Snel een webwinkel beginnen?

12 oktober, 2010

Omdat de vraag heel veel wordt gesteld, toch maar even beslist om op papier te zetten hoe ik begin aan de opstart van een webshop. Om het complete verhaal in 1 zinnetje te zetten: Ik begin mijn webwinkel project meestal zonder webwinkel :-).
Ik zet erbij meestal omdat het een beetje afhangt van de omvang en de persoonlijke interesse in het onderwerp. Ik geef gerust toe, dat ik soms projecten op touw zet die ver van mijn persoonlijke interesses liggen maar waar ik wel een opportuniteit (aka €€€)  in de markt zie.
Maar voor alle projecten waar ik wel een stevige portie interesse heb ga ik te werk zoals hieronder beschreven.

1. Site maken

Als ik een markt heb gelokaliseerd waar ik wil instappen dan registreer ik gelijk een domein & hosting pakket en wordt gelijk wordpress opgegooid (meestal in een aparte folder , /blog bijvoorbeeld) . Het thema/look dat wordt gebruikt speelt in deze fase nog geen rol, ik zorg er enkel voor dat dit wordt aangepast:

En voila, je hebt een ‘seo vriendelijke' site..wat een afschuwelijk woord blijft dat toch. Een SEO vriendelijke site valt of staat voor mij eigenlijk met je sitestructuur en niet zozeer met de technische mogelijkheden van je CMS systeem.

2. 10 minuten Keyword research

We nemen de google kewyord tool erbij , zetten ‘match type' op ‘exact' zoeken naar 10-20 keyword combinaties die heel dicht aanleunen (denk relevantie) bij de 2-3 top keywords waar we ooit willen voor ranken .
Toch nog even meegeven dat de tool ver van accurate cijfers toont en meer nog, Google heeft net toegegeven dat ze enkel nog commerciële getinte woordcombinaties gaan tonen en je dus een pak minder resultaten gaat te zien krijgen.
Als je weet dat commerciële zoekopdrachten in Google slechts 20-30% van het totale zoekvolume beslaat (rest is informatief), dan hoef ik er geen tekening bij te maken dat je een gigantisch potentieel misloopt als je enkel deze tool in je gereedschapkist hebt zitten.
Nu..als ze +200 exacte zoekopdrachten tonen dan ben ik al tevreden. Heel belangrijk is kijken naar het verschil tussen exact en breed:
In het bovenstaande voorbeeld wilt dat zeggen dat er (even rekenen"¦) 288.900 andere zoekwoordcombinaties worden gebruikt waar het woord GSM in voorkomt..:)  Nogmaals niet dat de cijfers juist zijn maar het geeft je wel een goede verhouding waarmee je aan de slag kan.
We hebben het hier inderdaad over de longtails en ik schreef  al eerder over het gegeven dat je je website verkeer  kan laten exploderen door te werken met die  langere woordcombinaties
Stop die 10 keyword combinaties waarmee je wilt beginnen in een adwords campagne (brede zoekwoorden) en laat die een weekje of iets langer draaien, hangt een beetje af van de markt.
Ik zeg brede zoekwoorden omdat je in je Google analytics kan gaan kijken met welke zoekopdracht  iemand oorspronkelijk op je site is terechtgekomen.  Stel dat je adverteert met het brede zoekwoord GSM, dan is de kans zeer groot dat je woorden zoals GSM kopen, goedkope gsm , Nokia GSM kopen, etc gaat te zien krijgen en heb je gelijk ook solide keyword data !
Blijven de keywords er interessant uit zien en is er wel degelijk verkeer dan stuur ik die door naar één van mijn schrijvers met de vraag naar 10 artikels over die onderwerpen.
Waar zij hun info halen, dat maakt mij niks uit maar het mag geen copy/paste werk worden (checken met copyscape) en het artikel moet minstens 400-500 woorden lang zijn.

3. Vooruit met de geit

De 10 artikels komen een paar dagen later binnen en ik maak 10 (duh..) posts aan in de WP backoffice. De volgende stap:

  • Goede pagina en artikel titel verzinnen die uitspringt in de serps (denk CTR)
  • Elke artikel groeperen in de meest passende categorie
  • Foto en waar mogelijk video (youtube) toevoegen. Merk dat de time on page daarmee een stuk naar boven gaat.

3 van de 10 artikels gaan onmiddellijk de ether in, de overige maak ik ‘gebruiksklaar' en zorg ervoor dat WP ze automatisch gaat posten, elke week 2 of meer, hangt beetje af van het budget dat je hebt om een schrijver te betalen. Maar het inplannen van posts spaart me een hoop tijd uit die ik kan gebruiken om andere meer nuttige zaken te gaan doen.

4. Vrienden opzoeken

Maak een ‘linkpartner' pagina aan op mijn site (in geval ze een link terug willen) en analyseer de top 10 in Google voor mijn mainkeywords waar ik ooit wil voor ranken. De sites die ‘on topic' zijn , een min of meer ‘clean' backlink profiel hebben en een cachedatum die niet ouder is dan 3-4 weken stop ik in een Excel file.
Ik probeer een aanknopingspunt te vinden zodat een eerste contact kan worden gelegd zonder dat ik overkom als een linkbedelaar. Ik zorg er wel voor dat er al genoeg leesvoer op de site staat. Een site met 3 pagina's zal niet echt veel enthousiasme oproepen bij diegene die je contacteert.   De mails zijn heel persoonlijk en ‘los' opgesteld  met de nodige contact details er duidelijk bij vermeld.
Omdat het een (persoonlijke) info site is waar louter informatie op staat, en je niet de indruk geeft dat je commerciële doeleinden hebt, stemmen velen toe om een link naar jouw pagina/site op te nemen, wat niet het geval zou zijn mocht je vragen om naar je webwinkel te linken ! Ik merk meestal een slagingspercentage van 30-35% en soms meer.
Gerelateerde blogs opzoeken en degelijke reacties nalaten behoort ook in deze sectie. Niet zozeer voor de links maar eerder het kenbaar maken van je site en je ‘expertise' .
Snel nog even twitter search gebruiken en zien of er daar wat activiteit is, indien ja, een profiel aanmaken en in de ‘groep' stappen om communicaties op gang te brengen. Zelf gebruik ik tweetdeck om verschillende profielen op eenzelfde moment te gebruiken.

5. De overstap

Het hangt ervan af hoe gehaast ik ben maar meestal laat ik de blog een half jaar tot een jaartje draaien. Wekelijks minstens 1-2 nieuwe posts en een goede interne linkstructuur gaan opbouwen (elke artikel moet minstens naar 1 ,of liefst meer, andere artikels linken "“ contextuele link) en natuurlijk nog belangrijker, een groep ‘volgelingen' proberen op te bouwen (mail, rss, twitter, etc).
Pas daarna gooi ik een shop op de domein en begin ik mijn commerciële activiteiten uit te bouwen.
Heb je geen jaar de tijd ?
Ik hoor het je al zeggen: " Dave jongen ben je op je kop gevallen, ik wil geen jaar meer wachten om te beginnen !" . Dan vergeet je wat je net las en begin je toch gewoon ?
Het grootste probleem waar ik zelf mee geconfronteerd wordt is het feit dat linkbuilding voor een webwinkel een pak moeilijker verloopt dan wanneer het om een info site gaat en dat een WordPress site veel makkelijker en vooral sneller rankt in Google.
Het is een keuze die je maakt maar alle nieuwe projecten waar een sterke interesse aanwezig is in het onderwerp, start ik zo op"¦.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. He Dave,
    Herkenbaar artikel. Deze tip had je een half jaar geleden ook al eens in een van je nieuwsbrieven.
    Ik heb op die manier ook een blog opgezet op een leuke domeinnaam, met content van schrijver.
    Links scoren op deze manier is echt eenvoudig. Heb er zelfs van de nummer 1 op het belangrijkste zoekwoord. Inmiddels alle 25 artikelen van schrijver online en redelijk wat bezoekers.
    Omdat het een seizoensgebonden product categorie is, zet ik er in het voorjaar een webshop op. Ben benieuwd of dat ook wat gaat opleveren 🙂
    Keep on blogging here !

  2. Het idee dat een webshop makkelijk en snel opgezet kan worden maakt dat mensen verwachten binnen een week een goedlopende zaak op het net te hebben. Dit artikel geeft duidelijk weer waarom het verstandig is om geduldig te blijven en je stappen zorgvuldig uit te stippelen.

    1. Geen enkel bi zet je op in een week, meestal geen half jaar-jaar.
      Je shop is slechts een 'domme' tool, als je verder niks doet zal de kassa op 0,00 blijven staan ook al is je shop keer beter/mooier dan die van je concurrenten.
      Velen die dat verhaal nog steeds niet snappen 🙂

  3. Goed artikel, niet wat je zou verwachten bij de titel maartoch. Ik denk dat het belangrijk is om de combinatie naar de webshop als in gedachte te houden. Zo kom je niet voor technische verassingen te staan. Hoe maak jij vervolgens de combinatie naar een webshop maken dave?

    1. De titel is iets wat ik zelf niet schrijf 🙂 Combinatie is makkelijk, op een dag is de shop er en blijft WordPress gewoon verder draaien..Of was dat de vraag niet ?

  4. Goede content, structuur en paginanaamgeving blijft belangrijk. Maar de combinatie van goede inhoud, in je voorbeeld via wordpress, en dan verleiden naar je shop werkt zeker.
    Dan heb je je bereik in orde. Goede conversie is de volgende stap.

  5. Goed artikel! Ik heb 7 dagen geleden een soort gelijk artikel gelezen en ben het nu ook aan het opzetten... Zal mij benieuwen of het een beetje gaat werken. Gelukkig is het belangrijkste keyword ook meteen de domeinnaam is.. Regelmatig een artikel schrijven zal nog het lastigste worden :-s

  6. Misschien niet helemaal on topic, maar je noemt in het artikel telkens heel specifiek WordPress. Nu heb ik zelf tot op heden vooral ervaring met Joomla.
    Maakt het qua ranking veel uit of je met WordPress of Joomla werkt? (Ongeacht welke SEO plugins je gebruikt).

  7. Hoi Dave,
    Heb je een voorbeeld van zo'n opstart blog met daarna een webshop ? Ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe je je bezoekers die je vinden op het blog terecht komen en daarna naar je shop moeten gaat doorverwijzen.
    tijmen

    1. Niet direct een voorbeeld bij de hand meer maar is niet zo moeilijk want je blog start je op /blog. Als je shop er ooit aankomt dan plaats je die in je root en in de navigatie van je blog plaats je een link naar je shop. Ook banners, tekstlinks en eventueel andere visuele zaken kan je op je blog gaan plaatsen eenmaal je shop online is.

  8. Ik vraag me af als je WordPress in je blog directory plaatst wat je dan in de hoofddirectory installeerd? Wellicht gelijk al de ecommerce site met alleen een hoofdpagina en een menu link naar de WordPress blog?
    Groetjes Wouter

  9. Excuus voor mijn Engelse reactie .. het is gewoon Nederlands hier 🙂
    Hoe verwijs je de root naar je blog zonder dat de search engines hier problemen mee hebben? Met een htaccess en rewrite, of .. ??

    1. Een .htaccess bestand is een configuratie bestand voor Apache, een specifieke webserver. Hiermee kun je middels "rewrite rules" instellen hoe je bepaalde URL's wilt vertalen. Hiermee kun je dus ook aangeven dat als je naar http://foo.com gaat, je eigenlijk op http://foo.com/blog uitkomt.
      Het instellen kan -afhankelijk van de complexiteit- een lastig klusje zijn. Er zijn op internet wel veel voorbeelden en uitleg te vinden.

  10. "Snel een webwinkel beginnen" vind ik nogal een opmerkelijke titel. Een succesvolle webwinkel moet het, naar mijn mening, hebben van de lange termijn visie. Scoren op competitieve zoekwoorden, etc. etc.

  11. Ik ben nog erg aan het twijfelen of ik een wordpress webshop wil laten bouwen. Heeft iemand hier positieve ervaringen mee? Ik zou dan ook een blog willen op de shop zodat ik Google kan verlijden met dynamische content.
    Ik hoor graag van jullie.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top