Formulier usabillity

Het is zover. Je hebt bezoekers bereid gevonden zich ergens zijn of haar gegevens achter te laten. Op zich natuurlijk al een hele prestatie. Maar dan gebeurt het, op één of andere manier komen de gegevens niet door! Waarom niet?

Dit mijn beste lezers heeft te maken met het formulier wat ingevuld moet worden. Ik heb het hier dus over formulier usabillity. Specialisten hebben er al vaker over geschreven. Maar toch begrijpt nog lang niet iedereen hoe dit spelletje nu precies werkt"¦

Facebook
Een prachtig voorbeeld van hoe het niet moet kwam ik laatst tegen op één van de grootste social networks ter wereld, Facebook. Na lang wikken en wegen had ik (Facebook vriendjes worden?) dan toch maar besloten om daar een account aan te maken (ik heb al zo weinig tijd). Wanneer je daar een account aanmaakt zie je het volgende scherm:

Registeren bij Facebook

Op zich niks mis mee zou je denken. De drempel om gegevens in te vullen is erg laag omdat er simpelweg weinig van je gevraagd wordt. Echter iedereen maakt wel eens een typefout. Zo ook ik tijdens mijn aanmeldproces. Na 30 minuten had ik nog geen bevestigingsmail gekregen. Mmm, vreemd.

Probleem was dat ik het mailadres verkeerd had ingevuld (ik weet het, dom dom dom). Maar wat zeggen ze ook alweer, “een fout maken is menselijk"¦".

De fout die Facebook hier maakt is dat ik geen tweede keer mijn mailadres (en wachtwoord!) in hoef te vullen. Met andere woorden, een typefout is zo snel gemaakt en er is geen controle op.

De “wijze" les
De les die we hier dus uit kunnen leren is ervoor zorgen dat belangrijke informatie, zoals een emailadres en een wachtwoord, altijd moet worden gecheckt! De enige goede manier om dit te doen is ze door deze gegevens twee keer te laten invullen. En uiteraard te controleren of dat ze overeenkomen!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Een wachtwoord twee keer invullen is heel gebruikelijk. En ook logisch omdat het wachtwoord niet getoond wordt.

    Over het emailadres twijfel ik of je die twee keer moet laten invullen. Volgens mij gebeurt het namelijk niet vaak dat deze verkeerd wordt ingevoerd... Het is een extra drempel.

    Is het bijvoorbeeld niet al genoeg om de boodschap 'Een email is verstuurd naar jouw emailadres JOUW@EMAILADRES.COM'. Op het moment dat je deze na aanmelding nog eens groot in beeld ziet kan je al zien of het goed of fout is...

  2. Leuk artikel Karel!
    Ben het met je eens over het wachtwoord. Dubbel maal het wachtwoord intypen is gebruiksvriendelijk. 2 maal een e-mail adres intypen is te omslachtig. Ik heb vaak meegemaakt dat tijdens een usability test het e-mailadres wordt gekopieerd en geplakt. Het is dan beter om te vragen of alles correct is ingevuld wanneer op de verzend knop is geklikt.

  3. 2 keer een wachtwoord in vullen heb ik weinig problemen mee, maar om dit twee keer met een e-mailadres te doen vind ik persoonlijk wel wat omslachtig. Ik ben het wel met het idee van Michel eens, dat je na je aanmelding nog even snel een melding krijgt dat er een e-mail is gestuurd naar het ingevulde adres.

  4. Wat doe je dan .... je kopieert het eerste e-mailveld en je plakt het in het tweede. Dan houd je het probleem. 2x wachtwoord invullen is geen probleem omdat je de 'bolletjes' niet kunt kopieren.

  5. Als je controleert of het e-mailadres aan de juiste eisen van een correct mailadres voldoet en of de domeinnaam bestaat dan is dat voor mij voldoende. De opmerking van Michel om de bezoeker achteraf te laten zien wat hij heeft ingevoerd vind ik een goed idee.

  6. Naar mijn idee is de meest gebruiksvriendelijke methode wat omslachtig qua programeren, maar biedt de minste kans op fouten. Toon na het invullen en op de versturen knop klikken, alle ingevulde gegevens (behalve wachtwoord)in een groot lettertype op een nieuwe pagina, met een knop voor bevestigen en een knop terug naar formulier of wijzigen. Dit is vooral belangrijk voor formulieren met veel invulvelden.
    Ik heb het op de door mij beheerde sites nog niet overal doorgevoerd, maar ik werk eraan.

  7. Mmm, hier ben ik het eigenlijk niet mee eens. Het is je eigen verantwoordelijkheid om die dingen goed in te vullen. Ik vind het zelf vaak juist erg irritant om mijn mailadres 2 keer in te moeten vullen.

    Tegenwoordig gebruik ik een plugin voor Firefox waarmee je formulieren met één klik invult.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top