Pas jij al conversieoptimalisatie toe in je e-mailcampagnes?

13 december, 2018

Heb je er wel eens bij stilgestaan hoe je jouw e-mailcampagnes kan verbeteren? Want niet alleen je website, maar ook je e-mailcampagnes kan je beter laten converteren met conversieoptimalisatie! Denk hierbij aan het toepassen van de beïnvloedingsprincipes van Cialdini, het gebruikmaken van call-to-actions en natuurlijk het testen van je content. Dat kan jij ook! In dit blog help ik je op weg.

Gepersonaliseerde content

De eerste en belangrijkste tip die ik je meegeef voor je e-mailcampagnes: maak ze persoonlijk! Mensen krijgen anno 2018 ontzettend veel prikkels binnen. Om die overload aan informatie aan te kunnen, filteren we de informatie eruit die voor ons relevant is. Bevat jouw e-mail irrelevante informatie, dan wordt de kans steeds kleiner dat mensen je mail lezen. Irrelevante informatie kan zelfs leiden tot frustratie en wantrouwen, waardoor mensen zich uitschrijven op je mailings. Zonde, want met gepersonaliseerde content had je deze mensen wél kunnen bereiken.

Hoe maak je je e-mailcampagnes persoonlijk?

Allereerst moet je natuurlijk weten aan wie je de mail stuurt. Leg jij de acties van je klanten al vast? Denk aan acties als het kopen van een bepaald product, het downloaden van een whitepaper of het bezoeken van een salespagina. Op basis van dit soort acties kan je tags en segmenten aanmaken. Naar mensen die gekoppeld zijn aan ‘tag X’ of binnen ‘segment X’ vallen, stuur je je mailing.

Een voorbeeld: Je verkoopt banken en wilt mensen over de streep trekken met een korting. Mensen die je salespagina hebben bezocht, hebben al interesse getoond in de bank maar zijn niet geconverteerd. Deze mensen wil je een extra hoge korting aanbieden, om het nog aantrekkelijker te maken om de bank te kopen. Door deze mensen een tag mee te geven (als het ware te ‘taggen’), kun je hen een mail sturen met gepersonaliseerde content. Onderstaande afbeelding laat rechts de content zien voor bezoekers van de salespagina en links de content zien voor mensen die de salespagina niet hebben bezocht. De condities (voorwaarden) van beide contentblokken verschillen.

Taggen en segmenteren van je klanten: ActiveCampaign

Om de acties van je klanten in kaart te brengen, kun je ze tags meegeven. Zo kun je tags hebben voor het kopen van een bepaald product, dienst of abonnement, het bezoeken van salespagina’s, het invullen van een contactformulier of het downloaden van een whitepaper.

Zelf gebruiken wij de marketing automation software ActiveCampaign. Hiermee maken wij tags aan en geven die mee aan contacten die een bepaalde actie hebben voltooid (of juist niet). Met ActiveCampaign heb je de mogelijkheid om een mail op te stellen met meerdere contentblokken. In het bovenstaande voorbeeld met de banken, zijn twee contentblokken toegevoegd aan een e-mailcampagne. Het contentblok met 20% korting wordt alleen getoond aan mensen die de salespagina hebben bezocht, omdat zij de tag ‘salespagina X bezocht’ hebben. Mensen die deze mail ontvangen en die tag niet hebben, krijgen het andere contentblok te zien (10% korting).

Op deze manier kun je mensen gepersonaliseerde content sturen. Wil je een specifieke campagne sturen naar mensen die voldoen aan bepaalde voorwaarden? Dan kan je met ActiveCampaign ook segmenten aanmaken op basis van tags, acties, geografische factoren, bezoekersgedrag en persoonlijke gegevens. Hoe je dit doet leggen we uitgebreid uit in onze nieuwe cursus Marketing Automation.

Beïnvloedingsprincipes van Cialdini

Inmiddels bijna 35 jaar geleden, publiceerde Cialdini zijn boek ‘Influence: The Psychology of Persuasion’ waarin de zes beïnvloedingsprincipes werden geïntroduceerd. Deze principes worden vandaag de dag nog steeds toegepast en twee jaar geleden kwam er zelfs een zevende beïnvloedingsprincipe bij: eenheid. Ik zal je geheugen even opfrissen. Wat zijn deze zeven beïnvloedingsprincipes ook alweer en hoe pas je ze toe in jouw e-mailcampagnes?

Sociale bewijskracht

Mensen zijn gericht op groepsgedrag: “als iedereen het doet, dan zal het wel goed zijn.” Dit kun je bijvoorbeeld gebruiken bij je inschrijfformulier, om zo je mailinglijst uit te breiden. Zet bij het inschrijfformulier hoeveel mensen je nieuwsbrief al volgen. Je kunt dit natuurlijk ook in je nieuwsbrief doen bij producten of diensten.

Autoriteit

Wanneer de tandarts zegt dat je moet gaan flossen, neem je dit veel sneller aan dan wanneer je partner dit zegt. Een tandarts zal er immers wel verstand van hebben! Pas autoriteit ook toe in je e-mailcampagnes door bijvoorbeeld een specialist aan het woord te laten of een keurmerk te tonen.

Schaarste

Niemand wil nét achter het net vissen. Als je het idee hebt dat dit je laatste kans is of een product heel exclusief is, is de druk groter om het aan te schaffen. In je e-mailcampagne kun je dit goed toepassen door te werken met tijdsgebonden aanbiedingen.

Commitment & consistentie

Met commitment en consistentie kun je klanten loyaler maken. Je probeert klanten enthousiast te maken én te houden voor je product om een langetermijnrelatie op te bouwen. Bij iemand die eenmaal interesse heeft getoond, is de kans groter dat ze dit gedrag consequent doorvoeren. Als iemand interesse heeft getoond in je merk of bedrijf door zich aan te melden voor je nieuwsbrief, zorg er dan voor dat je hun aandacht vasthoudt. Hier is e-mailmarketing natuurlijk perfect voor!

Sympathie

Als je iemand aardig vindt, is de kans groter dat ze je kunnen overtuigen. Dit geldt ook voor merken en bedrijven. Een bedrijf kan bijvoorbeeld sympathie opwekken via de mensen die er werken. Door de schrijver achter je e-mailcampagne een gezicht te geven, kun je ook sympathie opwekken.

Wederkerigheid

Word je vrijwillig geholpen door iemand, dan ben je sneller bereid iets terug te doen voor die persoon. Geef bijvoorbeeld gratis content weg in je e-mailcampagnes, zoals een whitepaper.

Eenheid

Dit laatste en nieuwste beïnvloedingsprincipe speelt in op de behoefte om bij een groep te horen. Mensen willen zich met een groep kunnen identificeren, dit kan variëren van etnische achtergrond en nationaliteit tot beroepen zoals marketeer. Pas dit principe toe in je e-mailcampagnes door mensen het gevoel te geven dat de mail voor een specifieke groep is waartoe zij behoren.

Test je e-mailcampagnes

Bij veel e-mailmarketing en marketing automation platformen, zoals ActiveCampaign en Mailchimp, is het mogelijk om splittesten uit te voeren. Hiermee kun je verschillende variabelen testen van je campagne, zoals:

  • Onderwerpregel
  • Afzender informatie
  • Content van je campagne

Met splittesten kun je meten of de content die jij hebt aangepast, ook echt leidt tot betere campagnes. Een andere onderwerpregel of ander afzenderadres kan bijvoorbeeld helpen om het openingspercentage te verbeteren. Daarnaast kan het splittesten van je content zorgen voor een hoger klikpercentage.

In ActiveCampaign kun je de splittest op verschillende manier uitzetten. Verstuur variant A en B bijvoorbeeld naar 20% van de contacten (10% per variant). De winnende variant wordt vervolgens naar de overige 80% gestuurd.

Splittesten is een continu proces. Het simpelweg testen van twee onderwerpregels en het bepalen van een winnaar is géén splittest. Wees bewust van datgene wat je aan het testen bent. Verwerk bijvoorbeeld in je eerstvolgende vijf mailings in variant A een call-to-action in het onderwerp en bij variant B een persoonlijke aanhef in het onderwerp. Je stelt dan van te voren de hypothese: een call-to-action in de onderwerpregel zorgt voor een hoger openingspercentage.

Extra tips bij het opstellen van een splittest:

  • Test één variabele per keer. Zo kun je goed zien welke variabele daadwerkelijk invloed heeft uitgeoefend op veranderende resultaten.
  • Houd rekening met de timing bij het verzenden van de campagnes. Experimenteer welk tijdstip en welke dag het beste resultaat oplevert.
  • Maak het splittesten een standaard onderdeel van het optimalisatieproces. Zo ben je continu bezig met het verbeteren van je campagnes.

Echt aan de slag met e-mailmarketing en marketing automation?

Dan heb je geluk! We hebben een nieuwe cursus gelanceerd die je hiermee gaat helpen: Cursus Marketing Automation. In deze cursus leer je stap voor stap hoe je marketing automation inzet voor jouw bedrijf. Je komt te weten hoe je jouw (potentiële) klanten in de buyer journey kan bereiken en door de buyer journey heen kan sturen. Dit doe je door gerichte automations te creëren, waarmee je mensen precies op het juiste moment bereikt en triggert. Ook gaan we uitgebreid in op het opzetten van e-mailcampagnes, het toepassen van tags en het aanmaken van formulieren. Als je gaat starten met marketing automation, helpt deze cursus je door alle onderdelen heen.

Cadeautje: als lezer ontvang je deze maand een introductiekorting op de cursus! Maak snel gebruik van de kortingsactie.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *