3 social media content-ideeën voor showrooms en winkels

13 april, 2020

Je hebt het al zo druk. En dan wordt er ook nog van je verwacht om regelmatig iets op social media te plaatsen. Maar wat?

In dit artikel geef ik je drie ideeën voor content die je kunt posten op je social media.

Idee 1: Positieve reviews doorplaatsen op social media

Hopelijk vraag je al je klanten om een review achter te laten via bijvoorbeeld Google Reviews. Of misschien krijg je wel reviews binnen via je Facebook pagina.

Deze reviews zijn ideaal om door te plaatsen op je social media kanalen. Je zou dan bijvoorbeeld een screenshot kunnen nemen van de review en hem als foto plaatsen, of hem tekstueel overnemen.

Vergeet niet om degene van wie je de review hebt ontvangen even om toestemming te vragen. Dit is meteen een goede gelegenheid om deze persoon te bedanken, wat ook weer meteen de relatie versterkt!

Een win-win dus!

Idee 2: Nieuwe leveringen / producten

Wanneer (potentiële) klanten de social media kanalen van jouw bedrijf volgen doen ze dit vaak omdat ze interesse hebben in jouw bedrijf. Ze zijn nieuwsgierig. Of ze voelen zich verbonden met jouw bedrijf.

Ze zitten dan meestal niet te wachten op saaie aanbiedingen of verkooppraatjes. Ze willen weten hoe het bedrijf reilt en zeilt. Welke mensen er achter het bedrijf zitten. Wat hen drijft.

Dat is trouwens ook de kern van social media. Tijdverdrijf, entertainment, neuzen in andermans doen en laten (geef maar toe, ook jij grasduint wel eens in andermans social media accounts). En dat is dus ook precies de content die ze van jou als bedrijf verwachten.

Een leuke manier om jouw volgers te betrekken bij jouw bedrijf is door ze dingen te laten zien die normaal voor ze verborgen blijven.

Eén van die dingen is leveringen van jouw leveranciers. Maak bijvoorbeeld eens een korte video over een nieuw product wat net geleverd is en waar je zelf enthousiast over bent. Of een partij goederen waar je langer op hebt moeten wachten dan normaal (en leg in de video dan ook uit waarom dit was).

Dergelijke video’s hoeven echt niet door professionele videoproductiebedrijven gemaakt te worden. De meeste mobiele telefoons hebben tegenwoordig een prima camera! Het komt trouwens ook veel authentieker over als het er niet te gelikt uitziet. Probeer wel te investeren in een goede dasspeldmicrofoon. Slechte audio kan namelijk irriteren, waardoor men de video niet afkijkt.

Je zult zien dat deze video’s veel meer respons krijgen dan de standaard aanbiedingen die je op social media plaatst.

En met een beetje geluk zijn er ook volgers die meteen vragen of ze het product mogen komen bekijken (of dat je het alvast aan de kant wil leggen voor hen).

Idee 3: Stel een vraag (en lok interactie uit)

Met dit idee kun je in principe alle kanten uit. Je kunt ze bijvoorbeeld vragen welk product ze mooier vinden (A of B). Of je kunt ze bijvoorbeeld betrekken bij de inrichting van je showroom (“Vind jij dat we planten bij de ingang moeten zetten?”).

Hierbij kun je dan uiteraard ook weer foto’s of video’s plaatsen (waarbij je bijvoorbeeld het tweede idee combineert met dit laatste idee).

Dit soort posts zijn een zeer goede manier om de interactie op je social media kanalen te verhogen. Daarnaast is de informatie en zijn de antwoorden die men geeft ook zeer waardevol. Het geeft je nog meer informatie over wat ze mooi vinden, wat ze minder mooi vinden en waar hun voorkeuren liggen.

Conclusie

Het mooie van de bovenstaande ideeën is dat je ze kunt blijven herhalen. Je kunt ze bijvoorbeeld elke maand terug laten komen. Met de bovenstaande tips kun je dus al bijna elke week iets nieuws plaatsen.

Scheelt jou weer flink wat hoofdbrekens over wat je nu weer op je social media kanalen moet posten!

Extra tip: zoals met alle tips en adviezen heb je er niets aan zolang je ze niet daadwerkelijk uitvoert. Onderneem dus direct actie en plan voor de komende weken meteen een aantal van dit soort posts in je agenda!

Ben jij een showroom- of winkeleigenaar?

Speciaal voor jou heb ik een e-book geschreven met online marketing tips om meer klanten naar jouw showroom of winkel te krijgen. Deze bied ik je gratis als download aan!

Karel Geenen is de medeoprichter van KGOM. Sinds 2001 is Karel actief binnen de online marketing. In de eerste jaren als webwinkeleigenaar. Daarna is Karel zijn kennis gaan inzetten om andere bedrijven verder te helpen op online marketing gebied.

Inmiddels bestaat er naast KGOM, een online marketing agency en academy, ook A Digital You waarmee de werving en selectie van online marketeers wordt verzorgd.

Contact: LinkedIn | Twitter | Tel. 085 208 21 00 | E-mail

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *