Google geeft eindelijk je doorklikpercentage in organic search!

door | 15 april 2010 | Zoekmachine Optimalisatie

Met verbazing keek ik gisteren naar de wederom vernieuwde Google Webmaster Tools (het zenuwcentrum van iedere online marketeer voor wat betreft Google optimalisatie). Ze hebben wederom een nieuw rapport toegevoegd, en wat voor één!
Vanaf nu is het dus mogelijk om het doorklikpercentage te bekijken van je natuurlijke zoekresultaten. Dat lees je goed! Google laat vanaf nu in detail zien hoe hoog je scoort met bepaalde zoekwoorden, hoe vaak jouw resultaat vertoond is en hoeveel mensen er dan daadwerkelijk op hebben geklikt. Per positie welteverstaan!
Lees verder voor wat je kunt met deze data en enkele coole screenshots”¦

De screenshots

Laat ik beginnen met het meest interessante, de screenshots! Kijk en huiver :-).

Dit is het globale overzicht, je ziet hier de zoekopdrachten, het aantal keer dat jouw resultaat naar voren is gekomen, het aantal kliks en het doorklikpercentage.

Wanneer je dan op het plusje voor een zoekopdracht klikt zie je op welke posities je vertoond bent, en wat daarvan het doorklikpercentage is geweest. Verder zie je ook welke pagina’s er vertoond werden in de zoekresultaten.

Optimaliseren van onze content met deze interessante data

Uit de bovenstaande data kunnen we een tweetal interessante zaken halen.

Potentie

Allereerst kunnen we zien wat het potentiële aantal kliks is wat we zouden kunnen binnenhalen (ervan uitgaande dat we 100% van de kliks zouden ontvangen). Hiermee kunnen we dus gaan bepalen of het de moeite loont om ons op bepaalde zoekopdrachten te richten. Wanneer namelijk blijkt dat er niet bijster veel vertoningen zijn, zou je kunnen beslissen om je tijd in andere zoekwoorden te steken. Dit geldt natuurlijk ook omgekeerd, wanneer we zien dat er veel vertoningen zijn, en we relatief weinig kliks hiervoor ontvangen, zal het wel de moeite lonen om ons op die zoektermen te richten.

Optimaliseren van zoekresultaat

Het tweede interessante is dat we kunnen zien wat het doorklikpercentage is. Met andere woorden, in hoeverre ons zoekresultaat aansluit bij de werkelijke zoekopdracht.
Aan de hand van deze informatie kunnen we ons zoekresultaat gaan optimaliseren. Hiervoor hebben we in principe twee dingen die we kunnen aanpassen, de titel en de omschrijving:

Nu we dus weten welke pagina’s worden vertoond voor een bepaalde zoekopdracht, en wat het doorklikpercentage is van de bijbehorende zoekresultaten, kunnen we dus gaan testen. We zouden bijvoorbeeld een meer pakkende titel kunnen schrijven, of de omschrijving aanpassen.

Conclusie

Het mag duidelijk zijn dat dit super interessant data is die Google hier vrijgeeft. Ik lees toch zeer regelmatig verschillende (inter)nationale weblogs, maar heb er nog niemand over gehoord. Ik denk dus dat we hier een kleine primeur hebben (kan er langs zitten, bronnen zijn altijd welkom). Desalniettemin ga ik er de komende tijd flink mee experimenteren, resultaten zal ik zoals gewoonlijk hier delen.

Noot

Aangezien het een vrij nieuwe functie is kan het zijn dat dit nog niet bij iedereen zichtbaar is. Graag hoor ik hieronder in de reacties of je dit rapport ook al kunt zien, en wat je ervan vindt!
Update: het lijkt er inderdaad op dat ik toevallig één van de eerste was die dit had gezien. Google heeft er inmiddels ook een bericht over geschreven.

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.