Zelf de productfoto's maken voor je webwinkel? Zo doe je dat!

door | 14 maart 2012 | Internet Marketing

Heb je plannen voor het starten van een webwinkel of ben je al druk bezig dan kom je er niet onderuit. Je hebt foto’s nodig van je producten. De tijd dat we met alleen een omschrijving uit de voeten konden ligt achter ons. Op zijn minst 1 mooie foto is vereist en het liefst meer!
Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Als je dan bij je collega’s kijkt en daar fraaie productfoto’s ziet met een stralend witte achtergrond en heldere kleuren denk je vast: “Dat wil ik ook!”. Je gaat met je fototoestel aan de slag, maar het lukt niet.

In dit artikel neem ik je bij de hand en vertel ik hoe je eenvoudig een goed resultaat kunt verkrijgen. Hopelijk worden je foto’s hierna de moeite van het bekijken waard en gaat je conversie met sprongen omhoog!

De voorbereidingen

Wat heb je nodig?

  • Een fotocamera, bij voorkeur eentje die je handmatig kunt bedienen, zoals een bovenklasse compactcamera, een spiegelreflex of een systeemcamera.
  • Een degelijk statief is onmisbaar.
  • Een rol wit papier.
  • Verlichting, zoals bijvoorbeeld daglichtlampen. Kijk bijvoorbeeld eens bij Cameranu.nl voor voorbeelden. 2 Lampen is wel het minimum.
  • Een computer of laptop.
  • Software om de foto’s te bewerken.
  • Een ruimte om ongestoord te kunnen werken.

Aan de slag

Als je alle spullen hebt verzameld dan kun je beginnen met het maken van de opstelling. Afhankelijk van de grootte van je product heb je een achterwand nodig waar je je papier op vast kunt maken. In mijn voorbeeld heb ik heel eenvoudig een tafeltje op zijn kant gezet en daar het papier op vast gemaakt. Let er op dat dit met een mooie ronding over de grond loopt. Je kunt dit ook op een keukentafel doen, dan heb je een wat handigere werkhoogte.

Plaats je product op het papier

TIP: Maak het product zorgvuldig schoon. Beter nu schoonmaken dan achteraf moeten corrigeren. Dit geldt ook voor de achtergrond; hoe schoner des te beter.

Plaats vervolgens de lampen links en rechts van je product. Doe ze aan en kijk hoe het licht valt op je product. Probeer ze zo neer te zetten dat je weinig schaduwen hebt. Zet de lampen niet te ver weg van je product, want je verliest heel snel lichtintensiteit.
Als je tevreden bent met de opstelling dan zet je je statief voor het product neer met de camera er op. Stel de hoogte in, meestal is het mooi om dit schuin van boven te nemen in een hoek tussen 15 en 30 graden. Maar dit hangt natuurlijk van je product af.

TIP: Gebruik geen groothoek, want dan kan je product onnatuurlijk ogen door de vertekening. Maak gebruik van middelmatige zoom. (Ongeveer 70 mm omgerekend naar kleinbeeld).

Nu ben je klaar om de foto te maken. Als je niet eerder met handmatige instellingen hebt gewerkt wordt het tijd om de handleiding van je camera er bij te halen om uit te zoeken hoe je de volgende waarden handmatig in kunt stellen. Meestal lukt dat met de M stand op je camera.

  • ISO: zet deze op 100 als dat kan of zo laag mogelijk, niet automatisch.
  • Diafragma: Kies een diafragma tussen F8 tot F11.
  • Sluitertijd: Deze dien je aan te passen aan de belichting. Begin bijvoorbeeld met 1/30e.
  • Witbalans: Als je daglichtlampen gebruikt dan kun je de witbalans op je camera op daglicht instellen of een waarde rond de 5500 Kelvin. Als dat niet lukt dan kun je deze het beste op automatisch laten.

Door deze waarden handmatig te kiezen weet je welke instellingen je nodig hebt voor het volgende product en/of de volgende foto’s.
Maak nu een testfoto door op de ontspanner te klikken. Controleer op de achterkant het voorbeeld. Als de foto te donker is dan moet je de sluitertijd verlengen naar bijvoorbeeld 1/15e. Het mag zelfs langer zijn, want de camera staat immers op een statief. Als de foto te licht is dan stel je de sluitertijd wat sneller in.
Als je de camera correct hebt afgesteld en de belichting goed is dan kun je de foto’s gaan maken. Gebruik in dit geval de zelfontspanner zodat je de camera niet beweegt als je de ontspanknop indrukt.
Maak nu de foto’s en zet deze op je pc.

De nabewerking

De volgende stap om tot een sprankelend eindresultaat te komen is het bewerken van de foto. Natuurlijk probeer je met het maken van de foto al tot een zo goed mogelijk resultaat te komen, maar meestal zijn er nog wat aanpassingen nodig om tot een goed eindresultaat te komen.
Om dit te doen heb je tools nodig. Er is een enorm aanbod aan fotobewerkingsprogramma’s. Zelf werk ik veel met photoshop en capture one pro voor het bewerken van foto’s voor productfotografie, maar dat zijn dure programma’s. Er zijn ook voldoende alternatieven om je foto’s te bewerken die betaalbaar of zelfs gratis zijn. Let bij de keuze van de software er wel op dat je de volgende getoonde bewerkingen moet kunnen uitvoeren. Zelf heb ik in het voorbeeld het programma Photoshop Elements 10 gebruikt.
Open de foto in Photoshop elements in de “Bewerken” modus:

We gaan eerst de achtergrond wat witter maken. Druk hiervoor op CTRL+L (niveaus), selecteer het rechter pipetje voor het bepalen van het witpunt en klik hiermee op de witte achtergond, daar waar deze wit zou moeten zijn. Het resultaat wordt direct zichtbaar.
Nu ziet de foto er al een stuk beter uit nietwaar? We gaan nu het contrast en de helderheid aanpassen naar onze wensen. (Menu: Verbeteren ““ Belichting aanpassen ““ Helderheid/Contrast)

In dit voorbeeld heb ik de helderheid nauwelijks gewijzigd en het contrast iets verhoogd zodat de zwarte delen wat donkerder werden
Nu de kleuren nog wat oppimpen (Menu: Verbeteren ““ Kleur aanpassen ““ Kleurtoon/verzadiging)

De verzadiging is in bovenstaand voorbeeld wat verhoogd waardoor de kleuren wat sprekender worden.
Nu zien we dat door het gebruik van een relatieve groothoek en het fotograferen van bovenaf het lijkt alsof de koker van boven breder is dan onder. Ook dit kunnen we aanpassen. Dit doen we met de tool “Cameravervorming corrigeren”. Deze vind je in het menu onder “Filter”. De afbeelding opent dan in een nieuw venster.

Door de waarde verticaal perspectief aan te passen kun je de vervorming aanpassen. Het raster is daarbij erg handig om te beoordelen of je goed zit.
Nu vind ik persoonlijk dat de koker wat in elkaar gedrukt lijkt, dus via “Vrije Transformatie” (CTRL+T) heb ik de afbeelding weer omhoog getrokken:

We zijn er bijna. Door het rechttrekken zijn we wat van de foto verloren, we moeten dus een nieuwe uitsnede maken met de crop tool. Hiervoor kun je op het icoontje in de linker werkbalk klikken en een juiste uitsnede maken.

Als je nog wat vlekjes ziet dan kun je dit nog wegpoetsen met het Snel Retoucheer penseel. Ook dit vind je aan de linkerkant, het ziet eruit als een pleister. Om goed te kunnen bewerken vind ik het prettig om in 100 procent weergave te werken. Ga hiervoor naar Weergave en klik op Werkelijke Pixels of op CTRL+1.
TIP: Met de spatiebalk kun je de foto heen en weer schuiven in je scherm!


Klik vervolgens met je tool op de vlekken die je wilt verwijderen en let the magic begin.

De laatste stap die we nog doen is het verscherpen. Ga hier zorgvuldig mee om, want als je teveel verscherpt wordt het resultaat niet mooier. Kies voor Verbeteren ““ scherpte aanpassen om dit zorgvuldig toe te passen.
In bovenstaand voorbeeld heb ik de verscherping op 40 procent gezet. Het resultaat is direct zichtbaar, dus je kunt meteen zien of het goed is en wat de effecten van een wijziging zijn.
De foto is nu klaar en kan worden geëxporteerd als een jpg. Dit kun je doen via Bestand ““ opslaan als, of Opslaan voor Web als je de foto meteen wilt verkleinen naar een geschikt formaat voor je website.

In bovenstaand voorbeeld heb ik gekozen voor Opslaan voor Web, De hoogte heb ik ingesteld op 800px, Bestandsindeling JPG en kwaliteit 80. Dit is ruim voldoende voor internet gebruik. Het zou zelfs minder kunnen, maar daar mag je zelf mee testen.

TIP: Sla altijd het originele bestand én het bewerkte bestand in de volledige grootte in de hoogste kwaliteit. Pas daarna kun je eventueel andere formaten opslaan voor internetgebruik.

Het resultaat voor en na:

Een woordje achteraf

Ik realiseer me dat er vele wegen naar Rome leiden. De beschreven procedure is dan ook slechts één van de wegen om tot een aanvaardbaar resultaat te komen. Van een professionele productfotograaf mag je andere en betere resultaten verwachten. Daar heeft hij de middelen, ervaring en kennis voor.
De hier beschreven procedure is een wegwijzer voor diegenen die het leuk vinden om het zelf te proberen met relatief eenvoudige middelen. De resultaten kunnen wellicht ook op een andere manier worden behaald, maar ik hoop je hiermee een eenvoudige werkwijze te hebben uitgelegd.
Om deze reeks te maken heb ik zelf op dezelfde manier gewerkt, ik heb dus geen gebruik gemaakt van andere middelen dan hier aangegeven.

Kosten

Wat zijn nu ongeveer de kosten die je kwijt bent om de zelf te gaan doen? Ik ga er van uit dat je beschikt over een pc en een ruimte waar je dit kunt uitvoeren.

  • Camera: De hier gebruikte camera is een Canon Powershot G10, een compact camera uit het hogere segment. Deze is niet meer verkrijgbaar, dan zou dat nu de Canon Powershot G1X moeten zijn welke rond de 750 euro kost . De Canon Powershot SX40 HS zou ook een mooi alternatief kunnen zijn voor een prijs van rond de 350 euro.
  • Statief: Het hier getoonde statief is de 785B van Manfrotto, ook niet meer leverbaar. Maar voor een bedrag tussen de 70 en 100 euro kom je een heel eind voor een compact camera. Voor een spiegelreflex met lens heb je waarschijnlijk een iets zwaardere variant nodig. Ook hier geldt dat kwaliteit wel wat kost. Niets is irritanter als een statief dat verzakt of niet stabiel genoeg is.
  • Software: Photoshop Elements 10 kost ongeveer 100 euro. Er zijn diverse andere alternatieven, tot gratis aan toe.
  • Papier: Voor kleine producten kun je misschien een rol behangpapier gebruiken, Ik heb een deel van een achtergrondrol gebruikt. Een rol Super White van Savage van 1,35m bij 11m kost 35 euro.

Hopelijk heb ik je met dit artikel een aantal handvaten gegeven waar je mee uit de voeten kunt. Laat het me weten als je foto’s gelukt zijn!
Ga jij het nu ook zelf proberen?

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.