8 manieren om klanten te winnen met jouw (lokale) bedrijfsprofiel

13 oktober, 2020

Het hebben van een (lokaal) bedrijfsprofiel is van essentieel belang voor een showroom. Maar hoe zet je dit optimaal in om de klantervaring te maximaliseren?

Bijna alle klanten die jouw showroom bezoeken zijn hun zoektocht online begonnen. Het is aan jou om de online aanwezigheid van jouw showroom optimaal in te zetten, zodat je potentiële klanten kan overtuigen een bezoek te brengen aan jouw prachtige zaak. Een belangrijk onderdeel daarbij is het hebben en onderhouden van bedrijfsprofielen. In dit artikel geef ik je acht tips hoe je jouw bedrijfsprofielen kan inzetten om online bezoekers om te zetten naar showroombezoekers.

Het belang van lokale bedrijfsprofielen

Jouw grootste uithangbord is de website. Hierop kan men allerlei informatie vinden over jouw producten, dienstverlening, voorwaardes en showroom. Maar een gebruiker heeft soms extra informatie nodig om te worden overtuigd om jouw winkel te bezoeken.

Bedrijfsprofielen spelen hierop in door in een compact formaat de gebruiker van alle relevantie informatie te voorzien. Zo kan je een bedrijfsprofiel op Facebook aanmaken, maar het meest belangrijke profiel voor een showroom is Google Mijn Bedrijf.

Google Mijn Bedrijf zorgt ervoor dat je lokaal gevonden kan worden door jouw potentiële lokale doelgroep. Daarnaast kan je via Google Mijn Bedrijf heel veel relevante informatie overbrengen naar de potentiële klant.

Lees hieronder 8 manieren om dit te doen.

1. Pronk met jouw showroom met complete bedrijfsprofielen

Het hebben van correcte en volledige profielen betekent een betere informatievoorziening voor klanten op het internet. Een goede vermelding zorgt ervoor dat klanten de juiste informatie over jouw showroom kunnen vinden die ze nodig hebben – en zelfs informatie waarvan ze nog niet wisten dat ze nodig hadden!

Het hebben van een bedrijfsprofiel kan op allerlei plekken. Denk aan Google Mijn Bedrijf, Facebook, Instagram, LinkedIn, bedrijfsgidsen en lokale websites. Als showroomeigenaar heb je al gauw meerdere profielen. Het is dus belangrijk dat alle informatie over jouw showroom overal hetzelfde is. Vergeet hierbij ook niet de informatie op jouw website.

De meeste bedrijfsprofielen bevatten een aantal basisonderdelen: je bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer en bedrijfscategorie. Maar je valt pas op als je zoveel mogelijk informatie geeft. Denk aan je website, e-mailadres, openingstijden, trefwoorden, beschrijving, logo en foto’s van producten en de showroom. Je creëert hiermee een profiel dat vragen beantwoordt voordat de klant ze kan stellen. En als klanten een vraag hebben naar aanleiding van je bedrijfsprofiel, zorg er dan voor dat je deze beantwoord.

Een compleet bedrijfsprofiel zorgt ervoor dat jouw showroom er professioneel uitziet en helpt klanten bij het maken van een keuze. Als je niet zeker weet waar je moet beginnen, pak dan als eerst Google Mijn Bedrijf op.

2. Maximaliseer de aanwezigheid van jouw showroom op het web

Jouw Google Mijn Bedrijf profiel is het meest zichtbare lokale zoekresultaat dat klanten zien. Zorg er daarom voor dat je regelmatig nieuwe informatie en content plaatst op Google Mijn Bedrijf. Is je showroom gesloten in verband met een feestdag? Geeft dit aan via de openingstijden. Is je showroom juist geopend in verband met een feestdag? Deel een bericht op Google Mijn Bedrijf om dit bekend te maken en een relevantie actie aan te kondigen.

3. Blijf op de hoogte van wat er speelt op Facebook

Tegenwoordig zullen klanten connecten (en contact opnemen) met een merk via elke mogelijkheid die ze hebben. Social media speelt hierbij een grote rol. Denk aan reacties onder een YouTube video, een direct message via Instagram of een reactie op een Facebook bericht. 

Met name Facebook wordt gebruikt door klanten om informatie te zoeken over een bedrijf. Men kijkt naar de berichten, foto’s, recensies en reacties van klanten. Post daarom regelmatig content, bewaak de betrokkenheid en recensies en reageer snel op opmerkingen van mensen.

4. Richt je op conversies door content, evenementen en media te delen

Deel afbeeldingen, video’s, berichten, evenementen, vragen en antwoorden en afspraken in Google Mijn Bedrijf om conversies te sturen. Stel je voor dat je een klant kan ontvangen, omdat deze een leuke actie op jouw profiel van Google Mijn Bedrijf heeft gezien! Profiteer van deze kans door rechtstreeks contact te leggen met jouw klanten.

5. Behandel negatieve reviews

Maar liefst 84% van de online gebruikers geeft aan dat ze een online review van een onbekend persoon evenveel vertrouwen als het advies van een vriend. Een onderzoek van Invesp stelt dat klanten 31% meer geld besteden aan een bedrijf met “uitstekende” recensies. Klanten beoordelen jouw showroom op basis van jouw online reputatie. Maar toch geeft 63% van klanten aan dat ze nooit een reactie hebben gekregen van een bedrijf op hun recensie.

Dit is een geweldige kans voor jouw showroom om in te spelen op negatieve reviews en deze om te buigen naar iets positiefs. Los het probleem van de klant op en laat aan anderen die de beoordeling lezen zien hoe responsief jouw showroom is. 

6. Behandel positieve reviews

Reviews hebben invloed op het gedrag van jouw potentiële klanten. Behandel daarom ook de positieve reviews! De helft van de volwassenen controleert regelmatig de positieve reviews voordat ze iets kopen. Het goede nieuws is dat 70% van de klanten, indien gevraagd, zegt dat ze graag een recensie schrijven over een bedrijf. Het bemoedigen van tevreden klanten om een review te schrijven is pas de eerste stap. Stap twee is het reageren op de positieve review met een bedankje. Hiermee toon je aan dat klanten die tevreden en uitgesproken zijn worden gewaardeerd.

7. Speel in op het seizoen en feestdagen

Lokale bedrijfsprofielen zijn niet bedoeld voor eenmalig gebruik. Het is een platform voor bedrijven en klanten om met elkaar te communiceren en waarbij nieuwe interactieve functies opduiken op een regelmatige basis. Pas daarom berichten aan voor feestdagen, seizoenen, aankomende evenementen, speciale openingstijden en lokale promoties. 

8. Verrijk je bedrijfsprofiel met details over jouw showroom

Zorg ervoor dat jouw showroom opvalt door details te benoemen die de klantervaring verbeteren. Voor een showroom zou het kunnen zijn dat je aangeeft dat men lekker een kopje koffie kan drinken in de showroom, dat je de nieuwste VR-technologie aanbiedt om een nieuwe keuken in virtual reality te beleven, dat je gratis wifi aanbiedt of dat men gratis kan parkeren. Zulke details kunnen ervoor zorgen dat een klant voor jouw showroom kiest en niet voor die van de concurrent!

Conclusie

Het onderhouden van een bedrijfsprofiel is net zo belangrijk als het aanmaken ervan. Alles moet worden gedaan om de klant te informeren, inspireren en te activeren zodat deze uiteindelijk een bezoek brengt en een aankoop doet.

Heb je vragen over dit onderwerp? Neem dan gerust contact met ons op!

Ben jij een showroom- of winkeleigenaar?

Speciaal voor jou heb ik een e-book geschreven met online marketing tips om meer klanten naar jouw showroom of winkel te krijgen. Deze bied ik je gratis als download aan!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *