Uitlinken naar andere websites goed om hoger te komen in Google?

10 januari, 2013

In de onderstaande video ga ik dieper in op de vraag of het uitlinken naar andere websites ervoor zorgt dat je ook hoger komt in Google.

Samenvatting

In het kort gezegd is er dus geen directe relatie tussen het linken naar andere websites en het hoger scoren in Google.
Echter, wanneer je externe links plaatst die op dat moment een meerwaarde bieden voor de bezoeker, (bijvoorbeeld extra informatie over een bepaald onderwerp), dan is dat dus wél positief. Positief voor je bezoekers, gebruiksvriendelijkheid van je website en uiteindelijk ook voor je posities in Google!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

    1. Hè ik begrijp je reactie niet helemaal. In de video geeft Karel aan dat als de content toegevoegde waarde voor de bezoeker heeft, dan is de link waardevol voor de gebruiksvriendelijkheid en dus ook voor Google. Dus waarom dan een Nofollow?
      Sowieso vind ik het hele 'Nofollow' een ouderwetse techniek, wat niet meer bij de hedendaagse SEO hoort. Voor sommige links zeker zinvol, maar overal maar Nofollow op zetten is het niet meer.

  1. Hoi Karel,
    Wanneer je de doorlink naar een externe website plaatst voor meer productinfo (landingspagina) zodat de bezoeker meer info krijgt en het product kan bestellen, is het dan ook interessant? Bijvoorbeeld bij een affiliate website.

    1. In het geval van een affiliatewebsite is het wel een ander verhaal. Dan besta je bij gratie uit links naar andere websites. Echter hier is het dan weer zaak om voldoende eigen kwaliteitsvolle content te hebben.

  2. Beste Karel,
    Toch grappig dat je hier toch een beetje verwarring schept over dit fenomeen.
    Mijn ervaring is dat je perfect kan ranken zonder dit soort gedoetjes te hoeven toepassen.
    Uiteraard wil Google dat de gebruikerservaring van jouw website goed is e.d. Dit is lastig om altijd met een logaritme op te lossen.
    Wat het algoritme betreft denk ik niet dat deze sterk kijkt naar dit soort zaken.
    Het lijkt me ook sterk dat Google geen menselijke ogen inschakelt om de gebruikerservaring van sites te testen. Zeker op de veel bezochte keywords.
    Qua SEO is het met de juiste wiskundige benadering kinderspel om ook met competieve zoekwoorden hoog te komen in Google.
    Als je hoog erin wilt blijven moet je er vooral voor zorgen dat een gebruiker en vooral een eventuele medewerker van Google jouw site ook qua gebruikerservaring zal waarderen.
    Ik denk dus het plaatsen van een kwalitatieve backlink puur om het pleasen van Google zelfs sterk af te raden is.

    1. Beste Alex,
      Allereerst bedankt voor je reactie, dat waardeer ik.
      Ik geef in deze video toch ook juist aan dat dit niet direct invloed heeft op Google? En ik probeer ook uit te leggen dat je niet vanuit Google moet denken maar vanuit de bezoeker.

  3. Een paar losse opmerkingen
    De SEO plug-in van Yoast houdt rekening met uitgaande links d.w.z. dat hij de kwaliteit van de SEO voor je pagina bepaalt in functie van het feit of er al dan niet een uitgaande link aanwezig is.
    Nofollow of niet. Je linkt best niet met een voor jou relevant zoekwoord naar een externe pagina. Daar versterk je immers die externe site mee.
    Ik vraag me trouwens af of het in dat geval niet beter is om via een afbeelding naar de externe pagina te linken. Dat geeft minder linkwaarde dan met ankertekst en jij hebt de alt. Toch?

  4. De plugin van Yoast houdt rekening met uitgaande links ja, maar die zijn vooral intern bedoeld dus interlinking.
    Een link van een afbeelding is zwakker dan een stukje tekst ja, maar het idee van ankertekst is alweer verouderd. Als je teveel ankertekst plaatst met exact dezelfde term krijg je een onnatuurlijk linkprofiel en dus gaan je rankings niet omhoog (misschien zelfs omlaag omdat je Google probeert te tricken).
    De nieuwe vorm hiervan is semantische links en dat houdt in dat Google de content rond de link gaat onderzoeken en niet alleen het aanklikbare woord.
    Voor de uitgaande links geldt nu een correlatie van 0.04 met rankings in Google. Alleen correlatie is uiteraard geen causaliteit dus wat de onderliggende verklaring is van de correlatie is onbekend.

  5. Hi Karel,
    Bedankt voor je uitleg en ik vat em helemaal als je het bekijkt vanuit relevantie voor de bezoeker. Maar hoe zit het als je het bekijkt vanuit link juice en Page Rank leakage. Vanuit die optiek moet je juist voorzichtig zijn vanaf welke pagina je naar externe pagina's linkt. Ik ben benieuwd hoe je hier tegen aan kijkt.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top