Hoe maak ik mijn showroom vindbaar in Google?

16 september, 2020

Uit onderzoek is gebleken dat 90% van de aankopen in de winkel begint met een online zoekopdracht. Wat betekent dit voor jouw showroom? Dat men eerst online op onderzoek gaat voordat ze naar de showroom gaan. En via welke website zoekt men over het algemeen? Google! Dit wordt ook wel webrooming genoemd: jouw klant doet online research naar het product dat jij verkoopt, maar koopt het uiteindelijk in de winkel. Na het lezen van dit artikel weet je waarom je vindbaar moet zijn en hoe je dit realiseert.

Waarom moet mijn showroom vindbaar zijn in Google?

De online uitdaging voor jouw showroom is om ervoor te zorgen dat men jouw website kan vinden. Deze vindbaarheid kan je verbeteren op verschillende manieren. Zo kun je door middel van zoekadvertenties een plek ‘kopen’ zodat je op een prominente plek zichtbaar bent. Een andere mogelijkheid is door middel van zoekmachine optimalisatie organisch goed vindbaar te zijn.

In dit artikel leg ik je uit hoe je zoekmachines optimalisatie in kan zetten om jouw showroom beter vindbaar te maken in Google. Voordat ik je dat vertel, leg ik je kort uit hoe de zoekresultaten van Google in elkaar zitten. In Google heb je namelijk meerdere variaties van zoekresultaten. Ik neem ze van boven tot beneden door.

Voorbeeld 1
In het voorbeeld hierboven zie je advertenties. Dit zijn betaalde zoekresultaten die bovenin en onderin de resultaten pagina verschijnen. Om hiertussen te komen zou je een Google Ads campagne moeten opzetten.

Voorbeeld 2
Dit is de Google Local Pack. Hierin staan zoekresultaten die relevant zijn aan de zoekopdracht. Hierbij kijkt Google naar de afstand, prominentie en relevantie.

Voorbeeld 3
In het voorbeeld hierboven zie je de organische resultaten. Deze zijn “gratis”, omdat je niet betaalt voor een positie. Echter kost het aardig wat inspanning om jouw website dusdanig te optimaliseren dat deze op een hoge positie terechtkomt.

Voorbeeld 4
Tot slot toont Google ook zoekresultaten in Google Maps. Dit soort resultaten zijn ideaal om te gebruiken voor de navigatie en wanneer men in de directe omgeving iets zoekt.

Vindbaar zijn in Google Zoeken

Door middel van zoekmachine optimalisatie, ookwel SEO genoemd, kun je de organische ranking van jouw website verbeteren (zie voorbeeld 3). Dit houdt in dat je aanpassingen aan jouw website verricht waardoor deze vindbaar en leesbaar wordt voor zowel Google als een online bezoeker. Zodra Google jouw website relevant acht voor een zoekopdracht verschijnt deze in de zoekresultaten. SEO omvat diverse werkzaamheden en optimalisaties dit uiteenlopen van content tot techniek. Om je op weg te helpen geef ik je belangrijke basisadviezen waarmee je de vindbaarheid van jouw showroom in Google kan verbeteren.

Onderzoek naar relevante zoekwoorden

Zoekwoorden vormen de basis van SEO. Wanneer jouw klant een zoekmachine gebruikt, wat typen ze dan in? Voor showrooms is dit vaak een combinatie van een product, type winkel en de locatie. Bijvoorbeeld: “Italiaanse keukens Den Haag” of “Badkamer showroom Zwolle”.

  • Brainstorm en schrijf potentiële zoekwoorden op. Schrijf alle relevante zoekwoorden op. Denk aan producten, service, locatie. Combineer deze woorden en maak hier een lijst van.
  • Gebruik een tool om nieuwe variaties te ontdekken. Plaats de woorden in een tool zodat je nieuwe variaties kan ontdekken. Keysearch.co, Ubersuggest of Google Ads Zoekwoordenplanner zijn hiervoor geschikt.
  • Typ de zoekwoorden in in Google. Meestal verschijnen er suggesties van Google op basis van jouw zoekopdracht. Schrijf deze suggesties ook op.
  • Beoordeel de zoekwoorden. Kijk hierbij naar maandelijks zoekvolume (te vinden in Google Ads Zoekwoordplanner) en de SEO moeilijkheid of concurrentiescore (te vinden in Ubersuggest of Keysearch.co).
  • Groepeer de zoekwoorden. Je hebt nu een heel scala aan zoekwoorden. Groepeer deze op basis van categorie en intentie.

Optimaliseer pagina’s

Nu je een lijst hebt met zoekwoorden kan je pagina’s op jouw website gaan optimaliseren. Dit kan je doen vanuit het cms van jouw website. Wat je wil doen is de zoektermen implementeren in relevante pagina’s. Laten voor dit voorbeeld uitgaan van een keukenshowroom genaamd Keukenboer Jan in Apeldoorn die zijn showroompagina wil verbeteren. Uit onderzoek blijkt dat “keuken winkel Apeldoorn” een hoog zoekvolume heeft en een relatief lage concurrentiescore. Het implementeren van het zoekwoord kan op verschillende plekken.

In de URL

  • Bevat de belangrijkste zoekterm
  • Is herkenbaar voor de bezoeker
  • Voorbeeld: www.keukenboerjan.nl/keukenwinkel-apeldoorn

In de page title

  • Dit is de titel die zichtbaar is in de resultatenpagina van Google.
  • Bestaat uit maximaal 64 tekens
  • Bevat de gekozen zoekterm van de pagina, het liefst vooraan
  • Voorbeeld: Keuken winkel in Apeldoorn | Keukenboer Jan

In de meta description

  • Dit is een beschrijving van de pagina, maar heeft geen invloed op de ranking. Het heeft wel invloed op het klikgedrag.
  • Bestaat uit maximaal 150 – 155 tekens
  • Spreekt de lezer aan
  • Bevat de belangrijkste zoekterm van de pagina, het liefst vooraan
  • Voorbeeld: Op zoek naar een Keuken winkel in Apeldoorn? Kom naar Keukenboer Jan! ✓ 40 jaar ervaring ✓ 25 jaar garantie ✓ Gratis parkeren ✓ Gefabriceerd in Nederland.

In de headers

  • Dit zijn de hoofdstukken van de geschreven content op een pagina
  • H1 bevat de belangrijkste zoekterm, het liefst vooraan
  • Elke kop en subkop relevant maken aan de belangrijkste zoekterm
  • Houd de koppen kort qua tekst

In de content

  • Schrijf een leesbare tekst voor de bezoeker, maak gebruik van alinea’s
  • Minimaal 300 woorden, inclusief de koppen
  • Zoektermen in de tekst verwerken, circa 3 a 4 keer o.b.v. een tekst van 300 woorden
  • Afbeeldingen kunnen ook worden geoptimaliseerd, waarbij de naam van de afbeelding, de alt-tekst van de afbeelding en de afbeelding beschrijving de belangrijkste factoren zijn.

Google Search Console

Voordat Google jouw website kan laten zien in de zoekresultaten, moet jouw website gecrawld worden. Hierbij gaat een ‘crawler’ (bot) van Google jouw website scannen. Om dit proces te bevorderen kun je een zogeheten sitemap indienen bij Google. Met een sitemap laat je aan Google weten welke pagina’s en bestanden op je site belangrijk zijn. Nadat je eenvoudig een sitemap hebt gemaakt kun je deze uploaden in Google Search Console. De tool laat je vervolgens weten of deze succesvol is geüpload of dat er nog wijzigingen moeten worden doorgevoerd.

Daarnaast bevat Google Search Console belangrijke gegevens voor jouw showroomwebsite. Deze tool analyseert de website en geeft diagnostische feedback die je kunt gebruiken om de weergave van de site in de zoekresultaten te verbeteren.

Vindbaar zijn in de Local pack en Google Maps

Eén van de eigenschappen van een winkel is dat je doorgaans een lokale/regionale doelgroep hebt. Hierdoor is het belangrijk dat je lokaal goed vindbaar bent. In dit geval gaat over het over voorbeeld 2 en 4. Een belangrijk verschil met de reguliere organische zoekresultaten is dat de zoekresultaten van de Local Pack en Google Maps worden getoond op basis van andere variabelen. Google beoordeelt jouw website aan de hand van bepaalde factoren en op basis van drie variabelen.

  • Afstand: hoe dicht is het bedrijf bij de zoeker?
  • Prominentie: hoe populair of autoritair is het bedrijf in het gebied?
  • Relevantie: hoe goed komt het zoekresultaat overeen met de zoekopdracht van de zoeker?

Het allerbelangrijkste hierbij is het hebben van een Google Mijn Bedrijf. Dit is een gratis bedrijfsvermelding van Google waarmee potentiële klanten jouw showroom beter kunnen vinden. Het opzetten van Google Mijn Bedrijf is relatief makkelijk. Nadat je een vermelding hebt geclaimd kan je deze categoriseren en aanvullen relevante informatie en content. Hierna kan je gaan optimaliseren.

In dit artikel geef ik je 7 tips hoe je jouw vermelding op Google Mijn Bedrijf optimaliseert.

Conclusie

Als retailer in 2020 is het van belang dat je weet in te spelen op het internetlandschap en de moderne klantreis. Mijn blog lezen is natuurlijk mooi, maar om de tips toe te passen is beter! Zodra je de tips hebt toegepast kan je kijken naar technische SEO of het opbouwen van autoriteit middels linkbuilding. Maar, zorg dat je eerst de basis goed hebt staan.

Wil je meer informatie over dit onderwerp of heb je hulp nodig bij de website van jouw showroom? Neem dan contact met ons op!

Ben jij een showroom- of winkeleigenaar?

Speciaal voor jou heb ik een e-book geschreven met online marketing tips om meer klanten naar jouw showroom of winkel te krijgen. Deze bied ik je gratis als download aan!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *