Facebook-bedrijfspagina: zo doen wij het! (deel 1)

De afgelopen dagen zijn we druk bezig geweest met een strategie voor Facebook. Voor een aantal klanten doen we dit al, maar voor deze weblog nog onvoldoende.
Feit is dat een groot deel van onze doelgroep zich ook op Facebook bevindt, en we daar dus ook aanwezig horen te zijn.
De komende maanden gaan we overigens precies onze strategie uitleggen, zodat jij hiervan kunt profiteren. In dit eerste artikel een korte introductie hoe we van start gaan.

Doelen stellen

Allereerst hebben wij intern een aantal doelen gesteld. Hiervoor hebben we een aantal kpi's bepaald:

  • Aantal leden;
  • Aantal actieve leden;
  • Aantal likes;
  • Aantal comments.

Verder is de bedrijfspagina van Karelgeenen.nl geen doel, maar een middel. Ook hiervoor hebben we een aantal doelen gesteld zoals genereren van traffic, verhogen naamsbekendheid, listbuilding en leadgeneratie.

Het plan

Om mensen lid te maken van je bedrijfspagina op facebook zul je er iets tegenover moeten stellen. Wanneer je voldoende waarde biedt zal men graag lid worden, en blijven.
Vandaar dat we een aantal zaken gaan toepassen:

  • Fan-gating: We gaan bepaalde content aanbieden die alleen beschikbaar is op facebook, en alleen zichtbaar is wanneer men onze bedrijfspagina heeft “geliked";
  • Artikelen plaatsen via notities, alleen op facebook te lezen;
  • Actief vragen beantwoorden en discussiëren via facebook;
  • Interessante artikelen en video's van Karelgeenen.nl doorplaatsen op de bedrijfspagina;

Welke content zal er verschijnen op facebook?

Op Karelgeenen.nl bloggen we voornamelijk over zoekmachine optimalisatie, zoekmachine adverteren, Google Analytics en conversie-optimalisatie. Op facebook gaan we een andere kant van internet marketing belichten, namelijk social media en facebookmarketing.
Op zich een logische keuze. De content zal (als het goed is) perfect aansluiten bij de doelgroep: internet marketeers die zich op facebook bevinden.
Concreet komt het er op neer dat we via onze facebookbedrijfspagina precies gaan laten zien hoe we een facebookbedrijfspagina “runnen".

Interessant? Volg dan ons avontuur op facebook!

Vind je het interessant om te zien hoe wij dit aanpakken, en wil je hiervan leren? Ga dan nu naar onze bedrijfspagina op facebook!  De eerste content staat inmiddels online"¦

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Leuk iniatief! Ben benieuwd! Vind Facebook marketing toch vrij lastig, maar alleen deze tips die in dit verhaaltje staan zijn al handig. Zo had ik er nog niet naar gekeken.

  2. Omdat ik deze heel interessante link wil delen met anderen ben ik nu al 30 min op zoek naar het filmpje op Facebook waar de uitleg wordt gedaan maar ik kan het dus niet vinden. Kan iemand me helpen en deze link doorsturen? Dank.

  3. Dominique, dank voor uw antwoord maar de Facebook-pagina had ik natuurlijk al gevonden maar tussen al die posts kan ik het filmpje niet meer vinden waarop jullie uitleggen hoe je een bedrijfs-pagina opzet.
    Graag zou ik daarvan de link krijgen.

  4. Dat is precies wat ik zocht, dank Dominique!
    Misschien dat je me ook kunt helpen met mijn volgende vraag. Ik ben nu mijn profiel aan het vullen. Dat wil zeggen dat ik wel enkele toffe nieuwsfeiten heb van afgelopen maand. Graag wil ik deze ook met de juiste datum van plaatsvinden posten op mijn prikbord. Echter ik kan nergens vinden hoe ik de datum van een post kan veranderen naar het verleden. Iemand een idee?

  5. Fijn dat jullie meer gaan doen met je FB page, miste het een beetje 🙂 Heb een paar vragen over jullie strategie.
    1. waarom gaan jullie notities plaatsen, dus artikelen die alleen op FB te zien zijn? Heb me zelf ook afgevraagd of ik iets zou gaan doen met die notities, maar zie er zelf de toegevoegde waarde nog niet van in. Ben benieuwd hoe jullie die notities zien in je strategie.
    2. Is het zo dat je er iets tegenover moet zetten om mensen lid te laten worden van je FB page? Als ik een bedrijf interessant vindt, of het een makkelijke manier vindt om op de hoogte te blijven, dat klik ik toch wel die Like button. Daar hoeft niet per se iets tegenover te staan. Ok, leuk is het natuurlijk wel om iets waardevols te krijgen bij een 'like', maar dat is iets anders.
    Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. Ben volop met m'n eigen FB page bezig, neem eens een kijkje als je wilt, http://www.facebook.com/PapaverCommunicatie (haal link gerust weg als dat niet toegestaan is hoor)

    1. Beste Janneke,
      Op je 1ste vraag. Dezelfde content op meerdere plaatsen op het internet plaatsen is nooit goed. In het begin plaatsen we onze artikelen ook gewoon door. Rss feedje plaatsen en klaar! Maar interactie, 0. Wat is ons doel, om meer bekendheid te krijgen. Door aparte content aan te bieden komen mensen op de fanpagina terecht die de website nog niet kenden en andersom ook. Dit zorgt voor een stijging in bezoekers aan beide kanten. Dit gebeurt niet wanneer je overal dezelfde content plaatst. Dit kan zelf storend werken. En zo zijn er nog een aantal reden waarom je dit best niet doet.
      De 2de vraag: Dit is net hetzelfde als een nieuwsbrief. Ja mensen schrijven zich wel in ook al stel je er niks tegenover. Maar stel je er wel iets tegenover dan stijgt het aantal inschrijvingen en dat is toch het doel.
      De manier van communicatie op je prikbord doe je al wel goed zie ik. :-). Wat ik wel zou aanpassen op jullie website is het contrast. Gebruik nooit witte letters op een licht gele achtergrond! Ook bij de titels van de artikelen lijkt het wel alsof er gewoon letters zijn weggelaten.
      Succes nog met je pagina!

  6. Hoi Dominique,
    bedankt voor je uitleg en tip! Dat is inderdaad wel een goeie, om exclusieve content aan te bieden op je FB page waardoor je daar ook weer mensen naar toe trekt.
    groeten!

  7. Beste,
    Weet u hoe we onze bedrijfspagine kunnen afschermen voor mensen die nog geen lid zijn van onze pagina?!
    Nu kan iedereen alles zien. En dat is iets wat we niet willen. Alles moet alleen zichtbaar zijn voor de mensen die onze pagina leuk vinden.
    Met sportieve groet,
    marit dekker

  8. Ook ik wil graag weten hoe ik de gegevens op een bedrijfspagina afscherm voor mensen die ons nog niet 'liken'. Marit heeft nog geen antwoord gekregen dus wellicht dat het een lastige is!?

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top