Meerdere Meta descriptions voor dezelfde pagina?

Laatst las ik een interessant artikel over het toepassen van meerdere meta descriptions voor dezelfde pagina (bron SharkSEO). Hoewel ik dit persoonlijk niet wil aanraden om toe te gaan passen is het wel goed om te weten en misschien eens leuk om hier mee te gaan experimenteren. Wij zijn dat in ieder geval van plan ;-).

Hoe werkt het?

Nog even in het kort, we kennen allemaal de meta desciption en de title tag. Deze zijn zeer belangrijk omdat we Google hiermee vertellen waarover de pagina gaat. Google geeft deze ook weer in de zoekresultaten, daarom is het belangrijk dat deze zo zijn opgebouwd dat ze een maximale CTR behalen.

Title tag

De redenering gaat als volgt: Als je je merknaam uit de title-tag weglaat en deze optimaliseert voor een generiek zoekwoord dan zal Google de title-tag laten zien die hiervoor geoptimaliseerd is. Wordt er op je merknaam gezocht dan neemt Google waarschijnlijk de Dmoz title. Als je website hier in opgenomen is natuurlijk en als je geen gebruik maakt van de noodp tag.

Meta description

Op dezelfde manier wordt dit nu toegepast voor de meta description. Er worden twee meta descriptions geschreven. Eentje gericht op het zoekwoord en een andere op de merknaam. Het aantal karakters dat je mag gebruiken bij de meta description is 156. In het experiment hebben ze dit verdubbeld. De eerste 156 zijn gericht op een specifieke zoekopdracht en de laatste 156 op de merknaam. Zelf hebben we dit nog niet getest dus ga ik gewoon het voorbeeld overnemen.
De meta description ziet dan zo uit:
"Dave is a freelance SEO consultant, specialising in creative link building and in-depth technical site audits. To find out more, feel free to get in touch. Shark SEO is a search marketing blog with free advice on ranking your site better in Google, Bing & Yahoo. Check out the SEO blog today at SharkSEO.com."
Bij de zoekopdracht "freelance SEO consultant" werd er dit weergegeven:

En bij de zoekopdracht op de merknaam "Shark SEO blog" verscheen er dit:

Interessant aan dit experiment is dat Google blijkbaar de meest passende snippet kiest bij een zoekopdracht, uit de samengevoegde meta desciption.
Bron: SharkSEO

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Ik denk dat het wel belangrijk is om er goed op te letten dat de beide meta-descriptions flink van elkaar verschillen. Wanneer er een bepaalde mate van overlap is, heb je kans dat Google kiest voor beide snippets. Resultaat: Afgebroken zinnen en een onvolledige marketingtekst. Stel, je zou intoetsen: 'Freelance SEO blog'. Google combineert de beide descriptions en je krijgt dit: 'Dave is a freelance SEO consultant, specialising in creative link building ... Shark SEO is a search marketing blog with free advice on ranking your site ...' In dit geval is deze tekst overigens nog wel redelijk representatief. Maar het zou ook flink fout kunnen gaan. Bij testen raad ik dus aan om na te gaan of voor de hand liggende 'gecombineerde zoektermen' niet gaan leiden tot onsamenhangende verhalen.

  2. Wat gebeurt er dan indien je zoekt op "Shark SEO freelance consultant"? Krijg je dan een deel van de ene description en een deel van de andere description, of hoe wordt dit gedaan?

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top