Google verbetert contentnetwerk: doodsteek voor Google?

Vorige week heeft Google aangekondigd het contentnetwerk uit te breiden met een aantal zeer interessante functies. Het contentnetwerk heeft betrekking op zowel de adverteerders (Google Adwords) als de publishers/webmasters (Google Adsense).

Enkele van de aangekondigde functies zijn (via Marketingfacts):

View-Through conversions
Deze feature geeft adverteerders inzicht in hoeveel gebruikers de website bezoeken, nadat ze een advertentie gezien hebben. Op deze manier is het te achterhalen wat de beste websites zijn om op te adverteren. Gebruikers zien op deze manier volgens Google meer relevante advertenties.

Frequency capping
Frequency capping geeft de adverteerder de mogelijkheid om een maximum in te stellen voor het aantal keer dat een gebruiker een bepaalde advertentie ziet.  Dit moet voorkomen dat gebruikers niet constant dezelfde advertenties zien.

Frequency reporting
Deze functionaliteit geeft inzicht in het aantal bezoekers dat een advertentiecampagne ziet en hoe vaak deze bezoekers, gemiddeld, de advertenties zien.

Hoewel alle functies interessant zijn, zeker voor de adverteerders, is er één functie die een aantal vragen bij mij oproept: View Through Conversions...

View Through Conversions
Deze functie werkt als volgt (volgens mijn eigen interpretatie): Een bezoeker ziet de advertentie. Er wordt dan een cookie geplaatst op zijn of haar computer. Wanneer deze bezoeker dan ook daadwerkelijk naar deze website gaat (zonder op de advertentie te klikken) telt Google dit als een conversie.

In principe is dit ideaal. Reclamebureaus en adverteerders die reclame maken op televisie/radio zouden maar wat graag willen weten hoeveel mensen er nu ook daadwerkelijk het product kopen of meer informatie aanvragen. Met deze nieuwe functie is dat met internet reclame dus ook mogelijk.

Maar er zijn echter ook een paar dingen waar ik nog niet helemaal over uit ben en waarvan ik me afvraag hoe dit opgelost gaat worden.

Bezwaar/vraag één:
Wat als een bezoeker bijvoorbeeld de website al dagelijks bezoekt (alvorens de advertentie te hebben gezien)? Telt dit dan ook als conversie? Dit zou in mijn ogen een vertekend beeld geven.

Bezwaar/vraag twee:
Nu is het zo dat de publishers geld verdienen met het aantal klikken (tenzij Cost per Mille is ingesteld maar dat komt niet heel vaak voor). Maar met deze nieuwe functie zou het zo maar eens kunnen dat de View Through Conversion hoger is dan het doorklikratio. Een adverteerder zou dan dus beter af zijn met een advertentie waar niet op geklikt wordt maar waar de website uiteindelijk wel wordt bezocht.

Met andere woorden, de publisher zal dus niks meer verdienen aan deze advertenties. En Google dus ook niet meer"¦ Een mogelijke oplossing zou zijn dat er ook betaald wordt wanneer er een conversie plaatsvindt.

Conclusie
Deze nieuwe functies zullen ongetwijfeld de kwaliteit verhogen van het contentnetwerk maar toch ben ik benieuwd naar de “problemen" die ermee gepaard gaan"¦

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. View through (met h trouwens ;)) conversion en click through conversion zijn inderdaad lastige onderwerpen.

    Om even m'n comment kort te houden houd ik het bij m'n comments op je bezwaar; (1) Ze zouden kunnen meten dat deze bezoekers al vaker de website bezocht heeft. De analytics data kan worden gecombineerd en zo kan je tot diverse conclusies komen (die uiteraard meer trends of paden aangeven dan echte keiharde 100% betrouwbare data, maar da's analytics altijd.). Zou zou je kunnen zien dat mensen die dagelijks de site bezochten, opeens het product kopen nadat de advertentie wordt getoond (deels dus wellicht bereikt door het tonen van de ad). Eigenlijk kun je je bezoekers in groepen opdelen en zo analyseren welke verandering er optreedt binnen bepaalde groepen na het starten van een advertentie (onderscheid huidige/nieuwe bezoekers etc).

    op het 2e bezwaar vind ik je tip wel goed, vooral omdat die dus wel te meten is. Probleem is alleen dat je nooit voor 100% zou kunnen zeggen dat wanneer iemand een ad 'gezien heeft' en hij later een product aanschaft, dat dit ook door de ad kwam (wellicht heeft hij hem helemaal niet gezien).

    Nouja lastig om kort commentaar te geven en fatsoenlijke voorbeelden. Maar voor mensen die het interessant vinden kunnen je het beste eens zoeken op 'Click View Through' , dan vind je vele interessant discussies.

  2. Bedankt voor je reactie Tim! Een combinatie met analyticsdata zou wel een goede zijn. Probleem is dan echter wel dat de webmaster dan bijna verplicht wordt om Google Analytics te gebruiken (wat Google waarschijnlijk ook nastreeft)

  3. Waarschijnlijk voor het gemak wel.

    Eventueel kun je ook voor alles een compleet ander pakket nemen. Alleen mis je dan een koppeling met je adwords campagnes, maar ik denk dat dit weer op te lossen is door data te importeren in je eigen pakket.

  4. Interessant onderwerp. Ik zal toch maar eens wat meer gaan spelen met adwords.

    Het gaat natuurlijk fout als de cookie straks zelf geplaatst kunnen worden door kwaadwilligen. Dan krijg je conversie van mensen die nooit op de site zijn geweest maar je kunt er wel aan verdienen.

  5. Inderdaad Rob daar zat ik ook al aan te denken. Dit kan inderdaad best wel goed misbruikt worden.

    Maar moet zeggen dat ik het een goed artikel vind en dat ik zeker eens even ga rondneuzen weer in mijn adwords campagne.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top