Trends in social media gebruik onder Nederlanders

14 februari, 2019

Sinds 2010 doet Onderzoeksbureau Newcom een onderzoek naar het gebruik van social media onder Nederlanders. Dit jaar hebben er 7012 mensen meegedaan. Nu ze dit onderzoek al een aantal jaar doen, zien we ook duidelijke trends in het gebruik van social media in verschillende leeftijdsgroepen. In dit blog wil ik graag een aantal van deze trends uitlichten.

Gebruikers top 6 social media kanalen

 

We wisten al dat Facebook een aantal jaar minder populair is. Er is nu zelfs een duidelijke daling te zien ten opzichte van het voorgaande jaar. Het aantal gebruikers is vooral bij Instagram, YouTube en Whatsapp toegenomen.

Facebook heeft goed ingespeeld op de toename van Instagram- en Whatsapp gebruikers door deze twee kanalen een aantal jaar geleden over te nemen. Hierdoor vangt Facebook het verlies op hun gelijknamige kanaal op met Instagramgebruikers.

Een kanaal dat in dit overzicht niet is opgenomen, maar wel degelijk in de lift zit is Pinterest. Dit kanaal heeft een toename in het aantal gebruikers van 18%. Net als bij Instagram is hier het visuele aspect het belangrijkste onderdeel. 

Dagelijks gebruik

In dit overzicht is het dagelijks gebruik van social media opgenomen. Ook hier is te zien dat niet alleen het aantal gebruikers daalt bij Facebook, maar ook het aantal mensen dat nog dagelijks Facebook gebruikt. YouTube en Instagram nemen daarentegen toe in dagelijks gebruik. Whatsapp is op dit moment het grootste kanaal, hoewel het de vraag is in hoeverre dat een social media kanaal is.

Pinterest en LinkedIn nemen ook toe in het dagelijks gebruik.

De daling van het dagelijks gebruik van Facebook is het meest zichtbaar in de groep 15-19 jaar. Waar in het verleden vaak een Facebook account werd aangemaakt en later een keer Instagram, is dat nu andersom en beginnen jongeren van die leeftijd met Instagram en maken zij geen Facebook account meer aan.

De reden dat mensen afhaken op Facebook zit vooral in het feit dat men het platform niet meer vertrouwt, omdat er teveel nepnieuws is en er andere leukere platformen zijn.

Een stijging in Instagramgebruikers is vooral zichtbaar bij de doelgroep 15 t/m 19 en 20 t/m 39 jaar.

Houd hier rekening mee met het voeren van social media campagnes. Wil je jongeren en jongvolwassenen bereiken, kijk dan naar de mogelijkheden voor adverteren op Instagram. Wellicht dat je daarnaast een Facebook campagne kunt draaien. De meeste engagement zul je waarschijnlijk ontvangen via Instagram.

Vertrouwen social media

Bij de daling in gebruikers van Facebook werd duidelijk dat het vertrouwen een grote rol speelt om Facebook niet meer te gebruiken of zelfs het account te verwijderen. Het vertrouwen en de privacy zijn dit jaar bij iedere leeftijdscategorie en ieder kanaal een thema geworden. Dit heeft vooral te maken met de rechtszaak tegen Facebook op het gebied van privacy.

Deze en nog veel meer statistieken vind je in het Newcom rapport.

Ik hoop je hiermee een kijkje te hebben gegeven in de verschuiving van het social media gebruik onder Nederlanders. Het is opvallend dat Facebook zo daalt. Het is niet zo dat je dit kanaal daarom links moet laten liggen, want er zijn nog steeds ontzettend veel dagelijkse gebruikers. Ik adviseer wel om verder te kijken dan alleen Facebook op het moment dat je jongeren wilt bereiken en mensen met de leeftijd 20 t/m 40 jaar. Dit onderzoek kun je daarom goed gebruiken voor je social media strategie.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

Rick Doornbos is binnen KGOM verantwoordelijk voor het managen van verschillende accounts op het gebied van online marketing. Daarnaast draait Rick ook nog aan de knoppen op Google Ads gebied. Op regelmatige basis schrijft Rick over de verschillende online marketing interesses.

Contact: LinkedIn | E-mail

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *