De eerste Google+ posts zijn terug te zien in de SERP

15 augustus, 2011

Dat Google+ voornamelijk ontwikkeld was om meer relevante zoekresultaten te kunnen weergeven was al lang duidelijk. Het nieuwe sociale netwerk is nog maar pas in gebruik en Google is al aan het testen met het toevoegen van gedeelde content in de resultaten. De organische resultaten beginnen steeds meer een gevarieerde mix van allerlei soorten content te worden met een steeds sterke wordende persoonlijke toets. Om met je website zoveel mogelijk goede posities te gaan bekleden in de zoekresultaten zal je steeds meer moeten gaan kijken naar de verschillende soorten content waarop je kan gaan scoren. Ook gaat de waarde die aan deze content wordt gegeven steeds meer bepaald worden door sociale signalen die dan ook weer op een persoonlijke basis berekend gaan worden.

Wanneer ga je posts van Google+ zien in de SERP?

Als je ingelogd bent in je Google+ account en je doet een zoekopdracht in Google dan kunnen er resultaten verschijnen van mensen die je hebt toegevoegd aan 1 van je cirkels. Het Google+ resultaat komt alleen maar naar voren als dit gaat om een publiek gedeelde post die natuurlijk relevant is aan je zoekopdracht.
De informatie die je te zien krijgt bij de Google+ post:

  • De datum van publicatie.
  • Een afbeelding van de persoon die het object gepost heeft.
  • Een vermelding dat dit een gedeeld object is afkomstig van Google+.

Hoe kan je er nu voor zorgen dat je deze nieuwe posities bekleed?

Ik hoor veel mensen nu al denken: ik moet een Google+ account hebben, dan ga ik zoveel mogelijk mensen toevoegen aan mijn cirkels en dan ga ik al mijn content delen als publieke post. Maar deze vlieger gaat niet op! Het sociale netwerk van Google werkt met een asymmetrisch relatiesysteem, net zoals Twitter. Dit wilt zeggen dat de gedeelde content van een persoon die je in je cirkel hebt wel van waarde is voor jou. Maar heeft die persoon je niet toegevoegd in zijn cirkel dan heeft jouw gedeelde content geen enkele invloed bij deze persoon.

Besluit

Het wordt al snel duidelijk waarom deze signalen zo belangrijk worden. Ze zijn veel moeilijker manipuleerbaar en dit moet dan leiden tot betere en persoonlijkere resultaten. Ik spreek hier wel over de persoonlijke profielen op Google+, aangezien bedrijven nog niet welkom zijn in het Google+ netwerk. De mogelijkheden van een bedrijfsprofiel op Google+ zijn nog niet duidelijk.
Bron: Search Engine Journal

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Ik vraag me af hoe groot het belang van Google+ voor zoekresultaten nu werkelijk is. Ik denk dat het (evenals Twitter) voorlopig een manier is om je content te verspreiden en interactie op te zetten.
    Ik kan me voorlopig gewoon niet voorstellen dat Google+ resultaten bovenin de zoekmachines voorkomen, al kan het wel een handig middel zijn om jouw eigen content kenbaar te maken. Voorlopig zie ik het nog als instrument.

    1. Er zullen op dit moment alleen maar veranderingen plaatsvinden in de zoekresultaten bij mensen uit je eigen netwerk (op voorwaarde dat ze zijn ingelogd natuurlijk). Dit zijn dan resultaten die aanbevolen worden door vrienden zeg maar.

  2. Google probeert voortdurend nieuwe ideeën uit om persoonlijkere zoekresultaten aan te bieden en nog meer invloed te hebben op het internet.
    Toch denk ik dat het tonen van google plus resultaten voor google ook een manier is om hun social media platform in belang te laten winnen. Google weet ook wel dat zij de deur naar het internet zijn.
    Ze hebben al eens geprobeerd een social media platform te lanceren met buzz en ik verwacht dat ze niet opnieuw een flop willen.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *