Google geeft eindelijk je doorklikpercentage in organic search!

Met verbazing keek ik gisteren naar de wederom vernieuwde Google Webmaster Tools (het zenuwcentrum van iedere online marketeer voor wat betreft Google optimalisatie). Ze hebben wederom een nieuw rapport toegevoegd, en wat voor één!
Vanaf nu is het dus mogelijk om het doorklikpercentage te bekijken van je natuurlijke zoekresultaten. Dat lees je goed! Google laat vanaf nu in detail zien hoe hoog je scoort met bepaalde zoekwoorden, hoe vaak jouw resultaat vertoond is en hoeveel mensen er dan daadwerkelijk op hebben geklikt. Per positie welteverstaan!
Lees verder voor wat je kunt met deze data en enkele coole screenshots"¦

De screenshots

Laat ik beginnen met het meest interessante, de screenshots! Kijk en huiver :-).

Dit is het globale overzicht, je ziet hier de zoekopdrachten, het aantal keer dat jouw resultaat naar voren is gekomen, het aantal kliks en het doorklikpercentage.

Wanneer je dan op het plusje voor een zoekopdracht klikt zie je op welke posities je vertoond bent, en wat daarvan het doorklikpercentage is geweest. Verder zie je ook welke pagina's er vertoond werden in de zoekresultaten.

Optimaliseren van onze content met deze interessante data

Uit de bovenstaande data kunnen we een tweetal interessante zaken halen.

Potentie

Allereerst kunnen we zien wat het potentiële aantal kliks is wat we zouden kunnen binnenhalen (ervan uitgaande dat we 100% van de kliks zouden ontvangen). Hiermee kunnen we dus gaan bepalen of het de moeite loont om ons op bepaalde zoekopdrachten te richten. Wanneer namelijk blijkt dat er niet bijster veel vertoningen zijn, zou je kunnen beslissen om je tijd in andere zoekwoorden te steken. Dit geldt natuurlijk ook omgekeerd, wanneer we zien dat er veel vertoningen zijn, en we relatief weinig kliks hiervoor ontvangen, zal het wel de moeite lonen om ons op die zoektermen te richten.

Optimaliseren van zoekresultaat

Het tweede interessante is dat we kunnen zien wat het doorklikpercentage is. Met andere woorden, in hoeverre ons zoekresultaat aansluit bij de werkelijke zoekopdracht.
Aan de hand van deze informatie kunnen we ons zoekresultaat gaan optimaliseren. Hiervoor hebben we in principe twee dingen die we kunnen aanpassen, de titel en de omschrijving:

Nu we dus weten welke pagina's worden vertoond voor een bepaalde zoekopdracht, en wat het doorklikpercentage is van de bijbehorende zoekresultaten, kunnen we dus gaan testen. We zouden bijvoorbeeld een meer pakkende titel kunnen schrijven, of de omschrijving aanpassen.

Conclusie

Het mag duidelijk zijn dat dit super interessant data is die Google hier vrijgeeft. Ik lees toch zeer regelmatig verschillende (inter)nationale weblogs, maar heb er nog niemand over gehoord. Ik denk dus dat we hier een kleine primeur hebben (kan er langs zitten, bronnen zijn altijd welkom). Desalniettemin ga ik er de komende tijd flink mee experimenteren, resultaten zal ik zoals gewoonlijk hier delen.

Noot

Aangezien het een vrij nieuwe functie is kan het zijn dat dit nog niet bij iedereen zichtbaar is. Graag hoor ik hieronder in de reacties of je dit rapport ook al kunt zien, en wat je ervan vindt!
Update: het lijkt er inderdaad op dat ik toevallig één van de eerste was die dit had gezien. Google heeft er inmiddels ook een bericht over geschreven.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. ik heb iets meer zoekwoorden, ongeveer de helft vertoningen en ook exact? 4400 kliks
    website is op .be domein
    interessant, nu zoals altijd de tijd vinden om er iets nuttig mee te doen ...

    1. Toch niet :-). Artikel stond al klaar vanaf 23uur, en heb bewust gewacht tot na twaalf (zodat het artikel op vandaag kwam te staan). Ook om 00.00uur hadden deze jongens trouwens nog niks gepost, heb het gecheckt.
      Toch wel cool, de eerste in de wereld zijn die over een SEO nieuwtje schrijft :-).

    2. Knap werk dan , en het hoeven niet altijd de Amerikanen te zijn die met hot news komen !
      Waarschijnlijk ben ik wel één van de weinigen die eigenlijk weinig toegevoegde waarde ziet in deze data, behalve het feit dat je weer een extra statistieken tabel kan bijhouden om fier te tonen aan anderen 😮
      Als ik zie hoe cijfermateriaal dat Google ons ter beschikking stelt zich soms (meestal) helemaal anders aftekent tegen de werkelijke cijfers...
      We weten trouwens al jaren (zijn al genoeg werkjes over gepubliceerd) dat een nummer 1 positie een pak meer klikken krijgt dan een 2 en 3.
      Wat je je natuurlijk wel kan afvragen bij deze Google actie : wordt de CTR in de serps straks ook een factor die gaat meewegen (als die het al niet doet) in het bepalen van rankings ?

  2. Dit zijn inderdaad de interessante nieuwe ontwikkelingen! Ben het helemaal met je eens dat je nu nog beter optimalisatie prioriteiten kunt stellen aan de hand van deze stats. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de eerste successtory's.

    1. Heb eigenlijk helemaal geen tijd vandaag, maar kan het niet laten om voor alle interessante zoekwoordcombinaties te kijken hoe ze scoren. Leuk, leuk;-) Zie toch echt een paar interessante kansen!
      En voor mij is nog meer bevestigd: een nr. 1 positie is goud waard: dan kun je gewoon 80% CTR hebben, wat terug kan zakken naar 30-20% bij nr 2-5 posities.

    2. Voor mij is nog meer bevestigd: een nr. 1 positie is goud waard: dan kun je echt 80% CTR hebben, wat terug kan zakken naar 20-30% bij nr 2-5 posities.
      Wouter, ik heb in het verleden gemerkt dat google bij goed lopende zoekwoorden niet alleen je zoekwoord liet zien bij het exacte zoekwoord (tenzij je dat zo hebt aangegeven) zelf maar ook bij allerlei aanverwante zoekwoorden. Hoe beter je CTR, hoe meer google je op allerlei aanverwante zoekwoorden laat zien. En dat kan echt vrij breed zijn.

  3. Ongelofelijk... wat een top functe. Karel, bedankt dat je dit met ons wilt delen.
    Deze functie geeft ons natuurlijk weer vele nieuwe inzichten in het zoekgedrag van onze bezoekers.
    En proficiat met je primeur uiteraard!

  4. Heel cool overzicht. Laat ook mooi de verschillende doorklikpercentages zien tussen verschillende posities in de SERP.
    Er zijn zoekwoorden waar mijn klikpercentage tussen positie 2 en positie 1 omhoog ging van 12% naar 54%. Lastigheidje hier is wel het gebruik van de sitelinks die wellicht een flink stuk van dat hogere percentage verklaren.

  5. Heel erg bedankt voor deze tip! Ik hield natuurlijk wel altijd wel het aantal kliks in de gaten, maar het aantal vertoning daar kon je alleen maar schatting naar doen. Al testte ik deze op sommige zoekwoorden wel eens met adwords. Maar dit is helemaal super! En wat een grote verschillen! Meestal goed verklaarbaar uit de verschillen in positie (nr 1 of nr 6 positie is natuurlijk een wereld van verschil) maar nu zie je heel direct dat dit makkelijk een factor 7 kan schelen. Werk aan de winkel. Al heb je een positie 1 (2 of 3) helaas niet voor alle zoekwoorden in de hand;-(

  6. Ja, zichtbaar hier. Jammer dat het niet in Analytics zichtbaar is. Daar kunnen onze klanten wel bij, niet bij wmt. Wel weer een kans voor advisering.

    1. Inderdaad jammer dat het niet gewoon netjes in Analytics geintegreerd is en los van elkaar werkt en draait.
      Kost toch weer dubbel onderhoud voor mij.

  7. He Karel,
    Super leuke ontdekking. En ook nog als eerste. Gefeliciteerd!
    Geweldige informatie. Hier zaten we al een hele tijd op te wachten.

  8. Het is inderdaad een hele interessante tool om eens te spelen met je meta-description.
    Was daar de afgelopen tijd toch al mee bezig, maar het was tot nu toe moeilijk om goede meetgegevens te verkrijgen. Dat is nu gelukkig opgelost.
    Dank voor deze post

  9. Karel,
    Dat was leuk wakker worden met zulk nieuws in de mailbox.
    Erg mooie functie dit waar veel mensen erg blij mee zullen zijn denk ik. Ik in ieder geval wel!

  10. Ik sprong ook eerst uit mijn panty, maar ik zie toch een minpunt. Voorheen kon je direct van je top 100 zien op welke positie je stond, nu moet je gaan lopen klikken en kun je dus niet makkelijk schommelingen waarnemen.
    Dus als er iemand een tool weet waarmee je 1 oogopslag kunt zien hoe je eerste 100 zoekwoorden/zoekwoorden combinaties scoren....... ik hou me aanbevolen.

  11. Ik gun je jouw primeur van harte. Ik wordt er ook helemaal blij van! Het zoekmachine marketing vak krijgt er op deze manier een hele nieuwe dimensie bij. Als we gaan werken aan betere CTR's helpen we in feite ook de kwaliteit van de resultaten te verbeteren. Wanneer zullen de nieuwe organic search CTR specialisten opstaan?

  12. Super dit. Maar waarom gooien ze dit niet in Google Analytics? Pak in Analytics het volgende overzicht erbij en zoek de verschillen/overeenkomsten:
    Verkeersbronnen - Zoekwoorden - Niet-betaald. Daar past het heel goed onder! Zou ook een mooie koppeling betekenen met E-commerce. Maar waarom in Webmaster tools??

  13. Als ik naar overeenkomst/verschil met Analytics kijk:
    Webmaster tools geeft:
    Vertoningen en kliks (unieke bezoekers?) en in Analytics standaard bezoeken. Krijg je dus het rijtje:
    Vertoningen - kliks - bezoeken. Beetje puzzelen me Excel en je bent er.

  14. Grappig, kwam dit vannacht ook tegen in de WMT 🙂 Ook meteen op me blog geplaatst om het niet te vergeten :-). Dat had dus niet gehoeven

  15. De retweets stromen binnen bij Karel!
    Interessante info, vooral het aantal vertoningen (als deze kloppen)! Deze waren altijd lastig te meten per keyword. De beste resultaten haalde je volgens mij uit Adwords op keywords met een nummer 1 positie.
    Dan over de daadwerkelijke tool.
    Ik selecteer een identieke periode in GA en WMT en selecteer één keyword.
    In theorie moeten de kliks dan toch gelijk zijn? Hoe kan het dat ik dan een grote afwijking zie (in het voordeel voor GA overigens)?

    1. Verschillende resultaten in GA en WMT?
      Is het niet zo dat de resultaten die je in WMT ziet enkel die zijn van bezoekers die gebruik maken van de Google Toolbar?
      Da's zeker het geval voor de Site Performance resultaten in WMT. Zoals je hier kan lezen: http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2009/12/your-sites-performance-in-webmaster.html
      Zou dat ook niet het geval zijn voor de resultaten van top search queries? Kan iemand dat bevestigen?

  16. Voor mij is nog meer bevestigd: een nr. 1 positie is goud waard: dan kun je echt 80% CTR hebben, wat terug kan zakken naar 20-30% bij nr 2-5 posities.
    Wouter, ik heb in het verleden gemerkt dat google bij goed lopende zoekwoorden niet alleen je zoekwoord liet zien bij het exacte zoekwoord (tenzij je dat zo hebt aangegeven) zelf maar ook bij allerlei aanverwante zoekwoorden (zonder dat dat apart wordt aangegeven'. Hoe beter je CTR, hoe meer google je op allerlei aanverwante zoekwoorden laat zien. En dat kan echt vrij breed zijn.

    1. Even ter verduidelijking, ik heb het dus over google adwords, en het is niet zo vreemd ook, ze willen ten slotte zo veel mogelijk aan je verdienen en ook nog eens zo relevant mogelijke advertenties leveren. Die jij blijkbaar biedt gezien je hoge CTR.

  17. Gebruikt Google trouwens de CTR om je positionering in de index te bepalen? Per slot van rekening wordt in Google AdWords ook mede de CTR gebruikt om de quality score te bepalen.

  18. Ja, de CTR is absoluut heel belangrijk (misschien het belangrijkste, samen met hoe lang bezoekers op je website blijven en hoeveel pagina´s ze bezoeken?). Die geeft tenslotte aan of je bezoekers denken dat ze op je website gaan vinden wat ze willen weten/zoeken. En dat is precies wat google de bezoekers wil leveren.

  19. Hele goede toevoeging van Google. Ik heb het gisteren om 11 uur NL tijd wel getweet toen ik het ontdekte. Had er dus meer mee moeten doen 😉
    Ik vind het toch wel jammer dat de exacte posities in de SERP verdwenen zijn. Nu geven ze 1 t/m 5 en 6 t/m 10 aan. Ik werk met vaak verschillende target markten voor 1 site dus voor mij haast onmogelijk om internationaal de exacte posities te weten ivm de lokale targetting. Maar die CTR-info gaat veel optimalisatieplezier geven de komende tijd!

  20. Goed artikel, kan het voor mijn eigen sites nu ook even gaan uitpluizen.
    Intensief werk om voor de vakantie site en andere dit goed in kaart te brengen om te kijken, wat er beter kan en waar er dus echt VEEL meer valt te halen.

  21. Ik weet niet of dit ook al langer bestond, maar voor mij nieuw. Het is nu ook mogelijk om meerdere Google Account inzage te geven in webmaster tools. Voorheen kon dit er maar 1 zijn. Geweldige verbetering

  22. Ik zag de functie vandaag voor het eerst en ben toen gaan zoeken naar meer info om te kunnen benchmarken.
    Ik heb 734 zoekopdrachten, 14800 vertoningen en 2400 kliks. 16,2% CTR dus wat me wel redelijk goed lijkt.
    Mijn site is nog best wel nieuw en ik zie dan ook (wist ik al) dat ik meestal op positie 6-10 sta. Hopelijk gaat dat nog wel veranderen.
    Wat voor cijfers realiseren anderen?

    1. Bij een van onze klanten zie ik vooral een hoge ctr op de bedrijfsnaam als zoekwoord. Bezoekers die het bedrijf al kennen, maar via google de website zoeken ipv. het webadres intikken.

  23. Leuk, al die nieuwe gegevens .
    Je short Tail zoekwoorden goed omschrijven was al mogelijk toch?
    Wat mij betreft zijn deze gegevens dus met namen interessant voor Long Tail zoekwoorden.
    En het zou me niet verbazen als dit de bedoeling van Google is.

  24. Leuk artikel inderdaad!
    Ik vind wel dat in zijn algemeenheid er veel focus is op Google. Dat is natuurlijk ook wel de nr. 1 zoekmachine maar er zijn er meer. Bing, Excite, Yahoo en hordes met locale zoekmachines zoals hier in NL bijv. Ilse.
    Het is daarom volgens mij net zo belangrijk om naast deze leuke nieuwe Google functionaliteit zelf statistieken bij te houden op je domein. Dat geeft ook waardevolle informatie!
    In mijn geval komt er bijv. een aanzienlijk deel van de bezoekers via forum berichten (handtekening). Dat is informatie die haal je niet zo 123 uit de Google statistieken.
    Ik blijf je blog volgen Karel, super informatie!

  25. Google heeft deze feature in Webmaster Tools onlangs uitgebreid met een gemiddelde positie. Zeer handig! Deze kolom is helemaal rechts aan het overzicht toegevoegd.
    Misschien handig voor Karel om een nieuwe screenshot hiervan te maken 😉

  26. Aangezien dat Google analytics steeds meer zoekwoorden versleuteld i.v.v. "not provided" gaat webmastertool toch vaker gebruikt worden. Ik denk dat je hiermee veel meer nuttige informatie uit haalt dan via Analytics. Denk aan gemiddelde positie per zoekwoord etc..

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top