Brekend: Gaat Google definitief de strijd aan met de “Gouden Gidsen”?

16 februari, 2010

Als we de nieuwste berichten mogen geloven dan kunnen de Gouden Gids en iLocal hun borst gaan natmaken. Google test namelijk sinds deze maand met de zogenaamde "Enhanced Listings". Dit zijn advertenties (géén AdWords) die tussen de gratis lokale bedrijfsresultaten staan.
Voor slechts 25 dollar per maand kunnen sommige Amerikaanse bedrijven al deelnemen aan deze proef, die in mijn ogen wel eens een succes zal kunnen zijn. Zeker voor de lokale, vaak offline bedrijven, kan dit een goedkope manier zijn om voortaan op te vallen tussen de zoekresultaten.

Over welke resultaten hebben we het eigenlijk?

We kunnen binnen de resultatenpagina van Google verschillende soorten "advertenties" onderscheiden, zie het voorbeeld hieronder:

Tot voor kort waren alleen de Google AdWords advertenties betalend. Op de andere twee gebieden, de lokale bedrijfsresultaten (blauw) en de gratis resultaten (groen) kon je geen "betalende invloed" uitoefenen. Maar daar komt nu dus zeer waarschijnlijk een einde aan. In de VS lopen nu namelijk al experimenten waarbij het mogelijk is om betalend invloed uit te oefenen op de lokale bedrijfsresultaten.

Wat zijn de lokale bedrijfsresultaten?

Binnen Google kunnen lokale bedrijven zich aanmelden bij het zogenaamde "Bedrijvencentrum". Hier kunnen de bedrijven dan informatie kwijt zoals adres, openingstijden, telefoonnummers en bijvoorbeeld foto's van de winkel. Dit is dus eigenlijk identiek aan De Gouden Gids en iLocal.
Wanneer men nu lokaal zoekt op Google, bijvoorbeeld met het zoekwoord "bakker Amsterdam" zoals in het voorbeeld hierboven, dan worden er de lokale bedrijfsresultaten vertoond (maximaal 7). Deze kunnen ook vertoond worden wanneer Google denkt dat lokale resultaten beter bij je zoekopdracht aansluiten. Wanneer je bijvoorbeeld op "tandarts" zoekt is de kans groot dat de lokale tandartsen bij jou in de buurt worden vertoond. En deze resultaten worden dus opgehaald uit de database die Google heeft opgebouwd via het "Bedrijvencentrum".

Slechts 25 dollar per maand

Afgelopen zaterdag publiceerde de New York Times dit artikel waarin een ondernemer vertelt dat hij deelneemt aan een experiment bij Google. Hij betaalt 25 dollar per maand en daarvoor krijgt zijn vermelding bij de lokale zoekresultaten een extra opvallend element, zie het onderstaande voorbeeld:

Conclusie

Wanneer dit experiment navolging krijgt verwacht ik dat er weer een compleet nieuwe business voor Google ontstaat en dat websites als de Gouden Gids en iLocal het moeilijk zullen krijgen. 25 dollar per maand is namelijk niet zoveel, al weet ik nog niet wat de kosten hier in Nederland zullen zijn, mocht dit systeem ook hier worden doorgevoerd.
Voor meer informatie over de "Enhanced Listings", zoals Google ze noemt, lees hier meer op Google zelf.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Interessant ja. Dit biedt mogelijkheden voor bedrijven om nog gerichter te kunnen adverteren en daardoor beter gevonden te worden. Ben benieuwd wat die pilot voor die deelnemer heeft opgelevert qua traffic en business

  2. Nog even en het grootste gedeelte 'above the fold' bestaat uit advertenties of betaalde placements. Leuk voor de lokale ondernemer, voor 25 euro per maand kun je geen goed SEO advies krijgen, maar zo kan elke ondernemer toch beperkt vindbaar worden.
    Toch roept dit bij mij veel vragen op. In het voorbeeld staat al een 7-pack lokale resultaten. Dit kan groeien tot max. 10 als het (lokaal gerichte) gedeelte van de algoritmes dit relevant acht. Maar er zijn gemakkelijk meer dan 10 bakkers in Amsterdam. Wat doet Google als die allemaal 25 euro gaan betalen? Rouleren? Op alfabetische volgorde plaatsen? Of krijgen we ook daarvoor een biedingssysteem ala AdWords?

    1. Denk een biedsysteem. Want dat kan een hoop geld op leveren, zeker voor de grote bedrijven, accountants e.d. Misschien wordt het ook wel een CPC netwerk.

  3. Krijg je voor die 25 dollar per maand alleen een extra vermelding, of kom je ook bovenaan te staan? Zo ja, als meer dan 7 bedrijven dat doen, zal er toch verschil in prijs komen (net als Adwords: meer bieden)?

  4. De vaste prijs zal niet gehanteerd blijven, dit omdat er per markt natuurlijk grote verschillen zitten.
    Bakker vs Financiele dienstverlening.
    Ik vermoed dat adwords hier aan gekoppeld zal worden volgens hetzelfde concept.

  5. Voor € 17,-- (omgerekend) zou ik het wel willen. Al is het maar om te proberen.
    Wel vind ik dat het de laatste tijd wat erg hard gaat met al die nieuwe ideeën. Op veel gebieden kun je al niet meer om Google heen. Hoe ver gaat dat nog.
    Er zijn visionairs die een soort van alleen heerschappij voorspellen voor Google en dat veel branches om zeep worden geholpen door de constant groter wordende invloed van Google.
    Damn,... I want them as (best)friends

  6. Persoonlijk vind ik die lokale lijstingen een storend gegeven want die verschijnen veelal ook als ik louter informatieve zoekopdrachten ga invoeren en totaal geen interesse heb om me iets te laten aansmeren.
    Ik vermoed dan ook dat wanneer dit de standaard gaat worden ze algauw hetzelfde lot zullen ondergaan als de banners...
    Dave

  7. Ook ik ben niet echt kapot van die bedrijfsresultaten: hoe vaak worden ze getoond, en hoe vaak ben je er naar op zoek?
    Eén voordeel: iLocal is toch nooit een succes geweest voor zover ik weet. Als oud-adverteerder (o.b.v. no-cure, no-pay) kan ik alleen maar van een totale mislukking spreken.

  8. Een succes voor Google, wederom gegarandeerd. Zo simpel, eerst gratis vermelding, daarna een kleine vergoeding en met volle kracht de markt penetreren.
    Bye bye Gouden Gids en vele van dat soort geoptimaliseerde verticale zoekmachines, of komen deze Gouden Gids zoekresultaten dan weer ONDER de locale bedrijfsresultaten?
    Dan komen de natuurlijke zoekresultaten (waar onze klanten onder vallen) steeds verder onder de vouw te staan en domineren de gesponsorde resultaten steeds meer!
    De top10 is dan meer een top25 met helemaal onderaan de uiteindelijke top10 🙂

  9. Als jouw informatie klopt Karel, hebben we dit te danken aan alle handige search engineers. Ons eerst vertellen dat we gratis kunnen scoren door massaal bedrijfsinformatie te plaatsen. En als Google dat begint door te krijgen, gaan zij ons daarvoor aanrekenen. Leuke business 😉

  10. Ik ben bezig met het in kaart brengen van dierenartsen en hun dienstverlening en wil dit uitbrengen in een soort Gouden Gids. Al dan niet gekoppeld aan het landkaartje van Google. Komt mijn gedane werk dan binnenkort gewoon in handen van Google?! En is het dus ook handig zo`n Google-kaart te koppelen aan mijn opgebouwde database? Een uiterst sip scenario, maar niets is bij Google in mijn ogen meer geheel ondenkbaar..

    1. Zolang je zorgt dat je voldoende toegevoegde waarde biedt is er niets aan de hand. Wanneer je alleen een opsomming maakt van alle dierenartsen met adresgegevens dan heb je de kans dat je toekomstige klanten inderdaad liever investeren in Google dan een lidmaatschap op jouw website.

  11. Dit past trouwens goed in alle Google diensten:
    1. Start of Koop (zoals YouTube)
    2. Maak er een succes van (Google lijkt dat als geen ander te kunnen)
    3. Zet er een businessmodel achter
    Voorbeelden? YouTube (nu met advertenties), Gmail (AdSense) en nu dus ook de bedrijfsvermeldingen.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *