Snelheid van je website van belang voor positie in Google

Het zat er aan te komen, het is al meerdere malen zonder enige subtiliteit aangekondigd. Google weegt ook de laadtijd van je website mee als factor in het bepalen van de zoekresultaten.
Natuurlijk roept dit vragen op: hoe snel is mijn website? Hoe meet ik de snelheid van mijn website? Hoe belangrijk is deze maatregel? En, hoe maak ik mijn website sneller?

Hoe zie ik de laadtijd van mijn website?

Google webmaster helpcentrum
Google webmaster helpcentrum

Veel webmasters vragen zich af hoe de snelheid van de website te meten is. Dat is op zich makkelijk: er zijn talloze tools beschikbaar. Maar de vraag is natuurlijk hoe dit in verhouding staat tot andere websites.
In dit geval kan de het Google hulpprogramma voor Webmasters uitkomst geven. Dit toont namelijk ook het 'verschil' met andere websites. In mijn specifieke geval is xpertmarketing.nl sneller dan 96% van de websites. Qua snelheid zit het dus wel goed. Hoewel dit vaak schattingen zijn met een lage betrouwbaarheid, wordt hiermee wel een goede indicatie gegeven van jouw website in verhouding tot andere websites.

Waar vind ik deze rapportage?

Heel simpel. Log in bij de Google webmaster tool. Sleecteer je website / profiel. Klik in het menu links op 'labs' en klik vervolgens de optie Siteprestaties aan. Vervolgens wordt het volledige overzicht getoond. Behalve de snelheid van je website wordt meer praktische informatie getoond.

Hoe maak ik mijn website sneller?

Natuurlijk: gebruik niet teveel scripts, verklein afbeelingen. Het mooie van de webmaster tool van Google is echter dat er concrete adviezen worden gegeven. Deze staan onder de rapportage. Google vertelt je dus eigenlijk hoe je een website nog sneller kunt maken, mocht je dat zelf niet weten.

Laadtijd was altijd al belangrijk

Voor je website was het altijd al belangrijk om te zorgen voor snelheid. Door het beperken van de laadtijd, werk je aan het gebruiksgemak voor de bezoekers van je website. Wanneer je het maximale uit je bezoekers wilt halen, zal deze wijziging voor jou dus geen probleem zijn en is de laadtijd al langer een punt van aandacht voor je.
Sterker nog: Google past diensten en zoekmachines aan vanuit gebruikersoogpunt. Google probeert zich in te denken welke factoren waardevol zijn voor de bezoeker. Het toevoegen van laadtijd als factor is dus ook een logische stap.

Laadtijd niet overschatten als factor

Google is de zoekmachine constant aan het verbeteren. Enkele maanden geleden werd al aangekondigd dat factoren als relevantie, reputatie en focus op een onderwerp meer gewicht toegekend wordt dan voorheen het geval was. Deze factoren blijven zwaarder wegen dan de snelheid van je website.
In eerste instantie zal de laadtijd maatregel maar een zeer beperkte invloed hebben. De laadtijd beïnvloed voorlopig ook alleen nog maar de Engelstalige zoekresultaten op google.com. Natuurlijk is het niet verstandig om daarom maar achterover te gaan zitten: vroeg of laat zal de invloed van deze nieuwe ranking factor toenemen.

Niet blindstaren op laadtijd

Een vaak voorkomende reactie is dat iederen zich blind gaat staren op een nieuwe factor. Zoals Google Goeroe Matt Cutts ook al aangeeft op zijn blog: het is een van de meer dan 200 factoren die bepalend zijn voor je positie in de zoekmachine. Het blindstaren op enkel laadtijd gaat dus te snel.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Volgens mij heeft het te maken met bezoeken op
    jouw site. Als die verschuiven van de ene post nr de andere zal
    je een update zien. Ik vermoed dat ze ook kijken hoeveel je werkt aan je site en of je veel update, een combinatie van de 2. Nogal vaag hè!

  2. Wat ik wel lollig vind is dat ze in de webmaster toolkit aangeven:
    Het aantal DNS-lookups beperken:
    De domeinen van de volgende URL's leveren elk slechts één hulpbron. Voorkom indien mogelijk de extra DNS-lookups door deze hulpbronnen te leveren via bestaande domeinen:
    http://www.google-analytics.com/ga.js
    Wat je nou precies met z'n bericht moet? Geen idee. Ook dat je gzip-compressie moet inschakelen is leuk maar als je provider er niet aanwilt dan houdt het op.
    En mijn ervaring met het samenvoegen van externe javascripts is ook niet best. 3 jquery plugins samengevoegd en vervolgens werken de plugins niet meer 🙁

  3. @ Technische internet marketing
    De site wordt redelijk vaak geupdated (meestal 2x per week nieuw nieusbericht, er is een redelijk actief forum ook).
    Maar het stomme is dat er een compleet nieuwe website is sinds 11 maart, maar daar kan ik dus helemaal niks over zien in het diagram. Beetje lastig!

  4. Het is begrijpelijk dat Google de laadtijd van een website ook mee laat wegen voor de positie in de rankings. Maar zoals je terecht in de laatste alinea zegt is het één van de vele factoren die meewegen. Persoonlijk denk ik dat er veel belangrijkere factoren zijn om op te letten bij het optimaliseren van je website. Wanneer google echter 2 volledig gelijkwaardige websites zou moeten beoordelen (als die er al zijn), dan zal de snelste website in dit geval de hogere positie krijgen. Persoonlijk zou ik hier pas extra aandacht aan gaan besteden wanneer je website in de top 3 van de zoekresultaten staan.

  5. @Ard, ik snap je frustratie, heb ik ook hoor. Het is gokken wanneer ze die page speed doorvoeren maar 1 ding is zeker, ze focussen op jouw meest bezochte pagina als basis. @Björn, idd samenvoegen is een ware hel! Bespreek ik in mijn volgende post 😉

  6. Snap het nog niet helemaal, want de hele diagram houd bij mij gewoon halverwege februari op, dus ook niet echt een focus op meest bezochte pagina's ofzo lijkt me.
    Heb inmiddels wel de pagespeed analyzer als add-on voor firefox geinstalleerd. Die doet het wel prima. Heb een score van 75 (van de 100) is dat een beetje redelijk? Of moet ik dat in vergelijk gaan zien met de concurrent dus?

    1. Inderdaad. En je weet natuurlijk ook wel dat wanneer je site 10 seconden nodig heeft om te laden, je bezoeker niet zal wachten.
      Maak een site die goed werkt voor jouw bezoekers, en dan zal google dit ook waarderen.

  7. @Ard, eerlijk gezegd heb ik die Page Speed tool nog niet veel gebruikt, enkele keren maar en volgens mij heb je er niet zoveel aan.
    Misschien moet ik het even anders formuleren. Puur op technische vlak is deze tool zeer interessant. Het toont de bottlenecks in je site maar als je deze gaat vergelijken met het diagram in Google Webmaster Tools dan heb je daar niets aan.
    Toevallig ben ik vandaag aan het testen geweest met een service die je laat kiezen via welke weg jouw internet wordt opgevraagd. Normaal gezien kan je deze standaard niet kiezen. Als jij een website opvraagt kan het zijn dat je via een server in Nederland wordt doorgestuurd maar dat kan even goed een server in de USA zijn. Technisch gezien zal er dus vertraging op de lijn zitten (enkele miliseconden of een halve tot een volle seconde misschien) aangezien de fysieke afstand groter is. Het probleem is dat je niet weet of Google daarvoor een eigen server gebruikt of niet en of dat effectief een verschil zou uitmaken als ze dat doen.
    Die tool op je PC meet het laden in de browser (als ik het goed voor heb) en Google doet het via surfen? De 2 kan je dus in principe niet vergelijken.
    Ik werk gewoon op mijn manier en check soms eens een tool ter controle meer niet. Als ik op het punt kom waar ik niet meer weet wat ik nog kan versnellen, dan pas ga ik dieper graven in verschillende tools maar zoals al gezegd, de snelheid telt maar voor 1% mee dus met het oog op ranking zal dat nie veel invloed hebben. Ik mik eerder op een goede usability, de rest komt er zowiezo wel bij mits wat standaard seo stuff.
    Een website de dag van vandaag kan het bijna niet meer hebben van ranking alleen, je sociale aspect is te belangrijk geworden en dat is zo in het echte leven ook zo. De mensen die het verste geraken, zijn meestal de mensen die héél hard werken en/of veel mensen kennen. (mond aan mond reclame, een lange arm, vriendjespolitiek, iemand kennen die in de reclamebusiness zit en je helpt je business te pushen, ...). Teveel om op te noemen.
    Staar je niet blind op snelheid, maar werk er wel aan 😉 Mobile wordt té belangrijk in de toekomst en dus zal snelheid daar wel een essentiële rol spelen. Misschien nu nog niet maar ik durf wedden dat het niet lang meer zal duren of de helft van de wereld gaat mobiel en dan moet jij ervoor zorgen dat jij jouw concurrenten een stap voor bent/was!
    M.a.w. cliché maar stilstaan is achteruit gaan. Investeer en trek tijd uit voor snelheid!

  8. Een gebruiker klikt van de ene pagina naar de andere pagina , duurt het te lang voor de gebruiker is het kruisje gauw gevonden en klikt weer op de volgende zoek resultaten, Google truck is relevantie voor de gebruiker.Hoe relevant is een zoek resultaat voor google als de gebruiker hem weg klikt bij te lang laden? wat is te lange tijd ? sommige wachten 12 seconden tot 30 seconden , de ander klikt bij 5 a 6 seconden al weg. Dus het wordt niet belangrijk als je onder een seconden of 6 zit , maar zit je daarboven dan worden de punten aantallen bij google iets anders ingedeeld ben ik van mening en zou er op dat punt dan wel een grotere voorrang aan geven. wij zelf zitten momenteel op 70% sneller dan de rest wat een mooie score is al zeg ik het zelf.

  9. Naar aanleiding van dit artikel heb ik deze website ook nog eens onder handen genomen. Binnenkort zal ik eens een artikel schrijven over wat ik allemaal heb gedaan.
    Conclusie is wel dat we van 4,5 sec. naar 2,1 sec. zijn gegaan :-).

    1. Ben erg benieuwd.
      Ik ben zelf elke dag in touw met het optimaliseren en ontwikkelen van websites. (zie toevallig ook dat deze site inderdaad niet overal aan voldoet ;), maar dat ter zijde)
      Vind dit wel een leuke tool van Google, met name ook dat ik nu echt aan de klant kan laten zien waar we allemaal naar kijken. Veel mensen snappen het bijvoorbeeld niet als ik uitleg waar we mee bezig zijn.
      Door deze toepassingen wordt het ook voor de 'niet' kenners begrijpelijk.

  10. Het lijkt mij dom op Page Speed te negeren als je aan zoekmachineoptimalisatie doet; Google geeft aan dat snelheid een factor is en brengt een gereedschap uit om je te helpen de snelheid van je webplek te verhogen en vervolgens sla je die goede raad in de wind.
    Ik denk dat je Page Speed eerder moet zien als een gratis analysegereedschap dat je helpt te ontdekken welke punten Google zelf gebruikt om de prestatie van je webstek te verhogen.
    Verder, snelheid, het gaat niet om wat sommige mensen vinden, je moet een acceptabele snelheid voor elke bezoeker hebben, ook dus de puber die al na een paar seconden wachten afhaakt.

  11. @DfTg, die Page Speed is een interessante tool maar als je enkele tools gaat vergelijken en je ziet teveel verschillen stel ik mij serieuze vragen.
    Trouwens, heb net eens Karel's blog gecheckt en de mijn en Karel's blog laad een stukje sneller in dan de mijne. Ik had gelezen op Twitter dat hij van 2,5 naar 0,9 seconden is gegaan. In de Page Speed tool komt Karel's blog overeen met 87% en mijn blog met 81% dan stel ik mij toch serieus vragen bij die Page Speed en vooral die aanpassingen dien ze voorstellen. Karel zit op CDN nu en blijkbaar is dat genoeg om snel te worden. Andere inspanningen die ik zelf test en uitprobeer zijn nog niets een zo effectief geweest zoals Karel's zet. Zo'n verschil kan geen 6% zijn hé als je puur op seconden afgaat. Hoe langer ik er mijn op fixeer hoe minder zin ik er in heb. Die Google Webmaster Tools geeft ook totaal andere resultaten dan andere tools en zelfs die Page Speed.
    Allemaal relatief, het houdt geen steek gewoon! Het wordt tijd dat ze eens echt zeggen hoe de vork aan de steel zit!

  12. Het lijkt me dat dit weer een van de 200 (inmiddels wellicht 300) criteria is waarop Google gaat ranken. Maar ik geloof niet dat het ooit meer dan 1% invloed zal hebben op de ranking. Echter is het natuurlijk wel altijd zaak om een goede snelheid te behouden, zo niet voor Google, dan wel voor de bezoekers!

  13. @Melvin: klopt helemaal... het belang staat er ook in omschreven. De invloed begint overigens vaak 'beperkt' maar afhankelijk van hoe het uiteindelijk werkt en bijdraagt aan gebruiksvriendelijkheid kan het wel wat meer 'belang' toegewezen krijgen.

  14. Hoi,
    Ik wou alleen even zeggen dat ik al veel van je geleerd heb. Ik ben gewoon een normaal meisje met een make-up site. Een paar maanden geleden ging ik is opzoek, hoe ik alles moest aanpakken. Sindsdien groeit de site als kool. Ik ben van de 200 bezoekers daar de 600 gegaan. Ik wil je heel erg bedanken voor de leukste site van Nederland 😛 Om één na dat ben ik zelf hahahah

  15. Ze hameren de laatste tijd wel erg op site speed. Denk dat de snelheid van je website niet zo'n groot effect zal hebben in je rankings.
    Het idee hierachter lijkt mij dat Google graag ziet dat mensen investeren in snellere websites, om de surfervaring in het algemeen te verbeteren.

    1. Mee eens, maar je ziet dit patroon vaak bij Google. Eerst testen ze het in een beperkt aantal landen, dan rollen ze het uit en later laten ze het in 'gewicht' groeien. Sitespeed is vanuit gebruiksvriendelijkheidsoogpunt natuurlijk niet onbelangrijk.
      Nu zit het op ca. 1%, maar het zou me niet verbazen wanneer dit wat zwaarder gaat wegen in de toekomst.

  16. Had al eens gereageerd maar ik zie toch een hoop mensen schrijven elke keer weer en niet alleen in deze post: "het zal wel een klein deeltje zijn"" of het is maar 1 %" of" het is er maar 1 van de 200 stuks". Volgens mij is een goede SEO alles dus ook al die 1 % van alles.
    Ik bedoel hier te zeggen, 100 x 1% = top SEO.
    Alles zoveel mogelijk meepakken, Concessies moet je evengoed maken omdat het soms technisch niet anders kan.

    1. Zie bijvoorbeeld: http://mashable.com/
      Niet alle info wordt vooraf geladen. Een deel van de afbeeldingen worden pas geladen wanneer je ze zichtbaar maakt in je scherm door te scrollen (scrol maar eens een paar keer hard naar beneden). Dat doet Hyves volgens mij ook met filmpjes... misschien is dat een optie?

  17. You're welcome 😉 en zo technisch ben ik nu ook weer niet hoor. @hardlopen als je nog wat extra technische tips zoekt moet je zeker eens mijn 4 posts bekijken waar ik in detail de snelheidtips bespreek.

  18. Die lazyload zorgt ervoor dat de images later ingeladen worden. Google bots zullen dus deze lezen maar gaan deze dus niet volledig inladen. De verwijzing naar de images staan er en zijn dus perfect te indexeren maar hoeven niet het aantal KB's in te lezen tijdens het bezoeken van de website wat dus resulteert in een snellere 'gemeten' en door de user ervaren laadtijd

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top