Canonical attribuut, dit kun je ermee!

Ik ben zeker niet de eerste die blogt over het canonical attribuut. Joost, Marketingfacts, ea. hebben er al over geschreven gisteren en vandaag. Google, Yahoo en Live search introduceren deze nieuwe tag. Wat deze doet? Ervoor zorgen dat het duplicate content probleem wordt opgelost.

Duplicate content ontstaat wanneer bepaalde url's van je website dezelfde inhoud bevatten. Dergelijke url's kunnen ontstaan door variabelen (denk bijvoorbeeld aan ?id=bestellen) of door trackingcodes van bijvoorbeeld Google Analytics. In dit artikel leg ik uit hoe we dit kunnen voorkomen doormiddel van het rel="canonical" attribuut.

Duplicate content

Duplicate content is niet goed voor de zoekmachines. Het heeft voor hen namelijk geen zin om meerdere dezelfde pagina's in de index te hebben. Zij zien dit daarom als "storend" en dat zal vaak resulteren in een lagere ranking.

Er zijn verschillende stappen om ervoor te zorgen dat duplicate content niet kan ontstaan. Hieronder vind je ze in volgorde van importantie (met dank aan reactie van Eduard Blaquière op Marketingfacts):

  1. Goede site structuur (voorkom waar mogelijk dubbele content)
  2. Permanente redirect 301 (zowel bezoekers als zoekmachines worden permanent doorverwezen)
  3. Canonical attribuut (als de voorgaande verbeterpunten niet toepasbaar zijn)

Zoals gezegd zijn de eerste twee (en vooral de eerste!) het allerbelangrijkst. Vaak is het zo dat wanneer deze goed worden toegepast er geen duplicate content meer is. Als laatste redmiddel is er dan nu het canonical attribuut.

Hoe het canonical attribuut gebruiken?

Vanaf nu kun je deze <link> tag toevoegen aan de url  :

<link rel="canonical" href="http://www.voorbeeld.nl/product.php?item=laptop-hp-2009" />

binnen het <head> gedeelte van de duplicate content url's:

http://www.voorbeeld.nl/product.php?item=laptop-hp-2009&categorie=laptops
http://www.voorbeeld.nl/product.php?item=laptop-hp-2009&trackingid=1234&sessieid=1205

en de zoekmachines zullen begrijpen dat deze duplicaten verwijzen naar de canonical URL: http://www.voorbeeld.nl/product.php?item=laptop-hp-2009.

Wat ook erg belangrijk om te weten is dat bijvoorbeeld de pagerank ook naar deze url doorverwijzen. Dit laatste kan vooral interessant zijn voor affiliate-marketeers!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Er is nog een belangrijke die vergeten wordt de robots.txt ..

    Bij productpagina's van een shop bijvoorbeeld is het bijna onmogelijk om een 301 te gaan gebruiken.

    Zelf loop ik niet zo gek van het nieuwe speeltje, stel je voor dat je een paar duizend producten of pagina's hebt waar je dat handmatig moet gaan aanbrengen 😮

    Dave

  2. Sinds eerder dit jaar is het ook mogelijk om de canonical tag in te zetten over domeinen. Zo kan je op je pagina X op domein A aangeven dat de bron van het artikel pagina Y op Domein B is.

    Dit hebben wij laatst ingezet bij een van onze klanten en werkt volledig naar behoren. De waarde gaat naar de bron en indexering vind alleen plaats voor de bronpagina.

  3. Ik snap waarom deze tag in het leven geroepen is, ik snap ook hoe te implementeren. Maar 1 ding is me niet duideijk.

    Onze site is in aanbouw, wij verkopen accu's.
    Er is een pagina domein.nl/accus/accu123, dat is dus een pagina met een omschrijving voor het product accu123.

    Deze accu past in verschillende autos. Wanneer je een accu voor je auto zoekt begin je met het invoeren van je merk en model. Je kiest dus voor: Opel->Astra->accus en daar zie je oa accu123 staan omdat die in deze auto past.
    De url van deze pagina is: domein.nl/opel/astra/accus/accu123
    Deze pagina is geoptimaliseerd voor de termen opel,astra,accu,accu123. Tevens is er een canonical verwijzing naar domein.nl/accus/accu123

    Deze accu past in tientallen verschillende autos, dus bestaat deze pagina tientallen keren met voor 95% dezelfde inhoud.

    Straks staat waarschijnlijk alleen de canonical pagina in de index van google.. Maar wij hebben bovenstaande pagina geoptimaliseerd voor opel,astra,accu123. Omdat deze pagina niet in de index staat worden we daar ook nooit op gevonden lijkt me.

    Wie kan hier helderheid over verschaffen? Als mijn vermoeden waar is, dan ga ik liever voor duplicate content.

  4. Dag Harm,

    Zeer lastig onderwerp! I jouw geval zou ik ervoor kiezen om of echt unieke pagina's te maken per auto / accu, of te gaan voor 1 pagina, en die te optimaliseren voor meerdere auto's.

    De categorisering zou dan moeten verlopen via bijvoorbeeld filters, zodat dat geen echte pagina's zijn

  5. Beste Karel, Heb een twee weken geleden een redirect gemaakt voor webshop 1 naar webshop 2 Hetbijhouden van twee webshops voor 1 bedrijf vergde teveel tijd. Was in de veronderstelling dat dit geen invloed zou hebben op mijn bezoekers aantallen. Nu blijkt een week later dat webshop 1 volledig is verdwenen in Google. Kun je me uitkeggen waar ik de fout in gegaan ben, en of ik hier nog iets aan kan doen.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top