Nofollow links op de schop + toevoeging van sponsored en user generated content atribuut

13 september, 2019
rel="sponsored" en rel="ugc"

Google heeft op 10 september bekend gemaakt dat het nofollow attribuut, wat geïntroduceerd werd in 2005, op de schop gaat (lees zeker verder wat dit voor jouw SEO betekent). Daarnaast hebben ze een 2-tal nieuwe attributen geïntroduceerd (rel="sponsored" en rel="ugc") die ons het leven makkelijker moeilijker moeten maken. In de onderstaande blog gaan we hier dieper op in.

Om goed te begrijpen wat een nofollow attribuut is moet je eerst weten dat Google in principe elke link op het web ziet als een "stem". Oftewel, als ik op mijn website een link naar jouw website plaats, dan ziet Google dat als een stem voor jouw website.

Op deze manier is Google goed in staat om te bepalen welke websites en pagina's belangrijk zijn (en dus hoge rankings verdienen). Immers, des te meer stemmen een website of pagina ontvangt, des te "beter" deze dan zal zijn.

Overigens is kwaliteit net zo belangrijk als kwantiteit. Des te meer autoriteit de website heeft die naar jou linkt, des te zwaarder deze stem zal tellen.

Wanneer je links op je website plaatst kun je deze echter ook voorzien van een zogenaamd nofollow attribuut. Hiermee geef je dan aan Google aan dat je weliswaar een link hebt geplaatst naar een bepaalde pagina, maar dat je niet wil dat Google dit als een stem telt.

Hieronder vind je een voorbeeld hoe dat er in de broncode uitziet:

<a href="https://www.website.nl/" rel="nofollow">Link</a>

Wil je graag meer leren over dit onderwerp, bekijk dan zeker de artikelen in de linkbuilding categorie van onze blog.

Introductie van rel="sponsored" en rel="ugc"

Google heeft naast nofollow, waar we verderop dieper op in zullen gaan, dus twee nieuwe attributen bekendgemaakt:

rel="sponsored"

Dit attribuut kun je voortaan gebruiken voor uitgaande links op je website die onderdeel zijn van een advertentie, sponsorovereenkomst of andere afspraken waar een vergoeding tegenover staat.

Google wil niet dat je betaalt voor de links op je website. Of beter gezegd, ze willen niet dat dit soort links als een stem gelden. De gedachte hierachter is dat een link natuurlijk moet ontstaan omdat je het ook echt goede content vindt waar je naartoe linkt. Niet omdat je ervoor betaalt krijgt.

In het verleden vroeg Google om dit soort links te voorzien van een rel="nofollow" attribuut. Vanaf heden verwachten ze hier dus de rel="sponsored" te zien.

rel="ugc"

UGC betekent user generated content (content geplaatst door je gebruikers). Dit attribuut verwacht Google dus voortaan bij bijvoorbeeld reacties in blogposts en forumreacties.

Belangrijk: Nofollow gaat ook op de schop

Eerder las je in dit artikel dat je met een nofollow attribuut aan Google aangaf dat een uitgaande link geen stemkracht mocht meegeven. Google deed dit dan ook niet (het was een directe instructie voor Google).

Dat gaat vanaf 1 maart 2020 ook veranderen. In plaats van een directe instructie wordt het een "hint" voor Google.

Google schrijft namelijk dat links met een nofollow uiteindelijk wel waarde bevatten voor hun algoritme. Zo bevat deze bijvoorbeeld informatie over de ankertekst die gebruikt wordt.

Zij geven aan dat hun systemen beter werken als ze dit soort data wel meenemen (ongeacht of ze ook daadwerkelijk stemkracht overdragen). Hierdoor kunnen ze het web beter crawlen en indexeren. Vandaar dat ze hebben gekozen om de nofollow anders te gaan benaderen.

Door het als een hint mee te nemen kunnen ze enerzijds wel de informatie van de link gebruiken (voor bijvoorbeeld crawlen en indexeren), maar als gebruiker heb je met de nofollow nog steeds de mogelijk om aan te geven dat je geen stemkracht wil meegeven aan de link.

Veelgestelde vragen rond rel="sponsored" en rel="ugc"

Uiteraard komen er bij dergelijke aanpassingen altijd veel vragen bij online marketeers naar voren. Moeten we nu meteen iets aanpassen? Wat zijn de gevolgen?

Hieronder volgen een aantal van deze veelgestelde vragen, en het antwoord!

Goed nieuws. Volgens Google is het niet nodig om met terugwerkende kracht alle uitgaande links opnieuw te voorzien van het juiste attribuut.

Het is geen probleem om ook in de toekomst nofollow te gebruiken voor gesponsorde links. Dit blijft ook gewoon werken. Echter het advies van Google is wel om (op een gegeven moment") over te stappen.

Persoonlijk zou ik me er niet te druk om maken, en zeker niet alles op de schop gaan gooien om dit maar zo snel mogelijk geïmplementeerd te hebben.

Waarom zou ik deze nieuwe attributen moeten gebruiken?

Google geeft aan dat het vooral voor hen interessant is, omdat ze dan beter worden in het analyseren van de verschillende links en linkstructuren op het web.

Eerlijk is eerlijk, dat is niet meteen een motivatie om hier gelijk werk van te gaan maken. Ik vrees persoonlijk dan ook dat het nog een hele tijd zal duren voordat online marketeers hier allemaal mee aan de slag zullen gaan. Als ze dat al gaan doen...

Update 14-9: robots meta-tag zal voortaan ook als hint worden gezien

Google heeft inmiddels bekend gemaakt voortaan ook de robots meta tag als hint zal zien, en niet zozeer als een directe opdracht.

Verder verandert er niets aan de meta-tag. Noindex zal er nog steeds voor zorgen dat de pagina niet wordt geïndexeerd. Nofollow zal vanaf nu dus wel anders worden bekeken.

Conclusie: wat moet je nu doen?

Mijn advies is om voorlopig niet al te veel te doen, en je vooral ook geen zorgen moet maken.

Om eerlijk te zijn, in de meeste gevallen houden wij ons helemaal niet bezig met nofollow. Het heeft namelijk weinig toegevoegde waarde als je SEO op de juiste manier aanpakt.

De juiste manier is zorgen dat je fantastische content schrijft en deelt. En binnen die content link je heel waarschijnlijk ook naar andere waardevolle content, dus waarom zou die dan geen stemkracht mogen krijgen?

Er wordt wel eens gezegd dat des te meer uitgaande links je hebt des te minder stemkracht je overhoudt voor je eigen pagina's. Maar dat vinden we in de meeste gevallen onzin. Denk aan je gebruikers. Als iets een toegevoegde waarde is om naartoe te linken, doe dat dan ook gewoon. Zonder je druk te maken over stemkracht of nofollow.

De enige redenen om wel nofollow te gebruiken kunnen bijvoorbeeld comments op je website zijn (om spam tegen te gaan). Echter hier is dus het nieuwe rel="ugc" voor in het leven geroepen.

De andere reden waar we wel adviseren om nofollow te gebruiken (of beter, rel="sponsored") zijn advertenties op jouw website, of andere soorten promoties waarbij er in principe is betaald voor de link.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

Karel Geenen is de medeoprichter van KGOM. Sinds 2001 is Karel actief binnen de online marketing. In de eerste jaren als webwinkeleigenaar. Daarna is Karel zijn kennis gaan inzetten om andere bedrijven verder te helpen op online marketing gebied.

Inmiddels bestaat er naast KGOM, een online marketing agency en academy, ook A Digital You waarmee de werving en selectie van online marketeers wordt verzorgd.

Contact: LinkedIn | Twitter | Tel. 085 208 21 00 | E-mail

  1. Bedankt voor de interessante uitleg, maar er wordt alleen gesproken over de rel-tags in links.

    Maar wat betekent dit voor meta-tags waaronder meta name=”robots” content=”noindex,nofollow” ? Deze tag zorgt er namelijk voor dat zoekmachines (dus ook anderen dan Google) je pagina's en de pagina's daarachter niet meer volgen.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *