Facebook & remarketing? Een zeer goede combinatie: zo werkt het!

Hoe vaak per dag check jij Facebook? Nog even voor het slapen gaan, in de rij bij de supermarkt of wellicht op de wc? - Waar Vodafone overigens leuk op inspeelt met hun reclame ;-).
Waarschijnlijk check jij ook met regelmaat Facebook en hierin ben je zeker niet de enige. Dit moeten we als adverteerder natuurlijk gebruiken om onze doelgroep nog beter te bereiken.
Al enige tijd kan je via Facebook namelijk bezoekers die op je website zijn geweest opnieuw benaderen. Vandaag laat ik jullie kennis maken met Facebook remarketing!

Wat is Facebook remarketing?

Allereerst even terug naar remarketing (of retargeting). Door middel van remarketing kan je de bezoekers op jouw website opnieuw benaderen met een specifieke banner, of advertentie. Kortom.. een tweede kans!
Uit onderzoek van Marketingfacts blijkt dat het gebruik van Facebook opnieuw gegroeid is ten opzichte van 2013. Dit biedt een mooie kans om je doelgroep gericht te naderen via Facebook.

FB wint terrein. Bron marketingfacts
Afbeelding 1. Bron: Facebook wint aan terrein, marketingfacts 2014

Met Facebook Exchange (FBX) kun je de bezoekers van de website opnieuw benaderen middels een real time bidding op een advertentie veiling. Je kan de advertenties laten zien in de tijdlijn of als kleine advertentie in de rechterkolom.

Zelf aan de slag met Facebook remarketing

Facebook wint enorm veel terrein; de doelgroep is continu online. Gebruik deze kans en ga zelf aan de slag met Facebook remarketing! Hieronder vind je de stappen die je hiervoor moet ondernemen.
FBremarketingKGSEO blogkg

Afbeelding 2. Facebook remarketing advertentie in de rechterkolom.

1. Kies je platform

Facebook remarketing kan je via diverse platformen doen, bijvoorbeeld Adroll of Adcrowd. Bij beide platformen kan je een periode gebruik maken van een proefaccount, waarbij je tevens advertentie tegoed krijgt.

2. Bepaal je strategie

Het inzetten van Facebook remarketing is afhankelijk van je doelgroep, doel, strategie en jouw product. Je hebt bijvoorbeeld als doel het conversiepercentage te verhogen. Als je een webshop hebt, is het interessant om specifiek die bezoekers opnieuw te benaderen die spullen in het winkelwagentje stoppen maar ze vervolgens niet afrekenen.
Of misschien wil je juist wel de bezoekers die een aankoop hebben gedaan opnieuw benaderen met een speciale actie?
Kortom, je kan Facebook remarketing op diverse manieren inzetten. Bepaal afhankelijk van je doel, doelgroep een passende strategie.

3. Zet je campagnes op!

Nadat je jouw keuze hebt gemaakt qua platform en strategie kan je de campagnes opzetten. Wij hebben gebruik gemaakt van Adroll. Ook aan de slag met Adroll? Volg onderstaande stappen:
1. Maak een account aan bij Adroll, en vul de betaalgegevens in.
2. Implementeer de pixel (code) voor de  </body> tag op elke pagina van de website.
adroll pixel
3. Koppel je facebook aan je Adroll account.
4. Maak je eerste campagne aan!
Je hebt de keuze om een campagne op te zetten voor in de tijdlijn, of in de rechterkolom aan de zijkant.
Adroll - retargeting
5. Maak conversiesegmenten en bezoekerssegmenten aan.
Afhankelijk van je gekozen strategie kun je hier de bezoekers die je opnieuw wilt benaderen segmenteren, bijvoorbeeld de bezoekers van één specifieke pagina zoals de bedankpagina van een conversie.
6. In een campagne kun je meerdere advertentiegroepen toevoegen.
Maak hier gebruik van zodat je jouw doelgroep specifiek kan segmenteren en benaderen met gerichte advertenties. Voeg meerdere advertenties toe en test welke teksten (titels) en afbeeldingen het beste werken.
Let op dat je de advertenties een code meegeeft, zodat je deze terug kan zien in Google Analytics. Lees dit artikel over het coderen van advertenties, middels parameters in de URL's.

Testen blijft het sleutelwoord!

In een campagne kun je meerdere advertentiegroepen toevoegen. Maak hier gebruik van zodat je jouw doelgroep specifiek kan segmenteren en benaderen met gerichte advertenties. Voeg meerdere advertenties toe en test welke teksten (titels) en afbeeldingen het beste werken.
Tip: let op de creatieve vereisten van de Facebook advertenties. Denk hierbij aan de afmetingen, maar ook de maximale hoeveelheid tekst in een advertentie. Dat mag op een afbeelding die je in de tijdlijn wilt gebruiken, maximaal 20% zijn.

Kortom"¦

Gericht inspelen op je doelgroep? Facebook wint enorm veel terrein, en daarbij geeft remarketing jou een tweede kans. Kortom, wees je concurrentie een stap voor, en ga direct aan de slag met Facebook remarketing! Ik ben enorm benieuwd naar jullie ervaring met Facebook remarketing. Welk platform gebruiken jullie en wat is jullie ervaring?

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Ik ben me nu meer aan het verdiepen in retargeting op Facebook en kwam inderdaad ook Adroll en Adcrowd tegen. Maar het lijkt me sterk dat je die nodig hebt voor remarketing op FB? Het kan toch ook via Facebook zelf, via aangepaste doelgroepen. Natuurlijk maken Adroll etc. het wat makkelijker, maar kosten natuurlijk ook wel wat..

  2. Hi Maarten,
    Ik beantwoord je vraag ook graag. Het grote voordeel is dat Adcrowd één platform is waaruit je alle verschillende retargetingcampagnes kan opzetten en monitoren. Dus zowel voor Facebook News Feed & Sidebar als het gehele web.
    Daarnaast bieden wij ondersteuning met het opzetten van je campagne en gebruiken we onze learnings en optimalisaties om campagnes van klanten beter te laten renderen.

  3. Goedemiddag Maarten,
    Bedankt voor je reactie. Dat klopt. Echter het voordeel van bijvoorbeeld een platform zoals Adcrowd is de ondersteuning die zij bieden.
    Succes met het opzetten van de campagnes!
    Groet, Rianne

  4. Hi allen,
    Goed artikel!
    Vraagje; wat adviseren jullie voor een budget voor het retargeten op Facebook?
    Kan ik ook de bezoekers van mijn site juist dat product/pagina laten zien waar ze enige tijd op hebben gezeten?
    Nog andere tips?
    Gr. Nicole

  5. Hoi! Bedankt voor dit interessante artikel. Mag ik vragen hoe Facebook retargeting past in de privacy-wetgeving (met name de cookie-wetgeving)? Moet je zo'n cookie-popup tonen voor je deze methode toe mag passen? Ik weet dat die wet pas geleden is versoepeld, maar dat geldt volgens mij niet voor advertentie-cookies (of andere manieren waarbij de bewegingen van bezoekers getoond worden).

  6. Hi,
    Ik zou graag reageren op Nicole en Geoffrey.
    Bij Adcrowd adviseren we een bod van tussen de 1 en 4 euro CPM voor de Facebook Side. Dit is hoger voor de News Feed (tussen de 8 en 15 euro CPM). Dit komt door het beperkte aantal impressies op de News Feed, deze behaalt over het algemeen een goede CTR. Een goede tip voor Facebook retargeting is om meerdere advertenties toe te voegen, zodat je kan A/B testen.
    Wat betreft privacy hoef je op Facebook geen pop-up te tonen. Bezoekers van jouw website geven indirect toestemming voor het plaatsen van cookies met het doorklikken op jouw pagina. Als zij hier moeite mee hebben, kunnen ze de cookies altijd wissen of ervoor kiezen een ad blocker in te zetten.
    Groet, Rosanne

  7. Ik heb een vraag. Wanneer er meerdere bedrijfspagina†™s zijn onder 1 account wordt de pixel van de eerste retargeting campagne die is aangemaakt weergegeven, terwijl deze pixel dus bij een ander bedrijf/URL hoort. Onder 1 persoonlijke account heb ik namelijk 3 bedrijven en nu wil ik een retargeting campagne aanmaken voor 1 van die bedrijven , maar kan ik alleen de pixel van een van die andere 2 bedrijven kiezen.
    Kan je 1 Facebookpixel gebruiken voor meerdere websites/bedrijfspagina†™s op Facebook?

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top