Interne links meten wordt eenvoudiger met Google Analytics
Wie de in-page analytics functie van Google Analytics gebruikt weet wat het grootste probleem is van deze functie. Er wordt geen geen onderscheid gemaakt tussen dezelfde URL's op verschillende plaatsen.Oftewel, een klik op het logo (die naar de homepage verwijst) of een klik op "home" (in de navigatiebalk) worden bij elkaar opgeteld. Uiteindelijk kun je dan dus wel zien hoe vaak men naar de home gaat vanaf een bepaalde pagina maar weet je uiteindelijk nog niet of dat nu via het logo gebeurde of via de link in de navigatiebalk.De waarde van deze tool was daarom zeer beperkt. Maar gelukkig heeft Google daar nu een oplossing voor gevonden!
Uitgebreide linkomschrijving
Oftewel: "je kunt nu je Google Analytics code zo aanpassen dat er voortaan onderscheid wordt gemaakt tussen de verschillende links die naar eenzelfde URL verwijzen".Hoe je dit precies moet doen: lees het helpartikel van Google Analytics. De originele aankondiging van Google Analytics vind je op hun blog.
Conclusie/mening
Het lijkt misschien maar een eenvoudige aanpassing (dat is het feitelijk ook) maar de in-page analytics rapporten worden hier wel een stuk waardevoller door!