aan je community en deze zelfs later nog aanpassen. Het is inderdaad wel zaak dat anderen die je wilt bereiken ook op Google+ zitten. Mocht dat niet zo zijn dan is Google+ misschien niet het juiste platform om een community te beginnen. Het is dus belangrijk om eerst uit te zoeken waar jouw doelgroep zich bevindt.

  4. Bedankt voor de duidelijke uitleg. Vraag: kan je in de posts in een besloten community ook deeplinks opnemen naar externe sites (zoals wel kan in een fb groep)?

    1. Dank voor je reactie, Els! Leden van een community kunnen allemaal content delen met elkaar en daarbij is het in de posts uiteraard mogelijk om links te delen naar externe websites.
      Echter is het voor een dergelijk community uiteraard het leukste als de content écht in die community wordt gedeeld en niet voor alle info iedere keer naar een andere site wordt gewezen.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top