Hoe een simpele test van 5 minuten uiteindelijk voor 36,90% meer leads zorgde

meerleads
Het voordeel van online marketing is dat we veel kunnen meten, en daarmee ook eenvoudig kunnen testen. In plaats van gokken, laten we de data voor zich spreken. Dit is ook hoe je als bedrijf groeit: continu testen en verbeteren, en het liefst op een gestructureerde manier.
Uit ervaring weet ik dat vooral het laatste punt lastig is. Er liggen al honderden taken op je online marketing bordje. Toch is het testen iets wat je typisch "laaghangend fruit" kunt noemen.
Hieronder wil ik je graag een super eenvoudige test laten zien die wij hebben uitgevoerd op één van onze landingspagina's. Ook zie je gelijk het resultaat dat we hiermee behaalden!

Wat hebben we getest?

De test en de resultaten die ik je graag wil laten zien, hebben betrekking op de landingspagina waar men een gratis 5-daagse e-mailcursus kan downloaden over Google Analytics.
Deze landingspagina voorzien we van traffic, middels betaalde Facebook advertenties.

Wat was de situatie voor de test?

Voor de test had deze landingspagina een conversiepercentage van 35,63 procent. Een conversiepercentage waar ik overigens niet ontevreden over was. De landingspagina zag er overigens zo uit:
control

Dit is de variant die we er vervolgens tegenover hebben gezet:

versieA

Zoek de verschillen...

Inderdaad, in eerste instantie lijkt er niet zoveel veranderd. Het enige wat ik heb aangepast is de headline. Dit kostte me letterlijk 1 minuut.
Het verschil lijkt subtiel en misschien "herken" je het verschil niet eens. Hierin schuilt ook de kracht van sterke copywriting. Want die paar woorden verschil zorgen wel voor een verbluffend resultaat...
De volgende stap is dat we deze pagina's zijn gaan splittesten. Oftewel, 50 procent van de bezoekers zag de originele versie en 50 procent de variant.

En dit is het resultaat:

resultaat
Inderdaad. Deze subtiele wijziging zorgt voor 36,90 procent meer conversies! Een test die mij uiteindelijk 5 minuten tijd heeft gekost, zorgt voor dit verbluffende resultaat.

Wat betekent '36,90 procent meer conversies' uiteindelijk?

In ons geval betekent dit dat onze Facebookcampagne dus ook 36,90 procent rendabeler is. De ROI stijgt zomaar eventjes met bijna 37 procent. Met andere woorden, het kost ons nu een stuk minder om hetzelfde aantal leads te vergaren. Het budget dat hiermee vrij komt, zouden we ook weer in kunnen zetten voor andere verkeersbronnen.
Kortom, een test van nog geen 5 minuten die de ROI laat stijgen met 36,90 procent!
Uiteindelijk loopt deze test op slechts 1 pagina. We hebben natuurlijk veel meer van dit soort landingspagina's, en lopen er dus veel meer van dit soort testen. Al deze verbeteringen in (micro)conversies zorgen uiteindelijk voor een grote impact onder aan de streep.

Conclusie

Testen loont! Sterke copywriting loont!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

    1. Dag Ben,
      Uit ervaring weet ik dat veel mensen GA wel installeren maar het niet echt gebruiken om hun bedrijf mee te sturen. Echter dat is wel de reden waarom veel mensen het installeren. Dat gevoel probeerde ik te benadrukken: je gebruikt het wel, maar je weet diep van binnen dat er veel meer mogelijk mee zou moeten zijn...

  1. Hi Karel,
    Interessant artikel. Ook mooi om te zien wat de impact kan zien van kleine veranderingen! Zou ik mogen vragen welke tool jullie hebben gebruikt voor het uitvoeren van de split test?
    Groeten,
    Joyce

  2. Maar het belangrijkste is natuurlijk: waarom werkt die tweede kop beter? Ik veronderstel omdat de eerste suggereert dat de lezer iets moet doen om resultaat te boeken. Ah, geen tijd! De tweede zegt alleen maar dat iets beter kan. Hé, interessant! Daarna zal de lezer alsnog ontdekken dat hij iets moet doen, maar dan is hij al half gestrikt...

    1. Ik kopieer even mijn reactie aan Ben:

      Uit ervaring weet ik dat veel mensen GA wel installeren maar het niet echt gebruiken om hun bedrijf mee te sturen. Echter dat is wel de reden waarom veel mensen het installeren. Dat gevoel probeerde ik te benadrukken: je gebruikt het wel, maar je weet diep van binnen dat er veel meer mogelijk mee zou moeten zijn…

  3. Mooi voorbeeld waarmee je duidelijk maakt hoeveel verschil goede copy kan maken op je conversie.
    Ik ben er van overtuigd dat de nieuwe headline heeft gewonnen omdat je een psychologisch principe gebruikt. Je suggereert een kennisgat (vinden mensen onprettig) en biedt daarna de oplossing (pfew, de lezer kan het oplossen). Een magische combinatie die altijd goed scoort!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top