Google Penguin 4: wat je hoort te weten

Google Penguin
De kans is groot dat je er al over hebt gelezen, een paar weken geleden heeft Google officieel bekend gemaakt dat Google Penguin deel uitmaakt van het standaard-algoritme. Deze update heeft een vrij grote impact op hoe het algoritme van Google werkt en het is dus belangrijk om te weten wat het precies is en hoe je hier mee om moet gaan.
In het onderstaande artikel ga ik hier dieper op in en vertel ik je over Google Penguin 4.0 en wat jij erover zou moeten weten!

De historie van Google Penguin

De eerste Penguin update kwam uit in 2012, een jaar na Google Panda. Deze Panda update had als doel om de kwalitatieve content te laten primeren boven slechte content, vaak geschreven puur voor Google.
Wat Google Panda was voor de content op een pagina was Google Penguin voor de inkomende links. Webpagina's met spammerige inkomende links, meestal kunstmatig gegenereerd en dus niet op de manier waarop Google het graag wil, werden afgestraft (en degene met kwalitatieve inkomende links beloond).
In de loop van de tijd volgde ook nog Penguin 2.0 en 3.0, vaak verbeterde versies.
Echter was Penguin géén onderdeel van het vaste algoritme wat betekende dat alleen bij een datarefresh, eens per x aantal maanden, alles werd geanalyseerd en geüpdatet. Dit betekende dat wanneer je bijvoorbeeld een penalty had gekregen omdat er dubieuze inkomende links waren gevonden door Google en je had deze verwijderd, bijvoorbeeld via de disavow-tool, je moest wachten tot de volgende update om erachter te komen of dat Google de penalty weer had verwijderd.

En daar is Penguin 4.0

Met de komst van Google Penguin 4.0 zijn er een aantal belangrijke wijzigingen doorgevoerd in het algoritme van Google. Allereerst is Google Penguin toegevoegd aan het standaard-algoritme wat inhoudt dat het wat meer gewicht krijgt.
Daarnaast is Google Penguin nu realtime. Oftewel, op elk moment kun je een penalty krijgen voor spammy inkomende links. Het voordeel van het realtime aspect is dat dit nu ook andersom werkt: wanneer je de slechte links verwijdert wordt de penalty ook meteen opgeheven.

En wat moet jij hier nu mee doen?

Als het goed is helemaal niks! Want jij houdt je niet bezig met het verzamelen van crappy inkomende links. Ik heb er al vaak over geschreven en ook in de online cursussen die ik heb gemaakt ben ik duidelijk: focus je op het bouwen van een merk. Bied kwalitatieve content en een uitmuntende service. Focus op de lange termijn.
Wanneer je tegen dit advies in gaat weet dan dat je nu sneller een penalty zult krijgen. Het goede nieuws is dat als je toch de verkeerde strategie hebt gevolgd in het verleden je deze nu ook sneller ongedaan kunt maken.
Tenslotte vind je hieronder nog een uitgebreide uitleg van Rand over Penguin, zeker de moeite waard om te bekijken:

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Beste Karel, in de nabije toekomst wil ik heel graag jouw SEO cursus gaan volgen, daar is op dit moment helaas even geen budget voor. Ik ben wel heel benieuwd naar een ding;
    Een website die een hoge trust flow en cition flow heeft en die na genoeg gelijk aan elkaar zijn maar geen back links heeft vanaf de branche gerelateerde websites heeft die waarde voor Google?
    Met andere woorden als een website een hoge TF CF heeft is deze website waarde vol voor je ranking in Google?
    Je zou zeggen dat dit zo is want als je een link krijgt vanaf de homepage van kloon startpagina’s stijg je hard in Google is mijn ervaring.
    Graag jouw antwoord en mening hierover.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top