Dieper liggende pagina's scoren niet per definitie slechter

15 december, 2010

De wat gevorderde webmaster weet dat dieper liggende pagina's over het algemeen slechter scoren. Maar het is zeker niet per definitie zo dat die pagina's ook slechter gaan scoren, puur omdat ze dieper in je website liggen.
Ter illustratie: www.karelgeenen.nl/categorie/categorie/categorie/pagina.html hoeft niet perse slechter te scoren dan www.karelgeenen.nl/pagina.html.
Bekijk de onderstaande video van Matt Cutts maar eens, en de uitleg die ik daarna geef:

Wel of niet scoren is afhankelijk van Pagerank

Zoals Matt ook aangeeft is het wel of niet scoren afhankelijk van de Pagerank die de pagina ontvangt. En dan maakt het voor Google niet uit of die pagina diep in de website ligt.
En dan hebben we ook meteen de reden waarom dieper liggende pagina's vaak slechter scoren"¦

Dieper liggende pagina's scoren vaak slechter omdat"¦

De reden dat dieper liggende pagina's dus vaak slechter scoren is omdat ze meestal minder inkomende links hebben (Pagerank). Logisch, kijk maar eens naar de onderstaande afbeelding:

In dit voorbeeld gaan we er even vanuit dat alleen de homepage inkomende links ontvangt. Deze heeft dus 100% van de Pagerank. In de eerste laag wordt dit verdeeld, en blijft er dus 25% voor iedere pagina over. In de tweede laag wordt die 25% nog eens verdeeld over 3 pagina's, en blijft er dus ongeveer 8% over.
Stel dat we nu een pagina hebben binnen zowel de eerste als de tweede laag, waar we ons op hetzelfde zoekwoord richten, en de pagina's identiek zijn. Dan is het logisch dat de pagina in de eerste laag (direct onder de homepage) dus hoger zal scoren.
Bij de meeste websites is de websitestructuur op deze manier opgebouwd, en hebben de pagina in de laatste lagen (die het diepst in de website liggen) dus vaak de laagste pagerank.

Wat kunnen we hieruit leren?

Stel dat we nu dus een pagina hebben die zich in de tweede laag bevindt, en we willen dat deze hoog scoort. Op zich is dit dan vrij simpel. We zullen er dan voor moeten zorgen dat die pagina meer linkkracht (Pagerank) ontvangt door of die pagina ook te linken van de homepage, of externe links (van andere websites) naar die ene pagina aan te vragen. Beide kan natuurlijk ook. Het draait erom dat die pagina, die je hoger wil laten scoren, meer linkkracht gaat ontvangen.
Best simpel en logisch nietwaar?

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Is het zo dat de index de gemiddelde PR vertegenwoordigt van het hele domein of als pagina opzichzelfstaand?
    Ikzelf vind dat niet zo belangrijk, omdat de pagina's zelf een specifiek onderwerp aanhalen, en de index als een soort overzicht moet fungeren.
    Mee eens?

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *