2019 goed starten? Maak het jezelf gemakkelijk met deze tools van Google!

16 januari, 2019
Leestijd: 6 minuten

Naast onze eigen toolbox, heeft ook Google een toolbox met daarin handige hulpmiddelen voor jouw website en campagnes. De ‘Think with Google tools’ geven je inzichten in allerlei data zoals trending zoekwoorden, hoe men het internet en devices gebruikt op dit moment en hoe dit gebruik in de loop der jaren veranderd is, het gebruik van video en de prestaties van jouw mobiele website. Ik heb de tools voor je op een rijtje gezet en laat je zien hoe jij deze tools kan inzetten.

Wat zit er allemaal in de Think with Google toolbox?

De toolbox bestaat momenteel uit een zevental tools die je helpen bij het optimaliseren van je marketinginspanningen, de prestaties van je website, het analyseren van de markt en het verkrijgen van inzicht in het online gebruikersgedrag.

Dit zijn de tools:

  • Google Trends
  • Shopping Insights
  • Consumer Barometer
  • Speed Scorecard
  • Test My Site
  • Market Finder
  • Google Surveys

Als je wilt weten welke onderwerpen en zoektermen momenteel trending zijn, zit je bij Google Trends goed! Met deze tool krijg je inzicht in het zoekgedrag van alle Google gebruikers. Zo kan je zien wat gisteren en vandaag trending zoekopdrachten waren, maar ook hoe populair een bepaald onderwerp is. Door trends in de gaten te houden, kan je hierop inspelen met bijvoorbeeld je Google Ads campagnes.

Afbeelding 1. Google Trends – Startpagina

Als je op de website van Google Trends bent, kun je rechtsboven de geografische locatie wijzigen naar Nederland. Nu krijg je de trends binnen Nederland te zien.

Stel, je hebt een bloemenwinkel en verkoopt ook boeketten via je website, die je vervolgens laat bezorgen. Je verwacht dat op Valentijnsdag veel mensen bloemen willen kopen en bent benieuwd of dit ook online het geval is.

In Google Trends kan je het zoekgedrag bekijken tot wel 15 jaar geleden. Zoek bijvoorbeeld eens op de term ‘Valentijn’ en bekijk het zoekgedrag van de afgelopen 12 maanden. Je ziet nu een duidelijke piek in de week van Valentijn; het aantal zoekopdrachten neemt flink toe in de laatste week van januari en zakt na Valentijn direct weer in.

Je weet nu dat Valentijn een populair thema is in Nederland. Nu wil je weten of de zoekterm ‘bloemen bestellen’ ook trending is tijdens Valentijn. Google Trends laat zien dat er een piek is in de week van Valentijnsdag, die start de week voor Valentijnsdag. Op basis van deze gegevens kan jij aan de slag met je Google Ads campagnes!

Afbeelding 2. Google Trends – Grafiek ‘Interesse in de loop der tijd’ voor zoekterm ‘bloemen bestellen’

Naast een grafiek die de interesse in een bepaalde zoekterm in de loop der tijd weergeeft, kan je ook de interesses per provincie bekijken en zien welke onderwerpen en zoekopdrachten gerelateerd zijn aan de zoekterm. Ook kun je bekijken hoe een zoekterm het doet binnen een bepaalde categorie en binnen verschillende platformen van Google zoals Google Zoeken, Google Afbeeldingen, Google Shopping en YouTube.

2. Shopping Insights

Ben je geïnteresseerd in de trends van bepaalde producten, merken of categorieën? Neem dan eens een kijkje in Shopping Insights. Google analyseert de zoekwoord-data van alle relevante zoekopdrachten die door gebruikers worden gedaan gedurende hun shopping journey en deelt deze met je in Shopping Insights.

Je kunt zien hoe jouw merk het doet in vergelijking tot andere merken binnen een categorie, de populariteit van jouw producten in vergelijking tot die van de concurrent bekijken, en de mate van interesse in je producten per categorie en device bekijken. Hieronder volgt een voorbeeld. Ik heb het zoekgedrag opgevraagd voor de smartphones Samsung Galaxy S9, Apple iPhone X en OnePlus 6T gedurende de feestdagen. In de grafiek hieronder zie je dat de iPhone duidelijk het populairst is en de OnePlus 6T verhoudingsgewijs onpopulair is.

Afbeelding 3. Shopping Insights – Grafiek toont de mate van interesse gedurende het vakantieseizoen voor de producten Samsung Galaxy S9, Apple iPhone X en OnePlus 6T

Shopping Insights is een interessante tool, maar helaas kun je tot op heden alleen de trends in Amerika bekijken.

3. Consumer Barometer

De Consumer Barometer staat vol met data die jou inzicht geeft in het gedrag van mensen online en bestaat uit vier onderdelen:

  • Graph Builder
  • Trended Data
  • Audience Stories
  • Curated Insights

Graph Builder

In de Graph Builder vind je allerlei onderzoeksresultaten over het gebruik van de online wereld, het koopgedrag online en het gebruik van online video’s. Het mooie is dat je deze resultaten kunt filteren op land (ook Nederland!), demografische factoren, internetgebruik, apparaat gebruik, productaankoop en meest recente video context.

Trended Data

Dit onderdeel van de Consumer Barometer laat je het gebruik zien van het internet en apparaten over een periode van zes jaar. Ook hier kun je filteren op land (Nederland), geslacht en leeftijdcategorie. Is jouw doelgroep jonger dan vijfentwintig jaar? Dan kan je in de grafieken van ‘Trended Data’ zien dat 100% van de jongeren een smartphone gebruikt, maar het gebruik van drie apparaten juist terugloopt in de afgelopen jaren. Pak deze data er eens bij als je bodaanpassingen wil doen voor je campagnes op apparaat-niveau.

Audience Stories

Onder ‘Audience Stories’ plaatst Google regelmatig artikelen over onderzoeken naar een specifiek onderwerp, zoals Brand Advocates, Digital Moms, gebruikers van How-to Video’s en Millennials.

Curated Insights

Dit onderdeel toont je hoe, wanneer en waarom mensen in Nederland (en andere landen) gebruik maken van de ‘online- en meerdere schermen wereld’. Zo zien we dat 42% smartphones gebruikt bij het opdoen van inspiratie en 18% de voorbereidingen voor een daadwerkelijke aankoop treft op de smartphone. Loop deze data van Google eens door en doe inspiratie op voor jouw campagnes, bijvoorbeeld video advertising.

4. Speed Scorecard

Benieuwd hoe jouw mobiele website presteert in vergelijking tot de concurrentie? De Speed Scorecard geeft je deze inzichten! Vul jouw domein en maximaal negen andere domeinen in en vergelijk de snelheid van jouw mobiele website. Is jouw mobiele website een stuk trager? Werk aan de winkel! Hoe trager je website, hoe groter de kans dat gebruikers je website verlaten.

Google heeft ook een mooie ‘Impact Calculator’ toegevoegd. Deze tool laat je zien hoeveel impact het verbeteren van je mobiele websitesnelheid kan hebben op je omzet.

Afbeelding 4. Google Speed Scorecard – Impact Calculator

5. Test My Site

Nog een tool die je helpt bij het verbeteren van de mobiele websitesnelheid: Test My Site. Vul de URL van je website in en weet binnen een minuut hoe jouw website presteert. De tool toont je de laadtijd en het geschatte bezoekersverlies van je mobiele website. Vervolgens kun je een gratis rapport opvragen met aanbevelingen voor het verbeteren van de mobiele websitesnelheid. Laat deze verbeteringen doorvoeren door je webbouwer om bezoekersverlies te voorkomen!

6. Market Finder

Voor iedereen die zijn producten internationaal verkoopt of wil gaan verkopen is de Market Finder interessant. De tool beveelt je de beste markt aan voor jouw onderneming en geeft je inzichten in deze markt. Vervolgens helpt de tool je met zaken als logistiek, internationale betalingen en product lokalisatie.

7. Google Surveys

Met Google Surveys maak je gemakkelijk enquêtes, zonder dat je zelf actief respondenten moet verzamelen. Jij stelt een korte enquête op en filtert de deelnemers op demografische gegevens. De enquête wordt vervolgens getoond in het netwerk van Google en de mobiele app. Wanneer er voldoende gegevens zijn verzameld kan je dit eenvoudig analyseren dankzij de diagrammen, grafieken en tabellen die Google voor je genereert.

KGOM Toolbox

Neem als afsluiter van deze blog een kijkje in onze toolbox. Hier staan gratis tools in die je helpen bij het verbeteren van je websiteprestaties, het optimaliseren van je Google Ads campagnes en het opzetten van een social media strategie. Zo ontvangt je bij onze Google Ads Quickscan een rapportage waarin we aangeven hoeveel je account kan groeien op het gebied van conversie én hoe je verbeteringen aan het account direct zelf kan toepassen.

Als je al een account bij ons hebt, vind je de toolbox onder Mijn account > Toolbox. Nog geen account? Maak dan snel een gratis premium account aan.

Wil jij een gratis tip ontvangen voor jouw website?

Graag wil ik jou voorzien van een gratis gepersonaliseerde tip voor jouw website. Interesse? Klik dan op de onderstaande link.

Ja, ik wil graag een gratis tip.

Julia van Zaalen is binnen KGOM verantwoordelijk voor Google Ads campagnes. Daarnaast is ze verantwoordelijk voor alle conversie optimalisatie trajecten voor onze klanten, die ze afstemt met onze consultants. Op regelmatige basis schrijft Julia over de verschillende online marketing interesses.

Contact: LinkedIn | E-mail

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *