Smart Goals van Google AdWords op komst! Voor de luie online marketeer?

15 december, 2015

Smart Goals
De kans is groot dat je als Adwords-adverteerder op dit moment je conversies meet, via AdWords of Google Analytics. Dit is iets wat wij ook iedereen aanraden omdat het anders erg lastig is om je AdWordscampagnes te optimaliseren.
Toch zijn er volgens Google nog vele duizenden bedrijven die wél adverteren met AdWords maar géén conversies bijhouden. De reden? Soms is het lastig om te bepalen wanneer er een conversie heeft plaatsgevonden of men heeft niet de technische middelen om conversies te meten.

Oplossing van Google: Smart Goals

Voor de groep hierboven beschreven komt Google nu met een oplossing: Smart Goals. Deze feature helpt je om het meest veelbelovende verkeer naar je website te herkennen en daarvoor ook je AdWordscampagnes te optimaliseren.

Zo werkt Smart Goals: machine learning & data. Veel data.

Wat ik interessant vind aan Smart Goals is de manier waarop het werkt. Google gooit hier zijn grootste wapen in de strijd: data. Via machine learning met duizenden websites die hun conversiedata anoniem met Google delen weet Google welke factoren correleren met een conversie.
Oftewel, Google kan door de grote hoeveelheid data die ze hebben nauwkeurig gaan voorspellen welke soort bezoekers gaan converteren.

Alleen interessant voor adverteerders die nog géén conversies bijhouden?

Google introduceert deze feature (die in de komende weken wordt uitgerold) volgens hen voor de adverteerders die nog géén conversies bijhouden.
Toch kan ik me voorstellen dat dit principe ook erg goed werkt voor adverteerders die dit al wel doen! De komende weken zullen we zien hoe dit zich gaat ontwikkelen maar ik verwacht dat dit nog wel eens groter kan worden!
PS: Zoals ik in de titel ook al aanhaalde lijkt dit ideaal voor de luie online marketeer. Want er zouden géén technische redenen mogen zijn om geen conversies te meten. Zorgen dat je conversies kunt meten doe je namelijk voordat je aan de slag gaat met adverteren, of eender welke andere vorm van verkeer naar je website trekken.
Doe je dit niet, hoe weet je dan wat werkt? Ik ben benieuwd wat jullie, niet luie marketeers, van deze nieuwe feature vinden.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Het heeft veel potentie, zeker omdat data wordt gebruikt buiten je eigen campagnes. Hier worden beide partijen beter van. Daarom zou het nóg beter zijn als deze 'smart data' wordt gebruikt met je 'standaard' conversies, om deze campagnes te optimaliseren met data van andere campagnes.
    Let's hope so!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *