Maak gebruik van kassakoopjes in jouw webwinkel!

15 juli, 2013

Een klant die je webwinkel verlaat met een volle winkelwagen is altijd mooi. Maar als ondernemer wil je eigenlijk meer verkopen met minder moeite. Door cross- en upselling in jouw webwinkel toe te passen, genereer je extra verkoopkansen. Als je daarin slaagt, vergroot je het bedrag per order, omdat de klant per bestelling meer producten in zijn winkelwagentje toevoegt. Een kassakoopje is daar een ideaal instrument voor. In deze blogpost van Checklist webwinkel laten we zien hoe je dit zelf kunt toepassen.

Bied net zoals fysieke winkels kassakoopjes aan!

Naast de rij bij de kassa in de supermarkt liggen bijna altijd chocolade repen en andere lekkernijen. Die producten liggen daar niet voor niets, het is ook een vorm van cross selling. Deze snoepjes zijn allereerst simpel mee te grijpen en daarnaast maakt de supermarkt er ook nog meer winst op dan wanneer een klant exact dezelfde chocolade repen in een voordeelverpakking uit het gewone schap heeft gepakt. Het zijn aankopen die de klant vlak voor het afrekenen doet. Een dergelijke aanbieding kun je ook in je webwinkel doen.
kassa koopje karelgeenen

Afrekenen

Op het moment dat de klant al in de laatste fase van de bestelling is, kun je nog steeds producten als cross selling aanbieden. Deze aanbiedingen zijn makkelijk te bestellen, maar moeten wel aan een aantal eisen voldoen.

  • De klant moet het product direct in één klik in het winkelwagentje toe kunnen voegen.
  • Verwijs niet door naar de productpagina van het product, maar houd hem op de afrekenpagina.
  • Bied alleen de producten aan die een simpel karakter hebben, de klant moet niet de behoefte krijgen om productinformatie te lezen.
  • De prijs staat een impulsaankoop toe.

Prijs

Een zogenoemd kassakoopje heeft één heel duidelijk kenmerk: het is niet duur. De prijs van de kassakoopjes mag over het algemeen niet te hoog zijn. Voor de meeste webwinkels is dat een product van ongeveer € 10. Als je duurdere en exclusievere producten verkoopt, mag ook het kassakoopje duurder zijn. Maar net als bij de lopende band in de supermarkt, moet de klant snel het product kunnen toevoegen aan zijn totale bestelling.
Kijk ook eens naar de speciale actie voor lezers van Karelgeenen.nl: Een proefabonnement van 3 maanden Checklist Webwinkel met 50% korting! Gebruik kortingscode: KG7

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Bedankt voor je tip, anonieme gastschrijver.
    In theorie klinkt je verhaal heel logisch, maar heb je de kassakoopjes ook al in de praktijk toegepast? Ik hoor dit graag van je, het liefst met mooie testresultaten.

  2. Beste Maud,
    Bedankt voor je reactie.
    Het artikel is verschenen in Checklist Webwinkel, een vakblad voor webwinkeliers. De aanbevelingen uit het artikel zijn gebaseerd op onderzoek en ervaringen van derden. (Wij verkopen zelf geen producten, wij maken alleen het vakblad. De mooie testresultaten kan ik dan ook niet delen, maar zijn in de praktijk gelukkig volop te vinden. Van bol.com tot gewoon aan de lopende band in iedere supermarkt, kassakoopjes zijn er altijd.)
    Gezien jullie website, ben ik benieuwd wat jullie ervaringen zijn met cross- en upsell. Hebben jullie de kassakoopjes of cross- en upsell al een keer ergens toegepast?
    Ik ben benieuwd naar je reactie.
    Auke Bullema
    Redacteur Checklist Webwinkel

  3. Dag Auke,
    bedankt voor je uitgebreide reactie.
    Ja, ik maak uiteraard gebruik van cross- en upselling in webshops van mijn opdrachtgever. Kassakoopjes heb ik nog nooit toegepast, vandaar mijn vraag om uitkomsten van conversie-onderzoeken in deze richting. Na het lezen van je artikel wil ik het zeker gaan testen bij webshops waar ik de conversie van optimaliseer.
    Je argument dat anderen, zoals supermarkten en Bol.com, kassakoopjes gebruiken zegt me niet zoveel. Ten eerste kun je er niet zomaar vanuit gaan dat iets wat in een supermarkt werkt ook werkt in een webwinkel. Daarnaast is het onverstandig om aan te nemen dat wat Bol.com toepast effectief is voor alle andere webshops. Ja, ze zijn daar goed bezig met conversie-optimalisatie. Dus Bol.com kan een inspiratiebron zijn voor je eigen conversie-optimalisatie. Elke webshop is echter anders (en de doelgroep, prijsstelling, betrouwbaarheid, enz). Ik heb vaak genoeg gezien dat een verkooptechniek wel werkt in webshop X, maar niet in webshop Y. Daarom is mijn motto †œYou should test that†.

  4. Hallo Maud,
    Daar ben ik het helemaal mee eens. In dit geval gebruikte ik bol uitsluitend als voorbeeld en inderdaad als inspiratie. Net zoals de kassaband van de supermarkt een inspiratiebron kan zijn, dat is niet één op één naar een webwinkel te kopiëren. Het artikel is gebaseerd op ervaringen van kleinere webwinkels.
    En uiteraard moet je altijd testen, dus ik sluit mij aan bij jouw motto!
    Groet,
    Auke Bullema
    Checklist Webwinkel

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *