Social media buttons zijn slecht voor je conversie!

14 februari, 2014

Iets wat ik zelf al verkondig sinds het bestaan ervan is nu ook bevestigd middels een test: social media deelbuttons verlagen de conversie!
Op het blog van Visual Website Optimizer is dit artikel verschenen. Eén van hun klanten heeft een test gedaan om te kijken wat er gebeurt wanneer je de social media share-buttons verwijdert. Het antwoord is duidelijk: het heeft gezorgd voor meer conversies!

2 belangrijke redenen

Zelf wist ik dit al, of beter gezegd, vermoedde ik dit al op basis van mijn ervaring. Maar nu is het dus ook getest.
De twee belangrijkste redenen:

  • Negatieve social proof (de deelknoppen bevatten vaak een 0 of laag cijfer waardoor het lijkt alsof niemand dit heeft gedeeld en het dus ook niet interessant is)
  • Doel is bestelknop, niet delen! (de knoppen leiden dus af van het oorspronkelijke doel)

Lees zeker het hele artikel eens op hun blog. En daarna zelf gaan testen uiteraard! Misschien dat je zo ook wel 11% meer conversie behaalt.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Karel, waar je dit blogbericht mee afsluit klopt niet helemaal.
    Je stelt een conversieverhoging van 11%(!), wat niet in het artikel staat.
    Er wordt 11,9% meer op de 'toevoegen aan winkelwagen' button geklikt. Nog steeds een mooie stijging natuurlijk maar dit zal geen 12% stijging in conversie opleveren.

  2. Interessant onderzoek! Ik vroeg mezelf ook altijd al af of die buttons nu wel of geen toegevoegde waarden hebben. Denk dat ik dus ook maar eens ga testen. Al denk ik stiekem wel dat een Google +1 knop een positief effect heeft op de ranking...

  3. Mooi onderzoek en zeker een interessant inzicht. Maar zoals diverse mensen aangeven is er nog wel iets af te dingen op het onderzoek.
    Want, hoeveel is het delen van een artikel waard voor jouw bedrijf? Stel dat iemand de pagina deelt en je daardoor een nieuwe klant krijgt, of in ieder geval een nieuwe prospect en meer bekendheid. Is dat niet waarde?
    De directe conversie is misschien lager door een social media button maar de totale conversie op de langer termijn beschadig je misschien door ze niet erop te zetten.
    Dit zijn wat gedachten van mij, geen idee of het te onderbouwen is met cijfers. Maar wilde ze graag even delen.

  4. Geef me hier eens een verklaring voor:
    2 sites met gelijke inhoud.
    1ste site gedeeltelijk in ADWORDS
    2de site helemaal niet in ADWORDS
    De tweede site staat volledig bij de 'plaatjes' in Google, de 1ste bijna niet.
    De tweede is veel beter zichtbaar in Google, de eerste alleen in de advertenties.
    Trek je conclusie........ Jacq

  5. Legt natuurlijk ook aan je doel. Wil je zoveel mogelijk producten kopen of wil je juist awareness, community of iets dergelijks creëren. In dat laatste geval is het natuurlijk beter om die social media sharing buttons wel te tonen.

  6. Heeft het weglaten van share of like buttons geen negatief effect op de ranking van de de website in het algemeen? Ik zie bij een aantal test sites voor je SEO resultaat dat de buttons op je website een redelijk groot positief effect hebben op je algemene SEO score.

  7. Het punt met social media is dat het meer is ingericht om naamsbekendheid te genereren. Berichten worden via social media gedeeld, maar jouw potentiële klant die een dergelijk bericht voorgeschoteld krijgt zal hier niet naar opzoek zijn.
    Om deze reden ligt de conversie van social media een stuk lager dan wanneer een bezoeker binnenkomt via bijvoorbeeld een SEA campagne. In het laatste geval is de gebruiker daadwerkelijk opzoek naar een product dat jij hen biedt (anders zal je er niet mee adverteren).

  8. Heeft iemand al eens gekeken naar de negatieve impact van buttons als Facebook en Google Plus op de laadtijd?
    Beide buttons zorgen bij mij voor 15 extra requests op de 32 bestaande.
    Wat levert een Plus One button op voor een webshop? Facebook likes begrijp ik wel.
    Door het gebruik van beide neemt de laadtijd toch behoorlijk toe.
    Wat is er belangrijker? Laadtijd of een Plus One button waar eigenlijk nooit op wordt geklikt?

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *