Zoekwoord in domeinnaam verstandig?

We kennen een aantal elementen op onze website waar we ons zoekwoord het liefst in terug zien komen. Oorspronkelijke reden: omdat bezoekers op die manier weten waar ze aan toe zijn. Reden voor internet marketeers tegenwoordig: omdat Google hier waarde aan hecht.
Zo is het niet anders met de domeinnaam. Het is algemeen bekend dat Google kijkt naar de zoekwoorden die in de domeinnaam staan. De vraag is nu, hoe belangrijk is dat eigenlijk?
Gelukkig geeft Matt Cutts van Google hier zijn visie op in de onderstaande video:

Voordelen "zoekwoord-domein"

  • Google kijkt inderdaad nog steeds naar de eventuele zoekwoorden in de domeinnaam;
  • Wanneer men naar je linkt is de kans groter dat ze als ankertekst je belangrijkste zoekwoord gebruiken.

Voordelen "branding-domein"

  • Gebruiksvriendelijker, bezoekers zullen je domeinnaam beter onthouden = branding = langetermijnvisie;
  • Zoals Matt ook aangeeft, met een branding-domein val je op tussen de concurrenten;
  • Professioneler. Geef toe, Youtube.com klinkt geloofwaardiger dan watch-online-videos-online.com"¦

Tot slot

Aan het einde van de video vermeldt Matt nog even dat het gewicht van zoekwoorden in de domeinnaam waarschijnlijk wel wat wordt teruggeschroefd.
Het blijft dus een afweging die je zelf moet maken. Ik persoonlijk kies liever voor een branding-domein.

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

  1. Hoi iedereen
    Ikzelf heb bijvoorbeeld voor mijn internet marketing blog ook geopteerd op mijn voornaam&naam te registreren & niet internetmarketingXYZ...
    Persoonlijk vind ik branding net iets belangrijker dan een SEO-vriendelijkere URL. Trouwens SEO bestaat uit veel meer dan enkel en alleen een vriendelijke URL. Vroeger was dat inderdaad van doorslaggevende waarde, maar tegenwoordig zijn er een hele hoop andere aspecten waar Google meer belang aan hecht.
    Ik zou eerder kiezen voor seo-vriendelijke domeinnamen als ik bv. een E-book in een specifieke markt verkoop.
    Voordeel 1: seo ranking
    Voordeel 2: herkenning (erkenning ;))
    Maar als je jezelf wilt profileren in je eigen markt, dan opteer ik het om op mijn manier te doen.
    Wie deelt mijn mening?
    Groet
    Jorgo Kokkinidis

    1. Dag Bjorn,
      Die laatste lijkt me beter. Is ook wat korter. En normaal gesproken zou je de headertags op paginaniveau aan moeten kunnen passen en niet afhankelijk moeten zijn van hoe de bestandsnaam heet.

  2. de keuze voor een al dan niet domeinnaam met zoekwoord is denk ik erg afhankelijk van de markt waar je je op richt.
    voor een webshop is het m.i. belangrijker als voor dienstverlening, voor een sterk concurrerende markt meer als voor een minder concurrerende markt, en zo zijn er nog een paar voorbeelden te bedenken.

    1. Ben ik het helemaal mee eens. Kijk, als je nu in een hoek zit (bijvoorbeeld seo) waar ontzettend veel concurrentie zit,d.w.z. vele honderdduizenden (misschien wel meer..?)website's hebben ook een "seo"keyword in hun url, dan kun je i.d.d. een hele combinatie gaan maken met woorden waarvan er 1 valt onder 'seo' keywords, je zult het heel moeilijk gaan krijgen als je hoog in de zoekmachine's resultaten wilt komen met je keyword. zowiezo is het uiteraard regel, hoe korter (bv 1 keyword) hoe beter,maar die zijn natuurlijk allang geregistreerd. Dan kom je al gauw uit op de longtail keywords ( ipv backlinks.com , onlinebacklinkingsolutions.com ofzo, maar ja, die is weer stukken moeilijker te onthouden voor iemand die uw site op het web tegenkomt, (-naast het feit dat u nu 'gezocht' dient te worden in de search-engine's met EN backlinks EN online (<heel moeilijk om mee te scoren,wordt veel gebruikt) en u heeft dan solutions er nog achteraan.... Kijk,als ik een seo bedrijf ga zoeken met google, zou ik daar niet bij uitkomen om t feit dat ik dan die keyword-combinatie niet zou gebruiken, dan kun je het beter op 'branding' gaan werken.. Maar da's mijn mening.. En als iedereen n beetje goed staat na veel werk in het domein gestopt te hebben,en Google krijgt t op zn heupen, val je zo 30 pagina's omlaag zoals vorig jaar?

  3. Ik zou toch ook echt voor branding kiezen. Helemaal als je met een lange termijn strategie bezig bent.
    Kijk naar een Youtube. Als mensen opzoek zijn naar websites waar je gratis filmpjes kunnen plaatsen zoeken ze tegenwoordig op termen als "youtube websites".
    Als je voor branding kiest moet je natuurlijk wel ook echt een merk neerzetten!

  4. Lastig! Je merkt dat urls met het keyword hoger staan in Google, maar niet alle. Toch is het waar dat je zonder keyword in je domein wat meer werk moet doen dan je concurrent met wel een seo-vriendelijke domein.
    Branding is belangrijk. Ik merk dat bij ons veel bezoekers de naam wel goed onthouden. De alliteratie werkt hier weer goed.
    Ik zou zeggen: als je dus wel voor branding kiest, zorg er dan voor dat het lekker in de mond ligt. Bezoekers moeten je naam makkelijk kunnen onthouden om terug te keren...

  5. Branding is belangrijk, al kan het in sommige markten wel handig zijn om de exacte keywords te hebben in de domein naam als je beter wilt concurreren. Valt me nog wel ''te'' vaak op dat de domeinnaam erg belangrijk is.

  6. Domeinnaam met (s) werkt voor ons prima.
    Een korte duidelijke URL, eenvoudig te onthouden werkt ook goed.
    Wij zijn met veel succes gebruik gaan maken van Twitter en Facebook.
    Kost tijd maar is het waard.
    Dubbel woordgebruik in een URL raad ik af, dit op advies van mijn SEO persoon.
    Niet zo maar iemand, Karel heeft hem ooit een opdracht teruggegeven 🙂

  7. Wat zijn de ervaringen met - en _ in een domeinnaam. Maakt het nog enig verschil?
    watch-online-videos-online.com
    watch_online_videos_online.com
    watchonlinevideosonline.com
    Buiten het feit dat het zeer onhandig is voor een gebruiker om te onthouden.

    1. Dit, en soortgelijke berichten ben ik meermalen tegengekomen.
      Hier doelde je op?
      "
      Use hyphens ( †“ ) and not underscores ( _ ) to separate words in directory and file names. Most search engines parse a hyphen like a reader would parse a space. Using underscores makes what_would_you_do look like whatwouldyoudo to most search engines. You should definitely separate words in your URLs
      "

  8. Een branding domein is ook beter, maar niet in alle gevallen. Ligt er maar net aan in welke niche je aan de slag gaat en vooral wat je wil bereiken. Een simpele adsense site die je een paar tientjes / honderd euro per maand op moet gaan leveren, zou ik voor een keyword domain gaan. Als je echt wilt groeien, bekend, en groot wilt worden, voor een branding domain.

  9. Volgens mij is het beste een combinatie van de twee, dus branding en het trefwoord in de domeinnaam. Zoals bv (ik vind maar wat uit): bakkerij-degroote.be of fietsenverhuur-thomas.com

  10. Al die resultaten in google met keywords in het domein geven steeds meer een onbetrouwbaar imago aan Google. Zoekers zijn ook niet dom en weten steeds beter dat dit meestal op snel resultaat gerichte paginas zijn.

  11. Ik heb meerdere websites met domeinnaam die gelijk is aan zoekterm, maar mijn 2 meest succesvolste sites hebben dat weer niet.
    Moelijke keuze, maar ik zou nog steeds gaan voor ' exact match domain' .

  12. Het ligt er maar net aan wat je doel is. Wil je uitsluitend nieuwe bezoekers, dan is een domeinnaam met keyword verstandig. Linkbuilding werkt gemakkelijk en je scoort sneller.
    Wil je echt bouwen aan een merk, dan zou ik zeggen, probeer er nog steeds op een of andere originele manier een keyword in te verwerken.

  13. " Met of zonder koppelteken" : volgens mij maakt het niks uit (mijn ervaring met 1 website en wat ik zoal zie snuffelend op het internet) hoewel sommige Amerikanen beweren dat het echt exact moet zijn dus zonder koppelteken.
    Bij dit soort zaken probeer ik altijd vanuit google te denken: zal die googlebot werkelijk minder denken van keywords als er een koppelteken tussen zit? Denk dat ze daar in de google headquarters wel wat anders te doen hebben.

    1. Misschien afwijkend binnen de discussie maar toch met een overeenkomst m.b.t. gebruik koppelstreepje:
      zeg je hiermee ook dat bestandsnamen (foto, logo e.d.) niet zoals gebruikelijk (was?) gewoon een koppelstreepje mogen hebben en niet meer perse een underscore?
      Sterker nog, dat een koppelstreepje de voorkeur heeft?

    1. ik bedoel niet de keywords maar de naam die je toekent aan een afbeelding.
      bijv, de naam die je geeft aan de foto van een vw kever
      vwkever.jpg
      vw-kever.jpg
      vw_kever.jpg

  14. Ik vind persoonlijk keyword-domains erg amateuristisch ogen. Met alle respect, want er zal vast een goede organisatie achter zitten, maar toch zou het bij mij niet opkomen om naar "snelrelatiegeschenken.nl" te gaan.
    Bovendien is maar de vraag of de bezoeker dat allemaal zo goed kan onthouden. Goede, unieke en lekker 'bekkende' brandnames zijn dan m.i. veel beter. Want was het nou "vlugrelatiegeschenken" of "gauwrelatiegeschenken"... hoe vaak kóm je op zo'n site?
    Dus is de vraag hoe goed onthoudt de bezoeker die naam die jij als site-eigenaar zo briljant vindt, en makkelijk te onthouden. Logisch, want jij ziet hem elke dag. Die klant niet.
    Ook niet onbelangrijk: Je onderscheidt je op geen enkele wijze met zo'n naam. Je concurrent (met "relatiegeschenken.nu" bijvoorbeeld) is voor de bezoeker, net als jij, gewoon "een bedrijf" dat relatiegeschenken verkoopt. De kans is zelfs groot dat die klant jouw site en die van de concurrent met elkaar verwart. Er is geen enkel onderscheid. Daar kun je voor kiezen, maar ik acht het waarschijnlijker dat je je als bedrijf ook met een "smoel" wilt presenteren, en niet uitsluitend met je bedrijfsactiviteit.
    En nu blijkt, uit de bijzin van Matt, dat Google (veel?) minder waarde gaat hechten aan die keywords in de domeinnaam, is het helemaal eenvoudig geworden. Zorg voor goede SEO in je URL, niet in je domeinnaam alleen. Zorg voor goede SEO in je content, adverteer verstandig en zorg dat mensen je bedrijf op de eigen unieke náám onthouden, niet alléén maar op (een van) de activiteiten.

  15. Misschien heb je wel gelijk dat branding - op termijn - beter is. Je weet ook niet altijd of het sleutelwoord-domein de lading altijd blijft dekken.
    Maar ik moet hier toch een kleine kanttekening maken. Ik heb recent de ervaring om zéér goed te scoren in Google met een 6 maanden oud keyword-domain. Toegegeven de concurrentie was inzake content niet echt geweldig.
    Misschien kunnen we stellen dat je voor je bedrijf gaat voor branding en dat je eventueel ter (tijdelijke) promotie/lancering van een product of dienst kijkt naar een mini website met sleutelwoord-domeinnaam.

  16. Voor beginners lijkt een domeinnaam dat keyword gericht is, verstandiger. Echter, er wordt steeds minder waarde aan gehecht. Er spelen vele factoren mee waardoor de kracht van het domeinnaam minder is dan wordt gedacht. Het is een "combinatie van" denk ik.
    Een nietszeggende domeinnaam en matige SEO kan alsnog succes opleveren. Door goede inlinks. Of je nu wel of geen 100% SEO en een alleszeggende domeinnaam hebt, je hebt het altijd moeilijk als je een van de ... bent. Soms kun je erg succesvol zijn wanneer je helemaal geen goede SEO hebt.
    Als je het maar goed weet te promoten, prettig leesbaar maakt en je vernieuwend bent. Ik vermoed dat ranking straks grotendeels af gaat hangen van wat mensen op social media over sites vertellen. Het gaat allemaal tenslotte om de bezoekers. We willen allemaal hoog scoren in de SERPS en veranderingen in algoritmes zijn aldaar omdat meer mensen hetzelfde doen als het gaat om SEO/Ranking. Google Panda, tja, wie zijn er de volgende keer de L*L?
    Maar 1 ding is zeker, dat we hoogsvermoedelijk nooit zullen weten wat nu de perfecte combinatie is.

  17. In veel gevallen is ook een naam met keyword erin wel te branden. Denk aan de multishop bedrijven waaronder PDAShop.nl, etc. De combinatie van een zoekterm plus een branding term kan dus zeker voor beginnende webwinkels een groot voordeel opleveren.

  18. Beste Karel,
    hoe relevant is ondertussen het zoekwoord in de URL nog? In het artikel wordt aangegeven dat het teruggeschroefd wordt.
    Dank alvast!

    1. Hallo Christa,
      Verwar "domeinnaam" niet met "URL"! Zoekwoorden in de URL zijn en blijven belangrijk.
      Vergelijk:
      http://www.devriessanitair.nl/shop/product.php?236236A
      en
      http://www.devriessanitair.nl/shop/wastafel-met-bovenkast-spiegeldeuren.php
      In de tweede URL staan de keywords waar je klanten op kunnen zoeken. Met die eerste URL kan Google niets als het gaat om zoektermen. Zo'n URL is in SEO-land ook erg slecht...
      Je domeinnaam is slechts een onderdeel van de URL!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top