Bing, Google en Yahoo! best bescheiden

Wat gebeurt als je in Google, Bing of Yahoo! op 'zoekmachine' of 'search engine' zoekt? Niet wat je verwacht!

Google's resultaten. Relevant? Ja. Actueel? Nee.


Google.nl toont Yahoo!, Altavista (!) en Ilse als eerste drie resultaten. Google staat zelf pas op positie elf. Bing, Live of MSN search komen in de zoekresultaten niet eens voor! Misschien gebruiken ze bij Google graag Yahoo!?

Google.com toont Dogpile, Altavista en Bing in de top drie resultaten als ik zoek op 'search engine'. Ook de rest van de top tien is gevuld met echte zoekmachines. Vreemd is het enige Google resultaat op positie zeven: Google Australië.

Aan de andere kant valt het mee dat Google bij search engine niet gelijk 'did you mean: Google' toont.

Hoe doet Yahoo! het?

Dan maar eens kijken wat Yahoo! mij toont als ik op 'zoekmachine' en 'search engine' zoek.

Een paar SEO sites, een vacature site en Wikipedia. Geen Google, Bing of Yahoo!. Yahoo.nl scoort op relevantie duidelijk geen voldoende.

Yahoo.com doet het een stuk beter! Yahoo! staat zelf op positie één, met Google en Bing op positie twee en drie. Veruit de meest relevante resultaten tot nu toe. Alleen de volgorde is niet geheel representatief voor de marktaandelen.

The new kid on the block

Tenslotte is Bing aan de beurt. Zal Bing beter presteren dan Yahoo.com?

Ja, je ziet het goed. Bing toont Google als eerste natuurlijke resultaat. Helaas voor Google niet de zoekmachine zelf. Bing stuurt ons graag naar een Google Custom Search. Handig als je geïnteresseerd bent in de geschiedenis van Stellingerwerven en Steenwijkerland, maar totaal niet relevant.

Bing.com scoort niet beter. Opvallend is de verschijning Twitter Search, de 'realtime search engine'. Google, Yahoo! en Bing zelf missen geheel in de resultaten.

Conclusie"¦

Behalve Yahoo.com toont geen van de zoekmachines zijn eigen website bij de eerste zoekresultaten. Bing, Google en Yahoo! zijn dus eigenlijk best bescheiden.

(met dank aan mijn collega's bij Your Hosting voor de tip!)

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. ok, nice to know...maar wat moet ik hiermee?

    Misschien is Google (en anderen) slim genoeg om te weten dat iemand die al op Google is niet verder naar Google hoeft te zoeken!

    1. Mijn vader is zo iemand die dit doet 🙂

      Zijn reden:
      Dan wordt de lijst niet zo lang die naar voren komt als ik een domeinnaam intyp in de adresbalk.....

      Soms kan je het zo gek niet bedenken 😉

  2. @Jeremy: even geen kant en klare tip dit keer. Vond het zelf opvallend wat er verschijnt. Niet altijd even relevante zoekresultaten.

    Als ik Google was zou ik in ieder geval YouTube (grootste search property van Google, na Google.com zelf) weergeven.

  3. Hieruit blijkt dus ook wel weer dat je dus echt specifiek voor deze verschillende zoekmachines verschillende landingspagina's moet maken om goed op te scoren.

    En wel eerlijk van de boys dat ze niet buiten hun eigen zoekmethodiek omgaat met een hack.

  4. Hmm, wat een zinloos artikel 🙂

    Ik herinner me dat er een aantal jaren geleden ook een artikel verscheen waarin men onderzoek had gedaan naar de zoekopdracht "de beste zoekmachine" in diverse zoekmachines.

    Maar wat heb je aan dit artikel?

  5. Dat was zoekmachinetest.nl maar die website is al tijden niet meer actief.

    Maar echt raar vind ik het ook weer niet. Zie je ergens op de website van de zoekmachines deze woorden terugkomen? De raking die ze dus krijgen is van ankertags.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top