Gebruik jij deze uitgestorven SEO tactieken nog?

Online zijn er een aantal bronnen die ik regelmatig raadpleeg en die wat mij betreft ook echt waarde bieden. Als sinds ik me kan herinneren is Rand Fishkin van Moz er daar één van.

Een flink aantal jaar geleden introduceerde hij de zogenaamde Whiteboard Friday, waar hij, voornamelijk in het begin, zelf veel over SEO uitlegde. De laatste tijd doet hij dit zelf wat minder, maar afgelopen vrijdag heeft hij nog eens een hele interessante online gezet!

Hij praat namelijk over de verschillende SEO tactieken die volgens hem zijn uitgestorven en vervangen moeten worden door nieuwe tactieken. Hoewel ik het niet 100% met hem eens ben wil ik deze wel graag hieronder bespreken.

Bekijk de Whiteboard Friday over uitgestorven SEO tactieken hieronder

Belangrijke opmerkingen bij de bovenstaande video

Google Keywordplanner vervangen door clickstream data

Deze tactiek vind ik persoonlijk nog wel steeds erg bruikbaar. Het nadeel wat ik namelijk aan de betalende opties vind is dat je dan misschien toch teveel gaat focussen op de specifieke termen, terwijl wanneer je een wat breder stuk content ontwikkelt je deze automatisch meeneemt.

Een goed voorbeeld zijn onze handleidingen. Dit zijn bredere stukken content die niet specifiek op een bepaald zoekwoord zijn geschreven maar omdat ze zo uitgebreid zijn scoren we wel op ruim 1200 verschillende zoektermen met slechts één handleiding.

Subdomeinen en losse domeinen

Met deze ben ik het absoluut eens. Zelf schrijven we al jaren dat deze tactiek achterhaald is, en dat het veel beter is om één sterke domeinnaam/sterk merk te ontwikkelen. Zeker met de recente aanpassing van Google waarbij je met meerdere pagina's van één domein in de zoekresultaten terecht komt.

Alleen linkbuilding toepassen

Eerlijk is eerlijk, linkbuilding werkt nog wel gewoon. Mits toegepast op de juiste manier uiteraard (hint: de simpele links werken niet meer). Wat inderdaad erg belangrijk is geworden dat is de gebruiksvriendelijkheid. Dit is overigens niet nieuw, en tevens iets wat wij al jaren proberen te leren aan onze SEO cursisten en toepassen bij onze klanten.

In de onderstaande vlog leg ik dit ook uit:

Ook succesvol aan de slag met SEO?

SEO blijft een ontzettend belangrijke verkeersbron voor jouw website. Daarnaast is het een vakgebied wat ook de nodige uitdagingen kent. Wil je graag meer leren over dit onderwerp adviseer ik je allereerst om hier gratis een premium account aan te maken op onze website. Je krijgt dan namelijk toegang tot een gratis cursus SEO (en nog veel premium content).

Wanneer je externe hulp kunt gebruiken nodig ik je uit om eens contact met ons op te nemen. We kunnen dan eens samen bespreken hoe we jouw SEO en online marketing kunnen laten groeien!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?
Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul ons formulier in


Adverteer jij al via Google AdWords? Vraag dan onze gratis Google AdWords Quickscan aan!

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar top