Een goede 404-pagina MOET deze elementen bevatten! (en waarom een goede 404-pagina zo belangrijk is)

13 november, 2019
Leestijd: 4 minuten

Bij praktisch iedere website (ook bij die van jou) komt het nog wel eens voor dat pagina’s om een bepaalde reden niet meer bestaan.

Wanneer een bezoeker dan een dergelijke pagina bezoekt krijgen ze een zogenaamde 404-pagina te zien.

404 error Google

Dit is natuurlijk niet goed en de kans is zeer groot dat die bezoeker op de “back-button” klikt om nooit meer terug te keren. De bezoeker krijgt namelijk de zogenaamde 404 pagina te zien. Een pagina die vertelt dat er niks te vinden is.

In dit artikel ga ik dieper in op de verschillende redenen dat er een 404-pagina tevoorschijn komt, hoe je zelf kunt achterhalen of jouw website ook 404-pagina’s vertoont én wat de belangrijkste elementen van een goede 404-pagina zijn.

Redenen dat er een 404-pagina wordt vertoond

Een bezoeker kan om verschillende redenen op een 404 pagina komen:

Een 404-pagina wordt overigens getriggerd door een 404-error. Lees hier: wat is een 404 error?

Hoe achterhaal je 404 errors op je website?

Er zijn een tweetal eenvoudige manieren om te onderzoeken of jouw website te maken heeft met 404-errors. Uiteindelijk zijn er nog wel meer manieren, maar die vergen vaak wat meer technische kennis. In dit artikel beperken we ons dus tot de twee eenvoudige manieren.

Manier 1: Via Google Search Console

Wanneer je je website aangemeld hebt bij Google Search Console (wat ik iedereen ook aanraad) kun je heel eenvoudig naar het onderdeel Dekking, en daar bij de fouten kiezen voor ingediende url niet gevonden.

Manier 2: via Google Analytics

Deze manier heeft iets meer voeten in de aarde, en zal ook niet altijd bij iedereen werken. Echter wanneer je website op WordPress draait is de kans zeer groot dat deze manier werkt.

De eerste stap is om even te achterhalen wat de titel is van jouw 404-pagina. Dit kun je eenvoudig doen door een url van je website in te typen die niet bestaat. De titel van de pagina die je dan te zien krijgt staat boven de browsertab.

In ons geval is dat “Page not found”.

Daarna ga je in Google Analytics naar Gedrag –> Site-content –> Alle pagina’s en kies je het tabje “Paginatitel”.

Vervolgens typ je in het zoekvenster de titel die je zojuist hebt achterhaald. Wanneer je vervolgens op het resultaat klikt zie je alle pagina’s die een 404-error hebben gegeven:

Tip: Los die 404-errors op!

Hoewel dit artikel gaat over een goede 404-pagina is het natuurlijk nog veel belangrijker om te voorkomen dat men überhaupt een 404-error te zien krijgt. Mijn advies is dus ook om dit regelmatig te controleren, en deze 404-errors op te lossen. Dit kan door bijvoorbeeld de pagina die niet meer bestaat te redirecten met een 301 naar de best bijpassende pagina.

Waar moet een goede 404-pagina aan voldoen?

Het is dus niet 100% te voorkomen dat er 404-errors plaatsvinden op je website. En wanneer dit dan gebeurt wil je het je bezoeker zo makkelijk mogelijk maken. Hij is immers al gefrustreerd door het feit dat de pagina die hij wou bezoeken niet meer beschikbaar is!

Onderstaande elementen zijn belangrijk voor een goede 404-pagina:

  • Gebruik hetzelfde design als de rest van de website;
  • Plaats een link naar je FAQ (veelgestelde vragen);
  • Plaats een link naar je sitemap;
  • Voeg een zoekbalk toe;
  • Voeg de gewone navigatie toe zoals die op elke website te zien is;
  • Maak duidelijk dat de pagina die de bezoeker eigenlijk zoekt niet meer bestaat of is verplaatst;
  • Voeg een contactmogelijkheid toe (link naar contactformulier of telefoonnummer);
  • Plaats eventueel een “ga terug naar vorige pagina” link of knop.

Enkele voorbeelden van goede 404-pagina’s

Hieronder vind je een aantal voorbeelden ter inspiratie van een goede 404-pagina die minstens een aantal van de belangrijke elementen bevatten:

404-pagina Nu.nl
404-pagina Coolblue
404-pagina CZ

Conclusie: aanpakken die 404-pagina!

Het is een kleine moeite om een eigen 404 pagina te (laten) maken. Ik adviseer iedereen om dit zeker te doen. De standaard 404 pagina is niet erg vriendelijk en laat de bezoeker denken dat er niks te vinden is.

Met een eigen 404 pagina kun je er echter voor zorgen dat bezoekers die normaal gesproken de website meteen weer verlaten nu toch verder gaan op je website!

Tenslotte wil ik je ook zeker aanraden om regelmatig te controleren of jouw website 404-errors geeft. Probeer deze zo snel mogelijk op te lossen, zodat de kans dat men überhaupt een 404-error krijgt zo beperkt mogelijk is!

Wil jij een gratis tip ontvangen voor jouw website?

Graag wil ik jou voorzien van een gratis gepersonaliseerde tip voor jouw website. Interesse? Klik dan op de onderstaande link.

Ja, ik wil graag een gratis tip.

Karel Geenen is de medeoprichter van KGOM. Sinds 2001 is Karel actief binnen de online marketing. In de eerste jaren als webwinkeleigenaar. Daarna is Karel zijn kennis gaan inzetten om andere bedrijven verder te helpen op online marketing gebied.

Inmiddels bestaat er naast KGOM, een online marketing agency en academy, ook A Digital You waarmee de werving en selectie van online marketeers wordt verzorgd.

Contact: LinkedIn | Twitter | Tel. 085 208 21 00 | E-mail

  1. Hallo Karel,
    We lezen dat je een link kunt plaatsen naar de sitemap pagina. Ik vroeg me af of een sitemap pagina nog relevant is voor Google (naast een XML sitemap)? Adviseer je nog een sitemap pagina aan een website toe te voegen of is een XML sitemap voor Google goed genoeg?
    Alvast bedankt.
    Gr. Peter

    1. Dag Peter,

      We moeten hier inderdaad het onderscheid maken tussen een sitemap voor bezoekers en de xml-sitemap voor zoekmachines. In principe raad ik wel aan om een xml-sitemap toe te voegen. Een kleine kanttekening hierbij: voor nieuwe websites moet je hiermee oppassen, omdat je anders misschien pagina’s aan Google gaat aanbieden die niet te bezoeken zijn via de normale navigatie van je website. Lees ook mijn laatste artikel: worden mijn pagina wel geïndexeerd door Google.

      Een sitemap voor bezoekers kom je niet meer zo vaak tegen, en het is ook niet altijd iets waar bezoekers nog naar “vragen”. In principe zou je navigatie zo in elkaar moeten zitten dat een sitemap niet perse nodig is. Mijn advies hierin is dus neutraal. Als je denkt dat het nuttig is voor je bezoekers: doen.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *