Connectieverzoek geaccepteerd? Een sterke follow up is een must…dit heb je nodig!

12 maart, 2019

Verkoop via LinkedIn; voor sommigen kan dit als vervelend ervaren worden. Maar kun je wel écht verkopen via LinkedIn? Ik denk het niet. Volgens mij zit de kracht van LinkedIn in het leggen van contacten, het opbouwen van relaties en continue in het vizier zijn van jouw doelgroep. Op het moment dat ze wél klaar zijn om te kopen, weten ze jou te vinden!

Ieder begin is lastig, geloof mij. 😉

Wat ik persoonlijk merk en ook van mijn klanten terugkrijg is, wanneer het fundament voor Social Selling en LinkedIn-marketing goed doordacht en uitgevoerd is, de resultaten al aardig snel positief kunnen zijn.
En dan is het helemaal niet vervelend meer. Integendeel. Door het contact wordt het juist erg leuk. Ik beleef er plezier aan om in gesprek te zijn met mijn doelgroep via LinkedIn. Dagelijks doe ik dit via de persoonlijke berichten en een paar keer per week via de content die ik post.

Onlangs kreeg ik van een klant mooie feedback. Wij hadden gezamenlijk hun gehele LinkedIn Social Selling-strategie opgebouwd. Na een relatief korte periode (2 maanden) hadden zij hun netwerk op LinkedIn met 60% nieuwe connecties weten uit te breiden. De eerste salesafspraken stonden zelfs al in de agenda.
Zij benadrukten dat het een eyeopener was om de doelgroep heel helder gedefinieerd te hebben (tot in de diepte gesegmenteerd) alvorens met hen te connecten. Dit was voor mij weer een eyeopener! Natuurlijk wil je eerst je doelgroep helder hebben, wie ga je anders connectieverzoeken sturen? Ik plaatste hier een post over. Wellicht heb je die gezien?

Met iemand ‘connecten’ op LinkedIn klinkt simpel, toch? Maar in feite is dit een essentiële eerste activiteit die het begin van de relatie markeert. Bij Social Selling op LinkedIn is het belangrijk dat je jouw eigen netwerk vergroot door het sturen van connectieverzoeken naar de juiste personen met de juiste toon en inhoud. Eenmaal ‘geconnect’? Dan begint het pas…

Daarom geef ik je graag 6 tips die jou kunnen helpen om klanten aan te trekken via LinkedIn, nadat je connectieverzoek is geaccepteerd. Het is je eerste digitale indruk die je bij iemand achterlaat. Dit is dus een kans!

Na het lezen van dit artikel snap je het belang van het maken van een connectie met je doelgroep en begrijp je welk gedrag een positief en welk gedrag een negatief effect kan hebben. 😉

Als BONUS heb ik een ‘berichten-template’ voor je gemaakt, zodat je direct aan de slag kunt. Die geef ik je op het einde.

Om te beginnen: hoe het niet moet

Je herkent je vast in de volgende situaties:

1. De ‘Kijk mij eens even!’-benadering

Heb je ooit met iemand aan tafel gezeten, die het alleen over zijn eigen leven kon hebben? Misschien ben je zelfs wel eens vroegtijdig afgehaakt. Dat is precies hoe een verkeerd verkoopbericht via LinkedIn ontvangen kan worden.

2. Een oneindig verhaal

Je bent bezig, je bent aan het werk, je kwam gewoon even op LinkedIn kijken. Kortom: je zit waarschijnlijk niet op een ‘never-ending’ verkooptekst te wachten. Wanneer je een te lange tekst schrijft zal deze niet in zijn geheel gelezen worden. Sterker nog, misschien besluit iemand bij de aanblik van het bericht om helemaal niet verder te lezen.

3. Keiharde sales voelt niet fijn

En dat terwijl we het eigenlijk helemaal niet erg vinden om dingen te kopen. In veel gevallen is er iemand in je netwerk die iets aanbiedt dat voor jou interessant is. Als je ervoor zorgt dat iemand zich realiseert dat je kunt helpen, verander je die verkoop naar een prettige aankoop voor de ander.

Het kan beter!

Laten we eerlijk zijn, op LinkedIn bevinden zich talloze interessante potentiële klanten, voor iedereen. En jij weet dat sommigen jouw product of dienst echt nodig hebben.
Maar er is een goede en verkeerde manier om dit te doen. Die verkeerde begrijp je al. Er zijn een aantal tips om ervoor te zorgen dat je berichten wél prettig overkomen en uiteindelijk tot verkoop leiden.

6 Tips om te volgen na een LinkedIn-connectie

Je bent nu ‘connected’ met je doelgroep…wat nu?

1. Laat het bericht meer over hen gaan dan over jou

Doe er alles aan om te voorkomen dat het alleen over jou, jouw product of jouw bedrijf gaat. Het gaat om hen! Stel vragen over hun business. Verdiep je in de profielpagina van de persoon.

2. Focus op de hulp die je biedt

De ander heeft een probleem en jij kan daarbij helpen. Een natuurlijke manier om de focus op de ander te houden is door problemen te schetsen waar de ander zich in kan herkennen. Voor ieder vakgebied zijn er wel een paar van die typische problemen.
Leg de nadruk op de uitkomsten die jij kan bieden bij het oplossen van de problemen.

TIP: Ken je die problemen niet?

Ik raad je dan echt aan een kort onderzoek te doen. Vraag een aantal mensen uit dat specifieke vakgebied waar ze tegenaan lopen. Dit mogen uiteraard ook bestaande klanten zijn. Dat levert jou ontzettend waardevolle informatie op!
Als jouw connectie zich in deze problemen herkent, heb jij zijn/haar aandacht te pakken. Wanneer zij zich niet in de genoemde problemen herkennen, behoren zij niet tot jouw doelgroep. Dan is dat ook gelijk helder.

3. Focus op de waarde die jij aanbiedt

Je kunt ervoor kiezen een bericht te schrijven over de voordelen van jouw product of dienst. Ik hoor je al denken: dit klinkt alsof het dan meer over jou dan de ander gaat. In werkelijkheid gelden die voordelen voor de ander en niet voor jou. Dit passen we meestal toe in een later stadium van de buyer journey.

4. Toon interesse in de ander

Om effectief te kunnen netwerken kun je de mensen met wie je connect beter leren kennen. Je kunt in je LinkedIn-bericht aangeven wat je graag over de ander en zijn/haar werk zou willen weten. Kijk ook eens naar de activiteiten van die persoon. Wat delen, liken en plaatsen zij op LinkedIn? Speel hierop in.

5. Hou het kort en krachtig

Welke aanpak je ook kiest, wees zo kort mogelijk. Mensen zijn bezig. Een bericht dat meer dan een handvol zinnen bevat zal worden verwijderd zonder te worden gelezen. Zonde van de moeite.

6. Focus op het juiste doel

Maak er jouw doel van om een gesprek aan te gaan via LinkedIn. Het doel zou kunnen zijn dat je wilt weten of er iets speelt in de organisatie. Stel daar vragen over. Wees geïnteresseerd hierin. Je kunt na die vragen vervolgens voorstellen om een keer tijd vrij te maken voor een afspraak. Zoals ik ook al eerder benoemde in mijn artikelen: hoewel we in een online wereld zitten worden de uiteindelijke zaken offline gedaan. Houd het menselijk.

Het opvolg-bericht op LinkedIn

Graag geef ik je een voorbeeld van een opvolg-bericht voor LinkedIn. Zodra je geconnect bent met iemand wil je hier natuurlijk opvolging aan geven. Dit is immers de start van jullie relatie!

Beste […],

Leuk dat we geconnect zijn. Ik kwam op jouw profiel terecht omdat we veel werken met [DOELGROEP]. Veel van hen hebben te maken hebben met de volgende [UITDAGING/PROBLEEM]:
– [PROBLEEM/UITDAGING 1 DOELGROEP]
– [PROBLEEM/UITDAGING 2 DOELGROEP]
Herken jij je in één van deze problemen of uitdagingen dan zouden we hier eens over kunnen praten. Als er een andere uitdaging speelt hoor ik het ook graag.
Ik kijk er naar uit om van je te horen.

Groet!

Kort. Krachtig. Doeltreffend. En voor je het weet, ben je in gesprek.

Wil jij een gratis tip ontvangen voor jouw website?

Graag wil ik jou voorzien van een gratis gepersonaliseerde tip voor jouw website. Interesse? Klik dan op de onderstaande link.

Ja, ik wil graag een gratis tip.

Met zijn onderneming Een Succesvol Bedrijf helpt Massimo B2B-bedrijven om via Social Selling een fundament neer te zetten en om in contact komen met hun doelgroep. Zonder plan wordt de strijd op LinkedIn niet gewonnen. Alleen trainen is niet genoeg. Hij implementeert, begeleidt en staat veel ICT bedrijven zoals Arval, Ilionx en Ortec bij om via een duidelijke aanpak, snel een groot netwerk op te bouwen. Gastblogger Massimo leert je een strategisch contentplan te gebruiken zodat jij continu ‘top of mind’ bent bij de doelgroep, daar gekwalificeerde leads uitkomen en zij voor jou zullen kiezen. Meer weten van Massimo? LinkedIn - Website

  1. Ik gebruik mijn 7.200+ LinkedIn connecties en 17.300+ Twitter volgers nagenoeg uitsluitend om te melden dat ik op die en die beurs of evenement, op dat en dat tijdstip, over dit en dit onderwerp een spreekbeurt met “meet and greet” zal houden. Ik heb een aantal leveranciers die dat, tegen een royale vergoeding, erg op prijs stellen. Dagelijks melden zich ca. 5-8 nieuwe connecties en volgers, ik accepteer ze na ampel beraad als zij binnen mijn doelgroepen passen.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *